Tuesday, March 30, 2010

Mana Post Mortem Prk Bagan Pinang?!

oleh ali :

Maleh den nak bagi salam. Sekarang ramai buat pre mortem Prk Hulu Kelang. Harakahdaily yang dikenali sebagai Harakahdelay pun cepat menyajikan pre mortem di portal mereka. Bagus dan den tak larang pun. Tapi mano dio post mortem kekalahan besar Prk Bagan Pinang? Korang buek atau tidak post mortem ni? Sebulan selepas kemenangan Isa Samad, den keluarkan notis kat blog ni sebagai ingatan.

Di mana post mortem Prk Bagan Pinang ?? Hari Isa Samad diisytiharkan menang adalah pada 11 Oktober 2009. Hari ni dah 25 November 2009. Sebulan lebih dah mangkuk !!! Takkan senyap macam tu je. Rakyat nak tahu apa sebab PAS kalah teruk kat Bagan Pinang. Atau memang dah siap tapi tidak mahu isytihar.

Takkan nak cover up sebab Hasan Ali punca kekalahan Prk Bagan Pinang. Sonang cito takde sape handle post mortem ni sobab masing-masing sibuk dengan benda yang bukan-bukan. Dah masing-masing pegang lebih dari satu portfolio jawatan.


Belajar dari kesilapan

Woi MANGKUK !!! Sekarang dah lobih 6 bulan semenjak Isa Samad monang aritu. Bai! mano post mortemnya. Kalau korang nak monang, korang kono belajar dari kekalahan. Nak monang Prk Hulu Selangor, kono tahu apo punco kalah bosar kat Prk Bagan Pinang. Itu guno eh buek post mortem. Woi bingai! Korang buat atau tidak post mortem Prk Bagan Pinang.

Den ingat nak bedah kepalo-kepalo pemimpin Pakatan Rakyat yang munafik. Tak kiro la kau pakai jubah ko, serban atau mini skirts. Musti ado kuman bingai kek kepalo memasing. Kau sorang bingai den tak kisah, tapi kau sekarang ni memperbodohkan publik bai!

Tidak profesional

Jangan korang nak berlagak la bai monang kek Hulu Selangor aritu. Monang majoriti 100 undi, lepas tu berlagak. Memang JOBO wal MANGKUK wahai Pakatan Rakyat. Sebagai Government in waiting, ekau Pakatan Rakyat mesti profesional. Kalah di Prk Bagan Pinang perlu diketahui punca-punca kekalahannya. Post mortem selepas kalah Prk itulah cara kerja yang profesional dan bertanggungjawab. Bilo tak buek post mortem Prk Bagan Pinang, makno eh Pakatan Rakyat tak profesional. Tak bertanggungjawab. Dan pemaleh! Bai, macam mano nak jadi kerajaan yang dinantikan rakyat di Putrajaya. Baik publik undi BN. Setidak-tidaknya BN ado jugak buek kojo lopeh kalah bosar Pru 2008. Ado jugak bikin KPI itu dan ini.

Ado harapan ko?

Post mortem Prk Bagan Pinang yang semudah A B C pun korang tak mampu nak buek. Abis macam mano nak perintah 1Malaysia? Tak usah cito la pasal key performance index. Buek den muntah dopan laptop. Kalau dah semuo pemaleh buek post mortem Prk Bagan Pinang, korang akan lakukan kesilapan-kesilapan yang samo semaso Prk bagan Pinang di Prk Hulu Selangor. Kalau tak buek silap dah tontu monang. Sobab banyak buek silap lah korang kalah bosar. Habis macam mano nak monang kek Hulu Selangor ni bai?

Sunday, March 28, 2010

TG Nik Aziz dalam KENANGAN

oleh ali :

Salam PAS Jalan Raja Laut. Mari kita imbas kembali kenangan manis jemaah Islam yang berlabel PAS semasa puak Kerajaan Perpaduang berjaya menggagalkan misi 16 September Pakatan Rakyat. Mustafa Ali adalah mastermind dalam merencana kegagalan misi Pakatan Rakyat menawan Putrajaya. Ia dimulakan dengan propaganda paper Harakah. Ya semuo kito tahu paper tu dibawah kendalian Mustafa Ali.

16 September gagal? Yang simbol tanda soal tu cuma helah nak mengelak diri. Elak diri konon. Boleh blah la woi!

Batu penghalang UG

TG Nik Aziz dengan pro-aktif menghalang misi Mustafa Ali. Lihat utube ni:


Lalu diikuti surat umum yang dikeluarkan oleh TG Nik Aziz tentang Mustafa Ali. Surat ini telah disiarkan oleh wartawan Wan Nordin Yaakob. Tetapi ditarik balik dari blog beliau. Baca kaveat Wan Nordin :

Akhirnya aku jadi mangsa, kena tarik balik artikel isu ‘Tok Guru vs Mustafa Ali’

Assalamualaikum kepada pembaca semua, maaf inilah kali pertama saya memohon maaf kepada pembaca kerana saya terpaksa menarik kembali artikel berhubung kenyataan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat bertajuk “Rakyat Terengganu salah Piliha Pesuruhjaya’ dan ‘Mursyidul Am Tegur Mustafa Ali’ yang menyaksikan saya dengan berat hati terpaksa juga berbuat demikian.

Jam 3 petang tadi, saya dihubungi oleh Ahmad Lutfi Othman yang meminta saya menarik kembali artikel tersebut selepas semalam saya memasukkannya. Beberap alasan telah diberi, namun saya pasti sebenarnya beliau tersepit.Kemudian Dato’ Kamarudin Jaffar pula menghubungi saya meminta saya mempertahankan artikel tersebut, malangnya oleh kerana kebimbangan saya di atas beberap sebab, saya dengan itu menarik kembali artikel tersebut denmgan rasa berat hati dan merasai kebebasan bersuara telah disekat.

Merasai hakikat itu juga, rakan setugas saya Intan Abdullah turut menerima tamparan apabila seorang pemimpin menghubunginya dan meminta isu itu jangan dihebahkan, malah kenyataan Tok Guru itu katanya melampau. Seperti kata Dato’ Kamarudin Jaffar kepada saya, seseorang itu perlu bersedia dikritik apabila mengeluarkan kenyataan yang pedas, justeri dalam hal ini saya lihat ada pihak yang tidak berani menerima hakikat apabila dihentam balas oleh Tok Guru.

Saya hanya penulis picisan yang terhimpit dengan idealogi politik suku-sakat, dan inilah yang dikatakan ‘politiksukusakat’, akhirnya saya juga yang terkena penahan mereka. Namun, secara peribadi saya masih mempercayai dan menyokong penuh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai seorang pemimpin ulung yang sangat sederhana..Takbirrrrrrrr…Salam manis buat Tok Guru dan pembaca-pembaca sekalian…

Kaveat beliau yang ini pun telah ditarik oleh Wan Nordin [Klik Link]. Walaubagaimana pun, artikel atau surat terbuka TG Nik Aziz telah berjaya di copy paste oleh ramai blogger. Mari kita hayati surat TG Nik Aziz ini kembali. Jom baca!

RAKYAT TERENGGANU SALAH PILIH PESURUHJAYA

1. Saya telah membaca dengan teliti pandangan Pesuruhjaya PAS Terengganu yang kali ini lebih gemar menggunakan nama beliau sebagai pengamal dan penganalisis politik daripada bertindak sebagai seorang Pesuruhjaya PAS Negeri. Walaupun sewaktu beliau berdiri sebagai penganalisis politik dalam mana-mana waktu sekalipun, pada saya, beliau tetaplah Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu. Baik dalam keadaan berdiri, duduk, atau berbaring, Mustafa bin Ali adalah seorang Pesuruhjaya PAS.

2. Dengan demikian, mahu tidak mahu pandangan beliau itu tetap mencerminkan pandangan PAS Terengganu. Lebih mendukacitakan lagi ialah apabila pandangan beliau ini bersifat anti keputusan Muktamar. Sekaligus, ia menentang arus Syura yang memutuskan untuk mengukuhkan Pakatan Rakyat dan tidak sebaliknya seperti yang sedang dilakukan oleh Mustafa Ali. Dalam respons dan setiap ayat yang digunakan, saya tidak nampak sikap Mustafa yang boleh mengukuhkan Pakatan Rakyat seperti yang diputuskanoleh Muktamar secara “standing ovation”.

3. Sepatutnya tugas pemimpin termasuk Pesuruhjaya ialah mendukung dan mengukuhkan keputusan Muktamar. Sifat rajin mengeluarkan kenyataan walaupun tidak disuruh adalah sesuatu yang aneh dan menghairankan. Lebih-lebih lagilah ia mencanggahi keputusan Muktamar. Sepatutnya ceramah atau temuramah bersifat lanjutan kepada keputusan Muktamar.

4. Saya membuat perbandingan antara kenyataan Mustafa di muka surat 1 dan 3 Utusan Malaysia, 11 September 2008 dengan kenyataan Dato’ Johari Baharom, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri sendiri termasuk kenyataan PM sendiri dalam Berita Harian pada hari yang sama. Mesejnya sama iaitu tidak ada apa yang akan berlaku pada 16 September 2008 iaitu “tidak mungkin ada undi tidak percaya kerana Parlimen tidak bersidang.” Sentimen Mustafa yang “terus terang tidak yakin adanya bilangan sebanyak 30 orang yang akan melompat parti” betul-betul serupa dengan nada Presiden Umno. Betul-betul serupa.

5. Lidah Mustafa boleh dikatakan sudah menjadi lidah Umno. Kita kena faham bahawa lidah ini adalah jurubahasa kepada hati. Jika begitu keadaannya apa yang ada dalam hati, maka lebih baik terang-terang sokong Umno. Hujah untuk “meredakan keresahan rakyat” yang digunakan oleh Mustafa tidak tepat. Apa yang tepat ialah kita kena tanya rakyat resah kerana apa? Jawabnya, rakyat resah kerana pimpinan di bawah Umno selama ini telah menimbulkan seribu satu macam keresahan. Usaha Pakatan Rakyat yang sama-sama sedang didukung oleh PAS, PKR dan DAP ini adalah usaha untuk memulihkan keresahan rakyat. Pemulihan dan keyakinan akan berlaku apabila Pakatan Rakyat menguasai di peringkat Pusat. “Cross over” kepada Pakatan Rakyat yang menuju ke arah peralihan kuasa sama ada 16, 17, 18, 19 atau 20 September 2008 hendaklah menjadi agenda setiap orang : agenda setiap Pesuruhjaya PAS Negeri termasuklah Mustafa bin Ali. Inilah semangat Muktamar yang telah kita sama-sama putuskan secara sebulat suara. “Standing ovation” itu adalah sebulat suaralah tu. Keputusan Muktamar ini, bukan kerja main-main.

6. Apa tujuan kita adakan kursus, seminar, ceramah, tamrin, usrah, doa, sembahyang hajat, munajat, pagi, petang, siang dan malam kalau tidak kerana untuk menumbangkan sebuah pemerintahan yang tidak cenderung kepada Islam. Jika Umno hendakkan Islam, sudah lama dia laksanakan Islam.

7. Saya tidak fahamlah bila Mustafa menyebut bahawa dia bercakap secara bebas dan pendirian beliau bertaraf peribadi; bukan atas kapasiti seorang pemimpin PAS. Pada saya, beliau adalah Pesuruhjaya PAS Terengganu. Dalam Islam, seseorang itu hanya boleh mempunyai satu sahsiah saja. Sesiapa yang cuba bermain-main dengan dua atau lebih rupa sahsiah, tidak layak menjadi pemimpin gerakan Islam. Sebab itu, Islam selalu menekankan soal tauhid, yakni penyatuan segala perkara di atas satu dan menuju kepada satu. Dalam PAS, tidak ada dua wajah sahsiah. Jika ada juga, maka ia sesuai untuk mewakili Umno.

8. Jika Dr. Mahathir pernah berkata bahawa ia tersalah pilih Perdana Menteri maka dalam konteks ini boleh jadilah Terengganu sudah tersalah pilih seorang Pesuruhjaya. Dalam akhir ayat Mustafa Ali, ada juga saya terbaca beliau menyifatkan isu ini timbul disebabkan keghairahan satu pihak untuk mengambil alih kerajaan. Di sini, saya cukup tidak fahamlah. Seolah-olah pada Mustafa, adalah satu kesalahan apabila kita ghairah nak gantikan kerajaan secara demokrasi. Sejak bila pula Mustafa jadi begini? Kita kena faham bahawa isu menghuruharakan ini timbul kerana sejak 50 tahun Umno memimpin negara, rakyat tidak dipimpin dengan jelas dan betul dari segi Islam atau demokrasi. Keadilan tidak diberi kepada orang-orang Melayu, Cina, India, Siam atau Kadazan. Ini yang kita ghairah untuk menggantikan kerajaan. Kita bawa Islam kerana Islam itu adil. Islam itu untuk keamanan dan kesejahteraan seluruh kaum yang bermastautin di Malaysia. Apabila nampak bahawa Kerajaan BN/Umno sudah panik dan resah sehingga terpaksa melarikan 50 Wakil Rakyat, maka pada saya, ini adalah petanda kejayaan. Tak tahu lah pula saya kenapa Mustafa Ali terpaksa bersusah payah untuk menjelaskan situasi sebenar demi meredakan. Meredakan hati siapa? Hati pemimpin Umno?

9. Dalam keadaan beginilah hati saya cepat-cepat teringat tentang HARAKAH. Saya tak dapat bayangkan bagaimana HARAKAH boleh memainkan peranan sebagai lidah rasmi parti dan organ parti, apabila orang nombor satu yang merupakan Pesuruhjaya PAS Terengganu ini telah mengambil sikap membelakangi keputusan Muktamar. Saya percaya, ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi pojok, cerita, berita dan analisis yang dibuat. Dengan dibenarkan penerbitan dua kali seminggu maka lebih cepat lagilah ia boleh merosakkan imej HARAKAH. Pada logiknya, pembaca HARAKAH akan berkurangan. Saya fikir suatu keputusan perlu dibuat mengenai perkara ini.

10. Saya sebenarnya masih mahu mengambil sikap bertangguh dari terlalu cepat mengemukakan respons. Dengan begitu, saya akan cuba ikuti lagi apa rentak yang akan dibawa oleh pemimpin seperti Mustafa Ali. Saya percaya, mungkin ada satu atau dua orang lagi yang bersama dengan beliau. Selaku orang tua dalam parti, saya telah mengikuti orang penting dan orang yang tidak penting keluar masuk ke dalam parti. Bahkan Allahyarham Dato’ Haji Asri Muda sekalipun pernah meninggalkan Parti PAS. Pada waktu itu beliau adalah di kerusi Presiden. Beliau akhirnya masuk Umno dan semua orang tahu bagaimana beliau mengakhiri karier politiknya.

NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Bertarikh : 11 Ramadhan 1429
11 September 2008.

Penilaian

Setelah membaca surat itu kembali, apa penilaian anda semua setelah Ust. Ahmad Awang tidak dilantik semula dalam Majlis Syura PAS? Apa penilaian anda jika TG Nik Aziz tidak menjadi Mursyidul Am iaitu ketua bagi Majlis Syura PAS iaitu badan tertinggi dalam hieraki jemaah Islam PAS? Apa harapan anda setelah penghalang utama UG tiada dalam badan tertinggi PAS. Takde harapan bai. Hopeless! Tunggu je lah Mursyidul Am baru PAS umumkan bahawa PAS lebih syarie' berada dalam Barisan Nasional daripada Pakatan Rakyat. Tahniah den ucapkan kepada geng 'Kerajaan Perpaduang'.

Ustaz Badrul Amin & Chelsea

oleh ali :

Salam Hulu Selangor. Nampaknya ramai juga komuniti cyber yang mahukan Ustaz Badrul Amin sebagai calon PKR di Hulu Selangor. Menurut blogger budakbalun, PAS kawasan Hulu Selangor telah pun memberi greenlight kepada PKR untuk bertanding di situ.

Ustaz Badrul Amin

PAS Pusat melalui Setiausaha Agungnya, Mustafa Ali juga telah memberi laluan kepada PKR. Jadi sudah tidak relevan lagi den nak tonjolkan calon-calon lain dari PAS. Selain dari Ustaz Ahmad Awang yang baru disingkirkan dari Majlis Syura, den nak melobi Mat Sabu dan Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Tantawi sebagai calon di Hulu Selangor. Untuk Prk Hulu Selangor kali ini, ada 2 calon yang hangat diperkatakan iaitu Zaid Ibrahim dan Ustaz Badrul Amin.

Saudaro den, blogger fS-86 telah berhujah kenapa kita perlu tolak Zaid Ibrahim dan terima Ust. Badrul Amin. Mari kita lihat hujah saudaro den yang putih melepak ni.

Dia (Zaid Ibrahim) masuk PKR baru 1 tahun lebih. Aku rasa ramai ahli PKR yang tak puas hati kat dia kalau tup-tup die yang jadi calon. Lagipun jawatan dia dalam sekarang PKR agak tinggi.

Aku rasa bagi PAS kerusi ini. Buat masa ini, PAS dilihat lebih teguh Partinya berbanding PKR. Kalau bagi kat DAP, nanti UMNO kata PR jadi kuda tunggangan DAP. Tak salah berundur setapak kebelakang untuk buat pecutan. Tapi, calon PAS mestilah yang berwibawa seperti Ismail Kamus ataupun Husam Musa. Abang Mat Sabu sesuai di Utara n Ust Ahmad Awang sekarang ni ada masalah cikit dalam PAS.

Tapi, bagi berlaku adil atas prinsip permuafakatan PR, PKR harus diberi peluang sekali lagi di kawasan ini. Aku cadangkan Ust Badrul Amin. Dia ini ahli PKR n reformist sejati. Orang "jalanan"...

Dilema Badrul Amin

Satu hujah yang baik, but i beg to differ. Memang Ust Badrul Amin seorang reformis jalanan yang tulen. Siapa tak kenal beliau? Semua orang kenal. Walaupun beliau berasal dari Sabah, tetapi beliau lebih sesuai di Semenanjung. Bergerak bersama ABIM sejak remaja sampai dapat Doktor PhD. Ust. Badrul Amin memang dilihat aktivis rakyat. Tetapi dia ni seorang yang emosi jika dilihat dari gaya ceramahnya. Ceramahnya tidak ilmiah malah mulutnya murah dengan label-label buruk terhadap lawannya. Label "Bapak Setan"nya kepada Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, mantan Mufti Perlis merupakan titik hitam dalam sejarah hidup Ust. Badrul Amin. Lihat u tube ini :


Dah lihat? Apa pendapat anda. Semua tuduhan beliau terhadap Dr. Asri meleset sama sekali. Perlabelannya juga amat melampau. Bapak Setan? Kamon la. Emosinya dan gayanya melampau. Terlalu jobo. Nak dipancungnya kepala Dr. Asri dalam ceramah itu. Rasional la sikit. Dr. Asri semasa menjadi Mufti sehingga tidak menjadi mufti sekarang ni, sikit pun tidak pernah melatah dengan Ust Badrul Amin walaupun kalau nak diikutkan dia boleh menyaman Ust Badrul Amin kerana tuduhan-tuduhan terhadapnya oleh Ust Badrul Amin langsung tidak mempunyai asas. Bertapa big heartnya Dr. Asri.

Dan setakat hari ini, Ust Badrul Amin masih belum memohon ampun dan maaf kepada Dr. Asri. Ust. Badrul Amin tahu dia salah (raso den la) tetapi tidak gentleman. Kalau dia gentle, dah lama dia minta maaf kepada Dr. Asri.

UMNO ni cerdik bai

Bayangkan kalau Ust. Badrul Amin menjadi calon di parlimen Hulu Selangor. UMNO hanya perlu menayangkan semula u tube di atas tadi kepada orang kampung. Ia akan menjadi liabiliti kepada Pakatan Rakyat. Tak pecaya korang tengok la esok. Jentera penerangan UMNO buat CD-CD percuma ceramah Ust Badrul Amin kutuk Dr. Asri, lalu diedarkan kepada semua pengundi-pengundi Melayu. Yang paling den terkilan, rostrum tu dibalut dengan bendera PAS. Nama PAS jugak terpalit busuk dek kebodohan Ust Badrul Amin. Maka UMNO can kill 2 birds with one stone. Baru padan muko.

Kaveat untuk Zaid

Jadi nasihat den, pilihlah Zaid Ibrahim. Tentu korang pun cakap Zaid Ibrahim juga punya liabliti di masa lampau antaranya menyaman hudud PAS Kerajaan Kelantan. Tetapi itu telah dijelaskan oleh Zaid Ibrahim dalam bukunya 'Saya pun Melayu' dan juga wawancara beliau dengan Zulkifli Sulong tidak lama dahulu dalam u tube tvpas. Lagi pun UMNO tak boleh nak attack Zaid Ibrahim tentang isu itu kerana Zaid Ibrahim ketika itu adalah ahli UMNO. Jika jentera penerangan UMNO attack dan mainkan jugak isu itu balik, ia serupa dengan meletakkan C4 di kepala sendiri dan peledak remote controlnya berada di tangan jentera penerangan Pakatan Rakyat.

Apa pun den pulangkan balik kepada publik untuk membuat penilaian sendiri.

Chelsea vs Manchester United

Ha Ha Ha. Di saat den tongah menulis ni, Chelsea sedang mendahului Aston Villa dengan 2 gol berbalas 1. Baru first half tu bai. Aritu monang 5 kosong dengan Portsmouth. Den tak boleh nak buat entry pasal kemenangan bosar tu sobab button 5 keyboard den rosak. Ha Ha Ha. Nanti korang tak faham %-0. Jobo tak den.

Den nak mencabar para blogger diluar sana, tidak kira sapa anda dan di mana anda berada, untuk perlawanan Super Sunday minggu dopan antara Chelsea dengan Man United. Den keluarkan notis awal seminggu ni bai. Ni takdo main mengelat-mengelat ni dor. Kalau Chelsea kalah, macam biaso blog Baganutama akan berkabung dengan kaler merah jambu selamo seminggu. Kalau korang kalah (Manchester United kalah), blog korang berpinky dengan ceria selamo seminggu. Amacam, ado berani?


[Sila baco syarat-syarat cabaran den, Thank You]

Saturday, March 27, 2010

Earth Hour

oleh ali :

Salam satu bumi. Den menulis artikel ni setelah sejam Earth Hour berlalu. Den tak tutup lampu pun. Taknak den bersolat Isyak jemaah dalam golap. Den masih tak jelas macam mana tutup lampu selama sejam boleh selamatkan dunia. Hilang akal ko apo korang ni. Para kapitalis binatang yang berwajah manusia yang rosakkan bumi ni, rakyat marhaen disuruh susahkan diri bergolap selamo sejam. Tak dapek tu dor bai. Takkan dalam setahun tutup lampu selamo sejam. Beribu jam yang lain?

Karang nak tidur, tutup bonar la semuo lampu tu. Lebih dari sejam den tutup lampu time tidur. Den lagi cintakan bumi ni kalau korang nak tahu. Den tak membazir letrik sobab taknak kayakan CEO TNB. Korang? Sepatutnya disemaikan sikap jangan membazir. Kerana ALLAH berkata-kata lalu disampaikan oleh malaikat Jibrail kepada baginda nabi, lalu beginda mengajar kepada kito bahawa membazir itu amalan syaitan. Dalam banyak-banyak dosa dan kejahatan, hanya dosa amalan membazir yang ALLAH samakan dengan amalan syaitan. Takkan semuo yang omputih bawak kito nak ikut. Abis bilo lagi kito ni nak ikut ajaran nabi?

"Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya." - Surah Al-Israa'(17) Ayat ke-27

Friday, March 26, 2010

Husam saman MSO & Siasah, Ibrahim Ali saman Salhan & Malaysiakini

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Sekarang musim saman menyaman. Musim ahli politik saman reporter. Untuk satu sudut ia merupakan tindakan bacul atau kehabisan hujah oleh penyaman kepada reporter. Tapi untuk satu sudut yang lain, ia adalah tindakan mempertahankan maruah dari difitnah oleh reporter dan menegakkan kebenaran di mahkamah oleh penyaman. Terpulang pado budi bicara memasing.

Husam saman MSO

Den pernah ulas isu ini [sila klik link]. MSO telah spin berita supaya Husam kelihatan pro Unity Government. Tapi sebenarnya tidak.

Click for enlarge. Keratan paper Siasah keluaran terbaru

Bukan den boli. Orang lain boli paper Siasah ni. Den tumpang baco yo. Tapi den tak tahu la, selain MSO, Husam tidak menyaman Zulkifli Sulong. Siasah kata Husam juga menyaman Zulkifli Sulong. Bantai la korang. Tak tahu lah sama ada Siasah atau Husam yang tipu den. Dalam court kito cito.

Tapi naluri den kuat mengatakan bahawa MSO ni memang punya agenda yang buruk terhadap Husam. Den tak boleh ulas pasal si mangkuk ni. Nanti penilaian den penuh dengan prejudis. Jadi den pulangkan kembali kepada publik untuk menilai.

Ibrahim Ali saman Salhan

Ha Ha Ha. Dalam bab ni den sokong Salhan [link]. Cayalah bro. Terus bogelkan Ibrahim Ali melalui pena mu. Setakat bersumpah dalam lobi parlimen baik tak payah bai. Itu sumpah orang terdesak.

Ibrahim Ali memang kenal Salhan. Salhan yang interview Ibrahim Ali sebelum disaman [link]. Tapi Salhan relax je. Mari lihat u tube kat bawah ni



Di sepanjang u tube kita boleh lihat Salhan tenang dan buat muko poyo. Ibrahim Ali ingat bilo dio buek muko garang dan sebut saman Salhan face to face, Salhan akan beralih ke sisi lalu menyorok. Boleh blah la woi. Sangkaan Ibrahim Ali meleset sekali. Salhan adalah hero dengan tidak termakan dengan provokasi Ibrahim Ali.

Zainulfaqar jadi omputih

Pakaq ni hitam manis dan tak kan jadi putih. Tapi dalam sesi sidang akhbar dalam u tube di atas telah melontarkan soalan-soalan provokasi kepada Ibrahim Ali selepas minit ke 2.13. Pakaq berjaya membuat muko Ibrahim Ali menjadi merah jambu pada minit ke 5.00. Jambu sekali wajah Ibrahim Ali. Ha Ha Ha. Pakaq telah berjaya meniru gaya wartawan omputih. Lihat catatan den di artikel yang lalu.

Jika yang bertanya itu wartawan dari barat, anda dah dikira K.O, sebab wartawan omputih lagi suka anda marah dan terus menerus mengasak anda dengan soalan-soalan provokasi dan soalan-soalan menyakitkan hati.

Cayalah Pakaq. Kalau den punyo kesempatan, den akan tanyo dengan soalan-soalan yang takdo kono mengono dengan isu.

"Anda gosok gigi pagi tadi?"
"Gosok lah!. Soalan lain"
"Tapi kenapa bau mulut anda busuk macam najis babi?"
"Soalan lain! Soalan lain!"
"Khabar angin mengatakan anda melanggan pelacur di Bukit Bintang semalam"
"Awak wartawan dari paper mana?"
"Mulut anda memang bau busuk. Kenapa?"
"Argghhh! Soalan lain !!!"
"Benarkah anda mengandung? Kami nampak air ketuban telah pecah sekarang! Tahniah datuk!"
"Kurang ajar !!!" Dush! Bush! Push! Ibrahim Ali cubo menumbuk den.
Den dengan tonang mengelak dan menangkis. Ha Ha Ha

Pakaq bertanya soalan-soalan provokasi kepada Ibrahim Ali dengan senyuman sinis. Memang patut la orang tuo tu terbakar. Ha Ha Ha. Gambar dari Uncle Wanjo

Ibrahim Ali yang daku kenali

Huh! Tak kenal pun den. Kenal-kenal macam tu je. Perjuangan orang tuo ni panjang dan berliku. Selain hobinya yang suko melompat parti, Ibrahim Ali pernah jadi graduan Universiti Kem Kamunting sampai 2 kali. Bukan sonang bai nak dapek Double Degree dari sana. Orang tuo ni tak pernah repeat paper walaupun 2 kali jadi mahasiswa jurusan Tahanan I.S.A. Kiro sedikit sebanyak, Ibrahim Ali boleh lah dihormati dari sudut itu.

Tapi hormat den hilang bilo dio makan gaji dengan Vincent Tan. Dan den pandang hino dio ni setelah melihat u tube ni. Sila lihat minit ke 0.30. Ibrahim Ali tunjuk hero dengan baling kertas. Nak marah biar bertempat bai. Ekau tak tahu ko yang kau sedang memalukan orang Melayu dengan aksi teroris begitu. Dah tuo buek caro tuo. Memang buruk la orang tuo berlagak samseng macam orang mudo. Rumah kata pergi, kubur kata mari. Apo nak jadi ni bai?


Rumusan kot?

Den ingat para wartawan kena mohon satu akta imuniti bagi melindungi hak-hak kewartawanan. Takkan sikit-sikit saman. Lotih la kalau macam tu. Tapi kalau wartawan tu memang seringkali memfitnah dan secara jelas dibuktikan dia memfitnah, memang patut kono hukum la macam kono gantung dari lesen menjadi wartawan selamo 4 tahun ko, 6 tahun ko. Macam gantung lesen memandu kereta jiko buek kesalahan traffik. Gantung jugo dari berblog. Tak payah nak saman. Kerjaya wartawan bukannya akses untuk menjadi kayo. Lagi sengkek ado la. Jadi tak payah la nak saman menyaman ni bai.

Den ado muskil sikit dalam artikel den kali ni. Husam, Ibrahim Ali, MSO dan Salhan adalah anak jati Kelantan. Ekau sesamo suku kaum pun nak main saman menyaman ko? Man man la. Orang kampung sendiri. Sesamo kabilah takkan la takdo berlebih bekurang kot. Di manokah toleransi orang Kelantan yang selamo ini dilaung-laungkan? Buek malu kompeni la korang ni.

Wednesday, March 24, 2010

Khairy Jamaludin bukan peminum ARAK

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Satu duo hari ni ado sahabat-sahabat yang up balik gambar Yb Rembau, Khairy Jamaludin (KJ) yang mengaibkan peribadi beliau. Di dalam gambar terbabit didapati KJ duduk bersama bukan mahram yang seksi dan meja minumannya dipenuhi dengan botol-botol arak. Benarkah itu Yb KJ? Kito sebagai muslim mestilah adil dalam menilai. Rasional mesti menjadi keutamaan den. Bilo kito emosi, neraca penilaian kito jadi tak adil bai. Memang la blogger-blogger ni tak lotak namo KJ tetapi objektif korang adalah memalukan KJ dan membina persepsi negatif publik terhadap beliau. Helah sebegini memang lumrah dalam dunio bloggers di Malaysia. Semuo dalam poket den maa. Ha Ha Ha.

Gambar kontroversi KJ

Click for enlarge

Pengalaman Pakatan Rakyat ditipu hidup-hidup di Prk Bagan Pinang dengan gambar mamat kono pedang samurai sedikit sebanyak buek den alert gambar-gambar yang bertaburan kek internet. Korang nengok gambar kek ateh pun korang dah boleh agak gambar tu cut and paste. Kito dah boleh agak gambar tu memang janggal. Den dah boleh spot beberapo kejanggalan dalam gambar tu.

Pertamo, mari kito lihat bulat kuning paling kiri. Tangan kanan mamat yang pakai baju merah tu tidak selari dengan bahu yang terlotak di badannya. Tangan itu juga luarbiasa panjangnya dari tangan yang normal. Tangan orang lain, badan orang lain. Itu rumusan den. Kaler baju mamat tu pun tak sepadan antara baju di badan dan di lengan. Di lengan, merahnya lobih golap. Tapi tang tangan dio tu memang polik. Luar biaso terjulur tangan ea bai.

Keduo, mari lihat bulat kuning di antaro kaki KJ dan badannya. Kaki KJ kelihatan lebih kocik tetapi menampung badan dan dado KJ yang bidang. Dan ia memang tidak selari antara badan dengan keduo-duo kaki KJ. Mejo botol arak tu memang helah terbaik bagi menyembunyikan pandangan publik yang bahawa gambar itu bukan cut and paste.

Blogger-blogger yang up gambar tu balik kemungkinan bosar tidak perasan kejanggalan-kejanggalan gambar itu. Lagipun diaorang nak paneh dan hangatkan isu pemimpin UMNO minum arak oleh YB Saifuddin Nasution. Salah tembak bai. Kono berhati-hati la lopeh ni. Lagi pun gambar tersebut dibikin oleh orang UMNO yang anti-KJ. Gambar itu terbit semasa kehangatan Pru 2008 aritu. KJ difitnah oleh orang UMNO sendiri. Jadi kito yang bukan UMNO ni, janganlah perpanjangkan fitnah tu laie.

Saksi KJ bukan peminum arak

Den konal satu cabin crew kapal terbang. Dio ponah bertugas dikeduo-duo flight penerbangan Malaysia. MAS dan Air Asia. Den konal dio sebelum Pru 2008 lagi. Pangkat dio tinggi bai. Kiro ketuo kuli bagi flight cabin crew. Umur dio sebayo dengan Permaisuri Agong sekarang. Dio satu batch dengan Permaisuri Agong. Pemaisuri Agong kito ni dulu stewardess. Dio jatuh cinta dengan Sultan Mizan kek atas flight bai. Jangan korang tak tahu pulak. Jadi perangai orang-orang politik Mentori baik UMNO, MCA dan MIC memang dalam poket dio lah. Bilo dio cito kek den mako cito mentori-montori tu ado dalam poket den pulak. Ha Ha Ha.

Memang majoriti Montori-montori kito tanpo mengiro jantina di dalam kabinet Pak Lah maso tu memang takdo yang baik eh. Ado yang tanpo sogan silu orda dan minum arak semaso flight. Yang bawak betino yang bukan bini pun ado. Betino tu duduk kek tompek class biaso. Kojap tu montori tu suruh ketuo kuli cabin crew yang den konal ni panggil masuk betino tu kek class dio. Den boleh senaraikan satu persatu bai. Bukan nak tunjuk lagak. Kalau ikut goram, memang den tulih sekarang nih. UMNO, MCA, MIC semuo eh samo. Tak kiro jantan betino. Tapi sungguhpun den ni bukan baik bona, aib orang kito kono tutup. Mano tahu satu hari nanti montori-montori ni bertaubat. Kito tak tahu, ni semuo kojo tuhan.

Mengikut cito ketuo kuli cabin crew ni, ado jugo montori dan ahli politik yang tak minum dan tak main betino. Antaranya, Syed Hamid Albar. Dio puji Syed Hamid Albar. Dio jugo memuji KJ. KJ bagi dio seorang yang 'clean' dan tak suko bikin kecoh 'macam orang lain'. Dan dari mulut dio, KJ bukan peminum arak semasa flight kendalian dio. Ini cito sebelum Pru 2008. Dan den masih percayo yang KJ bukan peminum arak. Untuk topik ini, den backing KJ bukan peminum arak. Topik dan isu-isu yang lain-lain macam rasuah dan tak tunai janji pado penduduk Rembau kalau den tahu, ekau KJ memang den balun dalam blog ni sampai lumat.

Kaveat/Rumusan

Den bukan la penyokong KJ. Den bukan ahli UMNO. Oh, oleh sobab den kato KJ bukan peminum arak, lalu korang mengenaralisasikan den sebagai UMNO tegar. Silap bosa tu bai. Jangan main borong macam tu. Jangan pukul rata sebarangan. Den totap penyokong kebenaran. Yang hak itu hak. Yang batil itu batil. Kito mesti adil bilo buek penilaian. Jangan emosi dan taksub bilo menilai. Nabi tak ponah ajar kito macam tu. Seperti yang diajar oleh Allah yang kata-katanya dibukukan dalam kitab bernama Al-Quran lalu disampaikan oleh Nabi kepada para sahabat-sahabat dan umatnya :

Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan - Surah Al-Maidah(5), ayat ke-8

Tuesday, March 23, 2010

Good JOB Mr. President!

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Di dalam u tube dari Malaysiakini, pada minit 1.30, wartawan RTM (raso den la) telah melontarkan soalan provokasi kepada TG Hadi Awang. Macam soalan daripada Dr. Harun Din tapi ditanya oleh wartawan RTM. Power tak aura Dr. Harun Din? Ha Ha Ha. Muko TG Hadi dah start bertukar kaler ke merah jambu. Tapi still dapat control macho dengan senyuman. Den respek jawapan dari TG Hadi. Bagi den, kali ni TG Hadi tidak termakan dengan provokasi dari wartawan dan dapat menjawab soalan dengan rasional. Tapi TG Hadi perlu ubah lagi gaya menjawab soalan dari wartawan.

Ini motto wartawan omputih

Kaizen kepada TG Hadi

Cadangan den, TG Hadi seboleh-bolehnya menjawab soalan dengan gaya menjawab soalan. Bukan gaya memberi khutbah. Kedua, usahakan wajah TG Hadi tidak berubah kaler ke merah jambu. Apabila wajah anda berubah kaler ke merah jambu, persepsi publik yang menonton ialah anda marah dan telah termakan dengan provokasi wartawan. Ini tidak baik bagi imej parti yang didokongi anda. Imej kono jago bai. Imej ni membina persepsi publik. Imej buruk, persepsi publik terhadap anda pun buruk gak. Bilo persepsi buruk, undi publik terhadap anda menjunam. Jarang ado yang tinggi melangit. TG Hadi kono upah perunding imej. Jururunding imej Islam la. Jangan ekau ngengade poie upah APCO lak. Pliss jangan nakal bai. Karang tak memasal kono lompang kek den. Ha Ha Ha.

Jika yang bertanya itu wartawan dari barat, anda dah dikira K.O, sebab wartawan omputih lagi suka anda marah dan terus menerus mengasak anda dengan soalan-soalan provokasi dan soalan-soalan menyakitkan hati. Tetapi hal ini dikecualikan kepada TG Hadi Awang sebab beliau kelihatannya tidak berbahasa Inggeris. So, tak mungkin wartawan barat nak mendekati beliau seperti Anwar Ibrahim. Kan dah rugi satu peluang dakwah kepada orang putih. Apa pun, usahakan menjawab soalan dengan setenang mungkin. Ni nasihat ikhlas dari den. Bukan sonang nak dapat nasihat dari den yang kacak ni. Ha Ha Ha.

Anyway, den puji jawapan-jawapan TG Hadi Awang kepada soalan-soalan wartawan kali ini. Selalunya den tak berapo nak puji sangat. Kali ni den puji.

Thursday, March 18, 2010

Anwar Ibrahim menari dengan anak perempuan Lim Goh Tong? - Part 2

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Semalam Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zarkashi menjadi perawi kepada Khairy Jamaludin dengan mengatakan Anwar Ibrahim menari dengan anak perempuan Lim Goh Tong. Hari ini, Yb Dr. Lo' Lo' mensahihkan riwayat dari Dr. Puad Zarkashi. Yb Dr. Lo'Lo' menaqalkan sendiri dari kata-kata Anwar Ibrahim di sidang perbahasan Dewan Rakyat semalam. Mari kita nilaikan sendiri melalui printscreen facebook Yb Lo'Lo'.

Click for enlarge. Anwar mengaku menari sedikit dengan anak gadis Lim Goh Tong (Menari jugak bai). Rujuk garisan biru [link facebook Yb Dr. Lo'Lo']. Garis merah pula Anwar serang balik dengan mengatakan anak Tun Mahathir beli syarikat arak [boleh rujuk link den]

Wednesday, March 17, 2010

Anwar Ibrahim menari dengan anak perempuan Lim Goh Tong?

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Hari ini dalam facebook Dr. Puad Zarkashi, Timbalan Menteri Pendidikan telah menaqalkan aksi dan kata-kata KJ menemplak Anwar Ibrahim dalam sesi perbahasan di Dewan Rakyat Parlimen hari ni. Betul ke kejadian tu berlaku atau rekaan semata-mata oleh Dr. Puad Zarkashi? Jadi sapo yang lebih tahu, tolong lah bagitahu kami di sini akan kesahihan berita yang dibawa oleh Timbalan Menteri Pendidikan kito tu. Kalau boto den tak tahu nak kato apo laie la. KJ telah berjaya buat Anwar tunduk dan tersipu-sipu malu. Apo nak jadi ni bai.

Click for enlarge. Tumpukan pada garisan yang berkaler tuh

Ni den copy paste balik dari gambar facebook di atas :

Perbahasan hari ini menjadi hingar bingar bila Anwar mengelabah bila dicabar oleh Khairy Jamaluddin. Anwar kata kerajaan pertahankan taukeh judi kerana serahkan tanah bergunung kepada Lim Goh Tong iaitu taukeh judi Genting Highlands. Bila Khairy bangun dan tanya, bahawa Anwarlah yang rapat dengan Lim Goh Tong masa jadi TPM dulu dan pernah menari dengan anak perempuan Lim Goh Tong di tepi Kolam Renang, Anwar menjadi malu. Gambar Anwar menari dengan anak perempuan Lim Goh Tong pernah tersebar melalui CD yang dijadual secara terbuka. Apo nak dikato!

Lagi satu bab CD. Den muskil sikit. Den tak ponah tahu pun tentang kewujudan CD tu. Yang den paling muskil bilo akhir kalam dari 'hadis' Dr. Puad Zarkashi diakhiri dengan kata-kata Apo nak dikato! Sojak bilo orang Johor ni jadi orang N9? Ni musti nak membodek KJ. Raso den la. Tapi apo kepontingan KJ untuk dibodek? Jeng jeng jeng. Nanti den bagitahu. Ha Ha Ha.

Tuesday, March 16, 2010

fS-86, ekau ni memang hampeh la

oleh ali :

Nak bagi salam ko? Semalam, fS-86 datang buek ramalan 3-0. Den konpius. Chelsea tigo atau Inter Milan yang dapek tigo? Den cukup pantang boto orang cakap sekorek-sekorek ni. Kalau dio cakap Inter Milan monang tigo-0 malam ni, kito dah ado lauk. Memang blog fS-86 akan berPINKY selama seminggu. Ha Ha Ha. Oleh kerano si mangkuk ni cakap tak abih, den terpakso masuk blog dio dan mulakan misi pernyiasatan untuk meneliti latarbelakang si mangkuk ni. Terpakso la den bukak satu kertas siasatan untuk menyiasat background fS-86 untuk memastikan samo ado dio ni ahli jemaah Chelsea atau geng kongsi golap mafia Inter Milan.

Tak 'dan' den godek-godek blog dio, den terjumpo lagu ni kek blog dio. Hampeh boto la.



Ado lagu-lagu yang den boikot. Memang lagu Toni Braxton ni best dan sodap di dongar. Halwa telingo bagi fS-86 tetapi tidak bagi den. Den boikot lagu si Toni nih. fS-86, ekau dah takdo lagu lain ko?

Memori diari

Dulu den tulis diari tiap-tiap hari. Korang jangan muntah lak bilo tahu fakta den ni bai. Tapi bilo den masuk boarding school, den borenti tulih diari. Diari tah ke mano, buku diari hilang macam tu jo. Ha Ha Ha. Dah dewaso lah konon. Bilo den tak tulih diari, lagu yang berkumandang kek corong-corong radio di asrama den menjadi 'memori diari'. Macam mano den nak torang kan kek korang. Mmm.

Contoh maso den amik SPM, peristiwo amik SPM ni peristiwa bosar bagi semuo orang kek Malaysia ni. Maso den amik SPM, lagu Man Bai 'Kau Ilhamku' sering berkemundang di radio. Jadi lagu 'Kau Ilhamku' telah merakamkan peristiwa suko duko den dalam 21 hari sebelum den menyambut SPM. Lagu Man Bai tu jadi rakaman diari di dalam otak den. Jiko sekarang, tetibo Mix.Fm menyiarkan lagu 'Kau Ilhamku' maso den tongah bawak kereta, mako segala memori maso den amik SPM tu kembali di benak minda den. Macam tu la lebih kurang.

Kenangan silam yang tak best

Lagu si Toni ni kiro lagu lamo. Lagu ni membawa kenangan buruk den. Lagu ni merakam catatan diari memori den yang tak indah. Bilo kiro lagu ni boleh membawa kerosakkan mood den pada hari tu. Ha Ha Ha. Takdo la. Nak-nak ketika tu den dilukai oleh si dia dan maksud lagu si Toni ni pulak lebih kurang serupa dengan peristiwa yang den hadapi. It's double bro. Lagu si Toni ni mewarnai kehidupan dunio dengan kemerduan suara dan melodinya. Tapi lagu ni bagi warna hitam kek den. Huhuhu.


Ali jangan jadi MANGKUK


Bilo dikonang-konangkan, den ni bersikap reaktif. Ikut jo laluan angin. Angin sodih den sodih. Angin hepi den hepi. Tak boleh nak dibiarkan ni dor. Den musti copek matang. Den perlu proaktif. Den perlu ubah sikap negatif den. Datang la apo lagu sekali pun, den jo yang mampu ubah diri den. Bukan lagu ubah diri den. Agak eh den kono tulih diari balik ni bai. Setidak-tidaknya catatan diari kehidupan den dalam sehari ni berada dalam buku diari dan bukan lagi di corong-corong radio. Ni musti korang tongah muntah bilo dongar cito-cito den terbaru nih.Tapi buek semantaro waktu ni, fS-86, ekau ni memang hampeh la !!! Ha Ha Ha.

Chelsea Vs Inter Milan

oleh ali :

Salam satu Eropah. Chelsea kalah semasa bertandang ke Itali. Agregat 2-1 berpihak kepada skuad Inter Milan. Jadi korang berpeluang besar melihat blog Baganutama menjadi PINKY selama SEMINGGU. Peluang tak datang begitu saja bai. Dan den sengaja mengeluarkan cabaran ini lebih awal dari cabaran-cabaran yang lalu. Perlawanan antara Chelsea dan Inter Milan berlangsung di Stamford Bridge pada pagi Rabu 17 Mac 2010, pukul 3.40 pagi. Inbox facebook den penuh dengan email peminat-peminat dari seluruh dunio mengecam den dan menuduh den poyo serta jobo kerana sangat lewat mengeluarkan notis cabaran bagi setiap perlawanan yang membabitkan skuad Chelsea. Baik. Hari ini den tunaikan permintaan anda semuo. Den bagi notis awal nih. Jangan lak tak sahut cabaran den. Ha Ha Ha.

Terma-terma cabaran berPINKY selama 1minggu

Kalau Chelsea kalah, blog Baganutama akan berwarna merah jambu selama seminggu. Tapi barang diingat, Baganutama akan menjadi merah jambu jika cabarannya disahut oleh para blogger yang anti-Chelsea.

Semuo blogger boleh sahut cabaran den tak kisahlah blogger UMNO ko, blogger PAS ko, blogger jual ubat air pancut ko, blogger omputih ko, senang cito cabaran ni open to all blogger satu dunio. Den tak tahu la kalau ado alien kek planet Marikh pun nak sahut cabaran den. Yang ponting alien tu ado blog. Kalau takdo blog baik tak payah la bai. Buang karan maa.

Kenkawan facebook boleh join cabaran ni. Tapi kono ado blog la. Sobab facebook tak boleh tukar kaler pink. Kalau boleh tukar kaler pink, bagitahu den. Den luaskan cabaran ni kepada komuniti facebook lak. Cabaran dibuka sekarang!

If you want to challenge me, please let me know. How to let me know? You can let me know by leaving your challenge in my facebook inbox or post a comment in this entry or tell my mother, okay. Peh. Cakap omputih den. Tah boto ko tidak tu. Bantai yo lah.

Hak eleh. Inter Milan? Boleh blah la woi !

Melayu BOLEH

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Sapo cakap Melayu tak pandai. Ramai Melayu di luar sana yang pandai-pandai. Pandai Matematik, pandai aeroangkasa, pandai mengurat, pandai menipu dan macam-macam lah. Kito yo yang tak nampak. Selain dari pandai menipu (berpolitik), ado juga Melayu yang pandai berniaga dan berfrancais. Xenan adalah seorang Melayu. Kalau dio mengaku Melayu lah. Ha Ha Ha. Den nampak dio kreatif dalam design dan idea francais cendawan dio menarik. Semuo dio bikin sendiri dari A sampai Z. Den raso bangga pulak jadi kawan Xenan. Kot-kot la Xenan nak mengaku den kawan.

Design Stall yang best



Ni kalau cino dio mesti lotak gambar amoi seksi tongah makan cendawan busut



Den ingat logo cendawan ni boleh dijadikan helmet. Stylo tu kalau jadi helmet

Iklan yang best


Ado sticker yang comel. Ni sticker untuk kereto kan?

Baju kuli


Xenan punya canggih siap disediokan baju khas untuk kuli. Branding dan penampilan kono jago. Imej penting sekarang ni. Persepsi customer mesti sentiaso positif terhadap bisnes kito. Kuli Xenan mesti banggo pakai baju kuli ni

Kiosk


Sekarang Xenan dah bikin kiosk. Den pun tak tahu nak bezo antara kiosk dengan stall. Macam samo jo. Ko bezo sobab bosar kocik bondo tu?

Kaveat

Den tolong promosi sobab kagum dengan usaha Xenan. Den tak dapek komisyen apo-apo pun. Mengurat adik betino Xenan? Xenan mano ado adik pompuan. Adik jantan ado la. Melayu boleh berjaya bilo berusaha. Bukan berjaya dek subsidi kerajaan. Itu tujuan sebonar den promosi. Untuk tahu lebih lanjut tentang bisnes Xenan, klik [link 1], [link 2] dan [link 3].

Sunday, March 14, 2010

Ayah Pin adalah ahli UMNO

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Setelah pendedahan demi pendedahan yang dilakukan oleh rakyat Malaysia mengenai aktiviti penghinaan Agama Islam oleh Ayah Pin, kita masih belum terdengar tentang laporan Polis tentang si laknatullah oleh NGO-NGO UMNO. Selalunya NGO-NGO UMNO amat prihatin tentang kesucian Agama Islam. Tetapi kali ini tidak. NGO-NGO ini tidak berbunyi langsung. Kenapa agaknya?

Rupa-rupanya, Ayah Pin adalah seorang Ahli UMNO. Ayah Pin adalah ahli UMNO di Besut, Terangganu. Patut la puak-puak ni tak berbunyi langsung. Den nak tunggu apo komen pejuang Islam tunggal di negara ini, Yb Zulkifli Nordin terhadap ahli UMNO Besut ni. Ha Ha Ha.

Click for enlarge. Bukti Ayah Pin adalah seorang ahli UMNO. Gambar diprintscreen oleh PASJB

Ayah Pin guna facebook hina Nabi

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Sekarang Ayah Pin guno facebook hina Islam. Jadi kepada NGO-NGO yang rajin buat report Polis sila laporkan aktiviti terkini Ayah Pin. Jangan jadi NGO yang double standard. Kepada satu-satunya pejuang Islam dalam Malaysia ni, Yb Zulkifli Nordin, apa lagi tunggu. Takkan dengan Ayah Pin pun kau takut. Jangan pandai menggelar orang lain sebagai budak hingusan. Den nak tengok setakat mano keberanian kau melawan Ayah Pin laknatullah ni.

Wajah laknatullah, Ayah Pin

Click for enlarge. Ayah Pin dengan kurang ajarnya menghina Nabi Muhammad S.A.W di wall facebooknya. Jangan dibiarkan si mangkuk ni hidup!

Surat keluar Islam

Di facebook Ayah Pin juga ada disertakan sijil surat dia keluar Islam. Woi MANGKUK !! itu bukan lesen untuk kau menghina agama dan Nabi den. Korang kalau jumpo Ayah Pin nih, den mintak tolong sangatlah kek korang supaya korang tamatkan je riwayat orang tuo jahanam ni. Den kalau kayo den memang bikin reward untuk sesapo yang berjaya tamatkan riwayat Ayah Pin nih. Tetapi kepado sapo yang berjayo bunuh si laknat ni, korang claim reward kek Allah la yo.

Click for enlarge. Sijil murtad Ayah Pin di facebook si laknat Ayah Pin

Alamat facebook

Klik link ini untuk terus ke alamat facebook Ayah Pin laknatullah. Ini den salin balik apo yang si laknat ni tulis kat wall facebooknya.

1] Hukum boleh bernikah dgn kanak-kanak adalah hukum jahiliyah yg Muhammad bawa masuk dlm Islam. Berkata Al-Mutawaffi dlm kitabnya Al-Mujabbar: Brgsiapa berhukum pd zmn jahiliyah dan Islam redo dgn hukum itu maka jadilah ia HUKUM ISLAM. Hukum Islam memang tidak bertamadun membenarkan kanak-kanak kecil menikah, rendah tamadun mcm jahiliya

2] Berita di Klantan budak 10 tahun dikahwinkan. Tok ayah x terkejut kerana Muhammad kawin dgn Aisyah pd umur aisyah 6 tahun dan menggaulinya pd usia 9 tahun. Bygkn lelaki berusia 50 tahun mlakukn seks dgn budak 9 thun. Sgt tidak brmoral nabi umat Islam ini. Inilah bukti rendahnya moral Islam yg diajar oleh Muhammad. Tinggalkan agama tidak brtamadun ini!

Laknat ALLAH kepada Ayah Pin !!!

Friday, March 12, 2010

Permataku

oleh ali :



Salam te amor. Malam tadi bilo den baco buku tulisan Fatimah Syarha, 'Pemilik Cintaku Setelah Allah & Rasul', telingo den terngiang-ngiang teringat satu lagu. Den buek tak reti.

Den dan lagu nasyid? Huh! Menyampah den dongar lagu nasyid. Tah hapo hapo. Boto den respek first album kumpulan Raihan yang cover album dio black. Den suko semuo lagu dalam album tu. Sampaikan den kidnap kaset Raihan omak den seludup masuk asrama. Bebudak hostel dongar Metallica, den selambo pasang lagu Raihan kek radio bebudak ni. Ha Ha Ha. Itu je lah pengalaman positif den dengan lagu nasyid. Lopeh tu, lagu nasyid kat Malaysia macam hampeh. Tak bermutu langsung. Macam pondan. Mano yang den dongar kek radio lah.

Tapi, tahun lopeh den terdongar satu lagu. Den ingatkan lagu pop biaso. Best la lagu tu. Den dongar lagu tu dari laptop member den. Yang dio ni pulak tak tulis tajuk lagu tu. Agak eh sogan nak lotak tajuk sobab dari kumpulan nasyid. Betapo hinonya lagu nasyid kek minda separuh sedar kenkawan den. Asal dio datang yo, den pakso dio mainkan lagu tu. Ontah macam mano lagu tu kembali berbunyi kek dalam kepalo den malam tadi bilo baco buku tulisan Fatimah Syarha malan tadi. Sebelum tido malam tadi, den kol satu 'sahabat baik'. Den try tanyo la kot-kot dio tahu. Den lak tanyo dalam keadaan sogan-sogan ubi. Hadoihai. Malu lak eh mengaku suko lagu nasyid ni bai. Den terpakso nyanyi kan lagu tu untuk dio dongar sobab den tak tahu tajuk lagu tu. Korang bayangkan lah budak macam den nyanyi lagu ala-ala syahdu. Selamat den nyanyi sikit, dio dah tahu tajuk lagu. Kalau tak hujan lobek malam tadi.

Peh. Selamat dio tahu tajuk lagu tu. A million thanks from me. Den apo laie, terus melancarkan operasi gerakkan mencari lagu tu kat u tube sobab dah tahu tajuk lagu. Kalau tak tahu tajuk lagu, sampai kiamat pun takkan jumpo kalau cari. Akhirnya den jumpo gak lagu yang bertajuk "Permataku" , nyanyian grup Mirwana. Ok la woi. Dah azan Jumaat haaa.

Thursday, March 11, 2010

PR sila jangan JOBO. KM, MB, AP, Adun dan Ahli Majlis Perbandaran PR sila isytihar harta anda kepada PUBLIK

oleh ali :

Salam Pakatan Rakyat. Sudah 2 tahun anda memerintah. Lepas tu keluarlah segala macam kebaikkan anda kepada publik. Pelbagai statistik dikeluarkan. Pelaburan itu meningkat. Jenayah sini menurun. Bantuan sana meningkat. Sampai den naik meluat mendengarnya. [link] [link]. Itu memang dah tugas kau la mangkuk. Kami rakyat adalah tuan dan anda yang berada tampuk kuasa adalah pekerja. Anda yang telah berjanji itu dan ini. Tunaikanlah janji tu. Jangan nak jobo. Jika tak ditunaikan, anda akan digelar kami sebagai munafik. Saling tak tumpah seperti UMNO.

Dulu siapa yang pandai melaungkan slogan 'Ketuanan Rakyat' kalau bukan anda. Jikalau slogan itu tidak dilaungkan pun, kami rakyat Malaysia tahu la apa erti itu demokrasi. Demokrasi yang berasal dari perkatan Yunani itu bermaksud people power atau kuasa rakyat. Kami yang berkuasa menaikkan kamu dan kami juga yang berkuasa memperjatuhkan kamu. Nak bising pulak bila dah laksana itu dan ini. Dah memang kau patut buat.

Janji yang tak tertunai

Semasa sebelum Pru 2008, heboh dilaungkan sana-sini bahawa jika Barisan Alternatif mendapat kuasa ia akan memastikan negara atau negeri yang berjaya mereka perintah akan mencapai standard Good Governance. Good Governance ni bahasa orang kampung den. Ia bermaksud tadbir urus yang baik. Untuk mencapai objektif tadbir urus yang baik ini, ketelusan amat penting. Tanpa ketelusan, jangan cito la dongan den apo itu good governance. Menghabihkan boreh yo.

Apa itu ketelusan? Den pun tak tahu. Tapi apo yang ponting bagi den ialah duit rakyat selaku boss mesti diurus dengan transparen. Apo cito ni bai? Transparen dengan ketelusan tu samo lah. Mangkuk boto la ekau ni bai. Ringkas cerita, RAKYAT berhak tahu setiap butir dan perincian ke mana duit cukai mereka masuk dan keluar. Satu sen yang dibazirkan, pasti akan ditanya bertubi-tubi oleh rakyat kenapa ia boleh dibazirkan begitu sahaja walaupun satu sen. Kalau takdo satu sen, tak cukup sejuta bai.

Bagi penjawat-penjawat jawatan politik dalam kerajaan mereka tidak berhak melarang RAKYAT untuk tahu berapa jumlah harta mereka. Rakyat itu boss. Orang politik yang berjawatan dalam kerajaan adalah kuli atau pekerja kepada rakyat. Dia wajib tahu pekerja-pekerja dia punya harta. Mana la tahu yang si pekerja ni songlap harta boss (rakyat).

Dulu kita heboh individu-individu yang berkuasa dalam BN kaya-raya yang melampau-lampau. Kita suruh mereka isytihar harta. Mereka buat tak reti. Kalau kucing dah bertanduk 7 kali pun, mereka tidak akan mengisytiharkan harta hakmilik mereka. Sebob apo tak isytihar? Sobab dio songlop duit rakyat (baca: duit boss). Dulu Pakatan Rakyat memperjuangkan ketelusan. Sekarang bila berkuasa, di mana ketelusan? Tidak seorang pun hatta samada Ketua Menteri, Menteri-Menteri Besar, Ahli-Ahli Parlimen, Adun dan Ahli-Ahli Majlis Perbandaran dari Pakatan Rakyat yang mengisytiharkan harta mereka dan keluarga mereka kepada rakyat. Padahal marin dah berjanji. Memang munafik bai. Dah duo tahun. Takkan lupo kot.

PSM tunjuk jalan

Parti Sosialis Malaysia (PSM) adalah parti yang baru ditubuhkan dan juga baru diluluskan oleh ROS. Sangat baru bai. Baru setahun lebih kot. Parti ini belum diiktiraf sebagai komponen Pakatan Rakyat. Walaupun tidak diktiraf sebagai komponen Pakatan Rakyat, ada beberapa orang dari PSM bertanding atas tiket PKR dalam Pru 2008 yang lalu dan menang. Ringkas cito, ado satu monang adun kat Selangor dan satu monang parlimen kat Perak. 3 ahli PSM yang lain telah dilantik menjadi ahli Majlis Perbandaran di Selangor. Apo yang mengkagumkan den, kelimo-limo mereka telah mengisytiharkan harta masing-masing di internet untuk tatapan rakyat. Telus tak? Kiro telus la tu. Mari kito lihat detil pengisytiharan harta peribadi mereka.

Click for enlarge. Ahli parlimen Sungai Siput, Jeyakumar Devaraj

Click for enlarge. Adun Kota Damansara, Dr. Nasir Hashim

Click for enlarge. Ahli Majlis Perbandaran Kajang, S.Arutchelvan

Untuk download detil-detil di atas, anda [klik ni]. Untuk info lanjut boleh [klik ni].

Apa jadi dengan PAS?

Sebagai parti yang melabel diri sendiri sebagai parti Islam, ia sepatutnya mendahalui PSM dalam membuktikan pemimpin politik mereka lebih bersih dari yang lain-lain. PSM pula yang lebih islamik dari PAS. Apo dah jadi ni bai?

Kebanyakkan pemimpin PAS yang membawa misi agenda Kerajaan Perpaduang dengan UMNO kelihatan perlu disiasat hakmilik harta mereka. Amat meragukan den. Bagi menghilangkan syak wasangka publik, pemimpim-pemimpin ini perlu disiasat dan jika didapati mereka ini bersalah kerana korup dan rasuah, maka mereka harus dibersihkan dari PAS. Jangan kerana beberapa individu dalam PAS yang korup maka nama Islam terpalit dan dipandang rendah oleh komuniti non-muslim dalam negara ini. PAS sepatutnya meletakkan penanda aras yang lebih tinggi dan ketat dari PSM.

Sekarang Nik Abduh sudah bersara dari menjadi Ahli Majlis MPKB tetapi dia wajib disiasat bagaimana dia boleh berkereta dan bernombor plat mewah walhal gaji/elaunnya ketika itu adalah rendah. Nik Abduh sila isytihar harta anda!

Kenapa ketelusan penting?

Kekayaan harta individu itu tidak penting. Sebab ramai ahli politik di dunia dan di Malaysia yang menjadi kaya raya sebelum menyertai politik. Contohnya MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Ahli Parlimen Tumpat, Kamaruddin Jaafar. Yang menjadi persoalan publik ialah beza kekayaannya pada tahun pertama dia memegang kuasa sebagai MB dan YB sehingga pada hari terakhir dia memegang jawatan itu.

Tan Sri Khalid Ibrahim mempunyai aset RM20 juta sebelum menyertai politik. RM 20 juta itu didapati dari hasil titik peluhnya berniaga selama 50 tahun. Ok kau kaya dengan hasil usaha sendiri, itu takde hal bagi rakyat. Malah dipuji. Setelah meninggalkan bisnes lalu menyertai politik dan menjadi MB Selangor selama 1 penggal (katakan selama 5 tahun). Harta Tan Sri Khalid menokok lalu menjadi RM 60 juta. Ada perbezaan besar disitu. 50 tahun meniaga dapat RM 20 juta. 5 tahun menjadi MB Selangor hartanya bertambah sebanyak RM 40 juta. Mana datang lagi RM 40 juta tu? Itu yang menjadi persoalan rakyat. Sedangkan semua orang tahu gaji MB tak sampai RM 20 ribu sebulan. Dah tentulah duit rasuah atau menyamun aset kerajaan negeri Selangor. Kalau tiada badan bebas menyiasat MB TS Khalid maka dia lepas dan ketawa besar sepanjang hayat sehingga akhir umurnya.

Apo yang den cito pasal Tan Sri Khalid itu cuma contoh nak bagi faham. Kalau tak faham, tak dapek la den nak menorangkan macam mano laie. Untuk mengelakkan seseorang itu mengumpulkan kekayaan haram dari jawatan politiknya, maka pengisytiharan harta setiap tahun (cadangan den) secara wajib boleh mencegah dari berlakunya pekara keji itu dari terjadi.

Penambahbaikkan

Apa yang dilakukan oleh PSM itu baik dan den puji. Publik kalau tahu pun akan puji melangit PSM. Cuma disitu den nampak terlalu banyak ruang untuk diperbaikki supaya pengisytiharan aset itu tidak mendatangkan sebarang keraguan kepada publik. Antara cadangan penambahbaikkan pengisytiharan aset itu ialah :

1] Isytiharkan aset (saham, bon, hartanah dlll) sebelum menjadi ahli politik

2] Isytiharkan aset sebelum menjawat jawatan samada Ahli Parlimen, Adun, Menteri Besar, Ketua Menteri atau Ahli Majlis Perbandaran

3] Isytiharkan hutang-piutang

4] Isytiharkan hutang piutang isteri dan anak-anak

5] Isytiharkan harta isteri dan anak-anak

6] Isytiharkan harta adik-beradik

7] Isytiharkan hutang-piutang adik-beradik

8] Isytiharkan harta dan hutang-piutang proksi dan kroni

9] Ulangi langkah 1 hingga 8 setahun sekali

Sahabat-sahabat boleh tambah atau betulkan senarai pengistiharan aset yang den buat tu.

Dari telahan den, jika senarai pengisytiharan di atas diikuti kesemuanya maka ahli politik kita dengan sendirinya menjadi bersih dan telus. Pengisytiharan aset ini juga perlulah dipantau oleh satu badan bebas di mana ia hanya perlu melaporkan terus kepada Parlimen dan Dewan Undangan Negeri masing-masing. Sekali lagi diingatkan pengisytiharan aset Ahli Parlimen, Adun dan Ahli Majlis Perbandaran perlu terbuka untuk pengetahuan umum (publik). Baru tercapai objektif ketelusan itu. Lagi satu, bukankah publik itu adalah boss kepada individu-individu politik yang berkuasa dalam kerajaan.

Kaveat

Janganlah kerana den menonjolkan kebaikkan Parti PSM maka den ni dilabel sebagai orang sosialis. Tidak, den bukan orang PSM. Perlabelan secara pukul rata begini hanya membawa persepsi yang tidak benar dan menyusahkan. Oleh kerana den pernah mengkritik Presiden blogger PAS sebuah negeri @ penjual ubat air pancut maka den dilabel sebagai blogger UMNO. Salah cara menilai orang begitu. Ia tidak menyelesaikan masalah. Ramai orang di luar sana yang melabel PSM atau orang sosialis sebagai komunis. Ini tidak benar. Sosialis dan komunis adalah 2 pekara yang sangat berbeza.

Perlabelan secara pukul rata ini membuatkan pernilaian seseorang itu tidak adil. Oleh sebab dia seorang sosialis, maka kita yang islamis menolak kesemua pandangannya kerana dia sosialis. Ini tidak adil. Ini tidak betul. Kita sepatutnya menilai buah fikirannya bukan prejudis terhadap individu sosialis terbabit. Tidak kisahlah pendapat itu dari blogger cikai, kutu rock tepi jalan, sosialis, makcik cleaner, pemandu lori atau hatta seorang banduan sekali pun, jika pendapat itu membawa kebaikkan dan kemajuan kepada publik dan negara, maka kita terimapakai pendapat itu dengan senang hati. Kita perlukan anjakan paradigma ini jika mahu pantas berubah menjadi hebat dan canggih.

Dan sebagai akhirnya den nak kongsikan gambar ni kepada semua. Gambar ni den rembat dari Reformis Jalanan. Mano dio rembat, jangan tanyo den. Gambar ini menarik untuk difikirkan bersama. Jom kito sesamo nikmati paparan gambar ini.

Click for enlarge

Monday, March 8, 2010

8 Mac adalah Hari Wanita Sedunia

oleh ali :

Salam Wanita satu dunia. Belum terlewat rasanya kami mengucapkan Selamat Hari Wanita Sedunia kepada sahabat-sahabat diluar sana. Wanita adalah permata. Wanita adalah mutiara. Wanita juga adalah ibu bagi para lelaki di luar sana.

Kau memang mutiara hatiku

Wanita adalah mutiara. Ya, wanita seumpama mutiara. Bagi den wanita adalah mutiara. Dalam banyak-banyak aliran, den nampak hanya Islam sahaja yang berjaya menonjolkan wanita itu adalah mutiara. Islam cukup jaga wanita macam kito jago mutiara. Kalau korang ado mutiara Afrika sebesar penumbuk, adakah korang sepah-sepahkan macam korang sepah-sepahkan paper Utusan Malaysia?


Dah tentukan kito akan jago mutiara Afrika itu dengan baik. Kita bungkus mutiara tu dengan kain elok-elok. Kita simpan mutiara tu dalam peti besi. Peti besi tu pulak dirahsiakan pulak lokasinya. Sebab apo kito buat macam tu? Sebab mutiara amat bernilai dan sebenarnya amat tak ternilai. Macam itu lah wanita dalam pandangan Islam. Islam menjaga wanita macam kita menjaga mutiara Afrika yang kita simpan dalam peti besi.

Nabi & Wanita

Allah jadikan Muhammad S.A.W sebagai Rasul supaya menjadi contoh ikutan kita semua. Lihat macam mana Nabi kita layan para wanita. Semuanya dengan kelembutan. Nabi suruh wanita menutup aurat bukanlah kerana mengurangkan hak wanita untuk dedah sana atau dedah sini. Tetapi meninggikan martabat wanita beriman itu menjadi seumpama mutiara yang tidak ternilai. Nabi sebagai contoh ikutan umat Islam dan umat manusia di bumi, mana pernah memarahi dan memukul isteri-isterinya. Malah menyantuni mereka dengan lemah lembut dan penuh kasih sayang. Dalam satu hadis nabi yang bermaksud "Dikalangan lelaki, akulah yang paling terbaik melayan isteri" (Tahrij hadis ni minta sahabat-sahabat carikan).

Kita juga dapat melihat kemulian wanita apabila ia menjadi ibu kepada anak-anaknya. Syurga anak-anaknya berada dibawah tapak kaki ibunya. Jangan korang sesuko hati melawan cakap omak kau. Tak tempuh syurga lak korang.

Perjuangan kami

Kami di Baganutama juga adalah pecinta dan pejuang hak-hak kewanitaan. Salah satu pejuangan kami ialah cuti bersalin selama 2 tahun kepada semua wanita yang melahirkan anak. Kami juga memperjuangkan elaun khas dari Kerajaan Malaysia kepada wanita yang sudi menjadi Housewife sepenuh masa. Doakan perjuangan kami berjaya. Insya allah. Allahummaamin.

Lagu ini kami dedikasikan kepada semua wanita diluar sana. Dunia ini tidak berseri tanpa kehadiran mu.

Kartika TIDAK patut disebat

oleh ali :

Salam satu Dunia. Apo yang den nak bagitahu ni bukanlah satu kezutan lagi. Den cumo nak bagi hard evidence je. Ha Ha Ha. Den alert isu ni sobab diperingatkan oleh kenkawan kat komuniti facebook. Sapo cakap facebook ni haram? Pengguna facebook tu yang haram kalau salahgunokan facebook. Facebook ni cumo alat sahaja. Kalau laptop digunokan untuk membalun kepalo Polis, sapo yang salah? Dah tentulah Polis tu yang salah sobab dio yang mulokan provokasi. Laptop sikit pun tak bersalah. Laptop hanya sekadar alat untuk membalun kepalo seorang anggota Polis. Yang kono masuk lokap dan mahkamah bukan laptop tapi tuan punya laptop tu. Bingai lah menjadikan laptop sebagai pesalah. Ini contoh bai. Begitulah juo facebook. Facebook hanya sekadar alat. Meh kita cek gambar ni.

Click for enlarge. Peh, sapo punyo botol arak tu? Strong beer maa [link]

Mak ai. Gambar selepas ni adalah bukti bahawa ada satu mamat dari Malaysia telah berjaya menjadi Board of Directors kompeni arak terbesar dari Filipina. Tahniah den ucapkan. Bukan sonang bai anak Melayu nak menjawat BOD kompeni antarabangsa.

Click for enlarge. Lihat nama yang telah dibulatmerahkan itu [link]

Den tak tahulah nama Mirzan Mahathir tu anak Tun Mahathir. Mungkin ya mungkin tidak. Malu-malu kucing lak nak bubuh title 'Tun' kat webpage tu. Ha Ha Ha.

Di mana keadilan?

Kalau lah si Mirzan ni memang boto anak Mahathir, maka dio mesti dikenakan hukuman lagi berat dari Kartika. Kartika hanya peminum arak. Mirzan ada saham dalam pembikinan arak. Kilang arak Filipina tu bukan setakat buat arak malah mengedarkannya ke seluruh dunia.

Dadah & Arak

Peminum arak ni serupo dengan penghisap dadah. Kedua-dua praktis ini akan mengkhayalkan manusia. Manusia akan menjadi ketagih dengan benda khayal ni. Arak dan dadah berjaya membawa manusia khayal dan keluar dari dunia realiti.

Orang yang ketagih dadah, masyarakat labelkan sebagai penagih dadah. Orang yang ketagih arak, publik gelarkan sebagai penagih arak.

Dadah dianggap najis kat Malaysia. Buku teks sekolah den banyak diconteng dengan perkataan-perkataan negatif tentang dadah. Pada hal pil Panadol adalah dadah. Dadah itu adalah ubat sebenarnya. Ia menjadi najis bila kita menyalahgunakan ubat tadi. Kadang-kadang den serba salah nak gunakan term drugs dalam perubatan sebab persepsi yang sebegitu negatif terhadap dadah. Arak? Iklan Arak berleluasa di pawagam-pawagam Malaysia. Walhal majoriti yang masuk pawagam adalah orang Melayu yang beragama Islam. Tak kira lah movie apa pun, cito omputih,cito cino hatta cito tamil pun Melayu tetap majoriti dalam panggung wayang tu. Hebat tak orang Melayu? Dio boleh layan semuo cito. Iklan arak wajib ditayangkan 5 minit sebelum filem yang tertulis kat tiket ditayangkan. Den kaki wayang, den tahulah. Iklan arak tu sebenarnya untuk orang Melayu sebab orang Melayu majoriti dalam Malaysia. Nak untung kono jual pada majoriti. Nak rugi jual pado minoriti.

Keburukkan dadah & arak

Arak ada dijual dikedai-kedai serbaneka 24 jam seperti Seven-elevan. Dadah dijual dipasaran gelap. Tetapi ramai bersetuju, keburukan ketagihan terhadap arak sama je dengan ketagihan dadah. Kedua-duanya menjadikan kehidupan manusia hancur. Rumahtangga berantakkan. Manusia hilang akal, hilang jatidiri, hilang maruah dan hilang keluarga disebabkan dadah dan arak.

Dadah jika tidak disalahgunakan boleh dijadikan ubat. Arak, ekau pakai sikit ko, banyak ko, ia tetap haram dan memabukkan.

Mari menghukum

Di Malaysia, pengedar dadah jika didapati bersalah akan dihukum gantung. Den bersetuju dengan hukuman tu. Majoriti bersetuju dengan den. Penyalahgunaan dadah mengakibatkan kehidupan manusia hancur. Penagih dadah kita hantar ke Pusat Serenti untuk pemulihan.

Di Malaysia, pengedar-pengedar Arak adalah orang-orang terhormat. VVIP. Orang yang disanjung dan dipuja masyarakat. Penagih arak seperti Kartika pulak disebat.

Rumusan?

Dadah tidak diiklankan. Arak diiklankan. Pengedar dadah dihukum gantung sampai mati. Pengedar Arak disanjung publik dan kaya-raya. Penagih dadah hanya sekadar dihantar ke Pusat Serenti bagi tujuan pemulihan sehingga pulih. Penagih arak pula disebat. Did I miss something? I think you all can smell something funny here. Kan dah. Den dah tercakap omputih. Mustahil korang tak dapat menghidu hanky-panky situasi ni.

Jadi dimanakah keadilan? Apo nak jadi ni bai.