Thursday, January 28, 2010

Benarkah anak Minang dianaktirikan oleh Kerajaan Persekutuan Malaysia ??

oleh ali :

Salam satu Negeri Sembilan. 24 Oktober 2008 cucu kepada Yang DiPertuan Besar (baca Sultan) Negeri Sembilan yang ke-10 iaitu Tuanku Nadzimuddin Tunku Mudzaffar telah diserang dan diculik oleh Raja Muda Johor [link]. Sekarang Raja Muda Johor yang dimaksudkan sudah pun ditabalkan sebagai Tunku Mahkota Johor [link]. Sehingga ke saat ini, Tunku Ismail masih belum didakwa oleh pihak berkuasa yang diwakili oleh Kerajaan Pusat.


Press confrence yang terpaksa dilakukan oleh Tunku Nadzimuddin setelah setahun tiada apa-apa tindakan yang sepatutnya dilakukan oleh kerajaan.

Kecederaan yang dilakukan oleh Raja Muda Johor yang sekarang bergelar Tunku Mahkota Johor terhadap cucu Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan.

Mengapa tiada tindakan diambil kepada Tunku Ismail yang sekarang menyandang gelaran Tunku Mahkota Johor (TMJ) ?? Adakah Negeri Johor lebih istimewa dari Negeri Sembilan dalam Persekutuan Malaysia ?? Maruah rakyat Negeri Sembilan tercalar bersama luka-luka di wajah cucu baginda. Jika cucu kepada Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya dari Kerajaan Malaysia, apa lah sangat yang boleh kita harapkan bila AdukaTaruna dihadapkan ke muka pengadilan nanti.

Menurut Tuanku Nadzimuddin, beliau telah diserang oleh Raja Muda Johor dengan sepucuk pistol di bahagian muka dan kepala sehingga beliau mengalami keretakan pada tulang hidung dan kecederaan serius yang lain.

Tuanku Nadzimuddin berkata, mereka tunggu di lobi hotel tersebut sebelum beliau diculik di lif hotel Crowne Plaza Mutiara dan diacukan dengan pistol.“Apabila berada dalam lif, Raja Muda Johor telah memukul saya di muka dan kepala dengan sepucuk pistol. Raja Muda Johor juga menghalakan pistol itu ke kepala saya. Kawan saya yang berada di lif pula dipukul sehingga pengsan.“Apabila lif itu berhenti di tingkat 25, kami dipaksa memasuki sebuah bilik. Saya melihat kawan saya itu ditarik masuk ke satu bilik dan dibiarkan pengsan di atas lantai,” katanya.

Menurut Tuanku Nadzimuddin, mereka ditawan di dalam bilik tersebut oleh pengawal-pengawal pribadi Raja Muda Johor sehinggalah bondanya, Tunku Dara Naquiah Tuanku Jaafar ditemani ayahanda saudaranya, Tunku Panglima Besar Tunku Nadzaruddin Ibni Tunku Jaa'far menyelamatkan mereka bersama empat pegawai polis.-mstar


Tunku Ismail Idris ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor yang baru.

No comments: