Friday, June 12, 2009

Hari Penamaan Calon : Suatu Prediksi


Kurang 6 jam dari sekarang, dijangka penamaan calon bagi kerusi N31 akan berlansung. Tidak seperti pilihan raya kecil sebelum-sebelumnya, Bagan Pinang bakal menyaksikan suatu kelainan semasa hari penamaan. Umum dapat melihat jika pada pilihan raya kecil yang sudah berlalu, penyokong mengiringi calon Pakatan Rakyat adalah dalam jumlah yang sangat besar dan jauh mengatasi calon lawan. Namun, demi membuktikan BN masih relevan, Isa Samad pasti akan memaksimakan kehadiran penyokongnya.

Hal ini akan menimbulkan sedikit gangguan kepada perjalanan penamaan calon jika ianya tidak dapat diuruskan dengan baik. Saling menyorak adalah normal namun jika masing2 tidak dapat mengawal peri laku, ditakuti sesuatu yang lebih buruk bakal berlaku seperti pergaduhan dan seumpamanya lebih-lebih lagi dengan kehadiran pasukan provok pihak lawan.

Justeru, beberapa peringatan adalah diharapkan dapat dipandang serius:

1. Pastikan anda berada pada laluan yang betul sebagai penyokong Pakatan Rakyat seperti yang dihebahkan oleh urusetia

2. Berjalan secara berkumpulan dan elakkan berada ditempat-tempat yang ramai penyokong lawan

3. Kawal emosi dan bertindak hanya menurut arahan semasa daripada pimpinan terlibat. Jangan bertindak sendirian dan jangan termakan provok pihak-pihak yang menyamar.

4. Jika ada yang memulakan pergaduhan, sebaik mungkin ambil gambarnya dan kemudian jangan cuba untuk mencampuri urusan pergaduhan tersebut. Pakatan Rakyat mempunyai pasukan keselamatan yang bakal menguruskan hal-hal seperti itu. Kemudian secepat mungkin selidik latar belakang pencetus pergaduhan tersebut, jika menjumpai apa-apa maklumat, salurkan terus kepada pimpinan mahupun mana-mana blogger untuk tindakan lanjut.

5. Elakkan kesesakan jalan dengan merancang parking kenderaan dengan baik. Tidak mengapa jika perlu berjalan kaki jauh sedikit.

Didoakan penamaan calon esok berjalan dengan lancar.

No comments: