Wednesday, March 3, 2010

Isu plagiat menghantui Wak Albanjari

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Dulu selepas Prk Bagan Pinang, den pernah mengutarakan isu plagiat ni. Rupanya isu ini masih tidak setel lagi. Kalau setakat gambar dari gugel kita tidak la heran sangat. Ni sesama blogger sendiri bai. Hormat dan hargai la sikit hasil kerja orang lain. Ahli Pas seumur hidup konon. Maso den buat lawatan sambil belajar ke blog wargamarhean den terkejut tengok satu gambar. Bula bijik mato den.

Plagiat gambar blogger Ummuasiah

Lensa media ABO? Boleh blah la woi.

Den check sumber gambar tu dan den dah agak sapo punyo kojo. Wargamarhean mengambilnya dari Wak Albanjari [link]. Wak Albanjari claim gambar tu dio punyo. Walhal itu bukan gambar Wak tetapi dari blogger Ummuasiah. Anda boleh dapati gambar YB Hamidah yang asal di link blog Ummuasiah ini. Ia diambil semasa hari keputusan siapa yang sah menjadi MB Perak pada hari Rabu 10 Febuari 2010 yang baru lalu di Istana kehakiman Putrajaya. Den, Ummuasiah dan blogger-blogger Perak yang lain menghadiri dan menjadi saksi di lokasi tersebut [link]. Seperti yang anda sedia maklum Wak Albanjari tiada di lokasi tetapi dengan selamba buat live coverage di blognya kekonon berada di Istana Kehakiman Putrajaya pada hari tersebut. Agak-agak la kalau nak menipu tu bai. Apo nak jadi ni bai?

Terkini dio dengan selambo plagiat gambar Ummuasiah. Bukan setakat plagiat, Wak Albanjari menambah 'pahalanya' dengan menulis kat gambar tu sebagai Lensa Media ABO. Kurang ajar boto la orang tuo ni. Tak boleh nak dijadikan contoh. Sabar yolah bai. Ummuasiah mengambil gambar YB Hamidah hanya sekadar candid. Tetapi Wak Albanjari memanupulasikan semula gambar tersebut sebagai penghinaan kepada wajah YB Hamidah. Mahu memalukan rupa dan wajah YB Hamidah kepada rakyat Malaysia. Peh, mulia sungguh 'akhlak' Wak Albanjari yang berjaya ditarbiyah oleh jemaah Islam. Bai, yang kita serang fikrah sekular dan amalan rasuah UMNO bukan menghina kejadian Allah. Ini boleh pulak dia hino YB Hamidah dengan up muko panau orang tu. Mangkuk betul la orang tuo ni. Apo kono mengono panau dengan rasuah yang berleluasa di dalam UMNO. Dah la muko tak tahu malu plagiat gambar orang. Grow up la bai.

Den nak tegaskan sekali lagi, gambar yang diplagiat oleh Wak adalah hakmilk blogger Ummuasiah. Hakcipta blog Ummuasiah. Mengambilnya tanpa kebenaran adalah kesalahan, apatah lagi dengan selamba menulis signature kat gambar plagiat tu sebagai gambar sendiri. Berkali ganda lah kesalahan kau mangkuk.

Selain dari plagiat, Wak juga terbabit juga dalam industri-industri yang boleh meningkatkan rating blognya supaya ubat air pancutnya dibeli orang. Jom kita ramai-ramai saksikan.

Pakar memalukan mad'u

Selain YB Hamidah, Wak Albanjari pandai memalukan orang lain. Pandai Wak menghina orang lain dengan label-label yang tak patut. Cuba wajah anak bini dia dipublish dalam blog orang lain dan digelar dengan gelaran yang hina. Agak-agak Wak Albanjari hepi tak?

Click for enlarge. Bagaimana seorang yang bergelar ahli PAS seumur hidup boleh memaparkan gambar ini semata-mata bertujuan untuk menghinanya. Bukankah PAS itu parti dakwah? Mengapa perlu menghina mad'u anda? Adakah itu ajaran PAS?

Pakar Mencarut

Mungkin ahli PAS seumur hidup dikecualikan dari dosa mencarut. Eh bai, omak kau tak ponah cili an mulut kau maso kocik-kocik marin ko? Patut la lancang semacam ekau ni. Patut la kau kurang ajar. Bai, kek dahi kau tertulis ahli PAS. Atau kau memang saja nak memalukan nama PAS? Jap, anda diluar sana faham ke maksud G@mp@n# ni? Ini makna dalam perkataan Bahasa Melayu bukan dalam Bahasa Indonesia bai.

Tarbiyah PAS berjaya dihadam baik oleh Wak Albanjari. Tahniah dari den. Senyum sikit Wak. Bukan sonang nak dapat tahniah dari den.

Pakar kelucahan

Yaa. Ini mesti. Ini wajib untuk melariskan ubat air pancut yang diiklankan dalam blognya. Ahli PAS seumur hidup ini tidak pernah kisah untuk mengeksploitasikan tubuh wanita. Mungkin ibu, isteri dan anak-anak perempuannya tidak kisah Wak Albanjari melakukan praktis demikian. Asalkan wanita tersebut bukan dari 'familiku'. Bantai kau lah labu. Di manakah nilai dan maruah harga diri seorang wanita pado pandangan mato ekau ni bai?

Peh. Ungkapan double meaning ni bai. Apa yang Wak dapat dari posting di atas? Dapat pahala kot.

Menuduh orang Munafik?

Wak Albanjari pernah menuduh blogger M3M sebagai munafik. Sedangkan kesalahannya kecil dan tidak signifikan langsung. Malah blogger M3M sudah pun memohon maaf secara terbuka. Tetapi setakat yang den tahu, Wak Albanjari tidak pernah menarik tuduhan munafik itu terhadap blogger M3M. Perangai Wak Albanjari tidak ubah seperti budak perempuan. Tidak berjiwa besar langsung.

Tuduhan munafik bukan kecik anak bai. Bukan pertama kali Wak Albanjari menuduh orang yang tidak sependapat dengannya sebagai munafik. Masa tuduhan 'Munafik Haraki' yang dilemparkan kepada Mohd. Sayuti, bekas Ketua Pemuda Shah Alam, kat situ kita boleh mengenal siapa sebenarnya Wak Albanjari dan grupnya. Kita boleh study siapa yang munafik sebenarnya. Beria-ia janji nak dedah rakaman antara blogger UMNO dengan Hasan Ali dan sekutu-sekutunya. Tetapi janji itu dikhianati dengan selamba. Alhamdulillah, rakaman yang mahu disembunyikan Wak dari pengetahuan umum, akhirnya telah jatuh ke tangan pejuang-pejuang PAS yang anti-Kerajaan Perpaduang. Rujuk [link ini] dan [link ini] untuk membuat penilaian dan muhasabah sendiri.

Terkini, bukti terbaru kita boleh lihat siapa sebenarnya penipu disebalik label Islam di dahinya. Sebelum akhir tahun lepas, Wak Albanjari berjanji akan berhenti menulis hal ehwal politik semasa dan meletakkan beberapa jawatan dalam parti apabila tahun 2010 menjelang tiba. Wak Albanjari sendiri mendustai ikrarnya sendiri.

Dah 2 bulan kita berada dalam tahun 2010, tetapi Wak Albanjari masih lagi menulis hal ehwal politik semasa yang berlaku dalam Malaysia. Nampak sangat si mangkuk ni menulis ketika itu dalam keadaan menagih simpati publik supaya rating blognya yang semakin menurun ketika itu kembali naik. Taktik reverse psychology ni jijik bagi den. Jijik kerana ia menipu dan menghina intelek publik. Ahli politik tak kira apa parti memang kaki penipu kot.

Click for enlarge. Bukti bai. Lihat garisan merah. Si mangkuk ni masih menulis politik. Kata pencen tahun 2010. Memang sah penipu.

Letak jawatan dalam parti politik konon. Bertambah lagi bai jawatan dio. Terkini dengan tamaknya menjawat jawatan Presiden Bloggers PAS Perak bagi sesi 2010-2012.

Jadi den pulangkan balik kepada publik untuk menilai siapakah sebenarnya yang patut kita labelkan sebagai seorang munafik. Eh, yang mano satu Wak Albanjari? Tetapi salah seorang daripada 2 ekor mangkuk ni tentu pengamal makanan atau sapuan ubat air pancut. Siapa dan mengapa? Jawapan ada pada anda. Ha Ha Ha.

Rumusan

Den pun tak tahu nak merumuskan macam mano tentang sikap Wak Albanjari ni. Tapi den nak tanyo sikit, di mana etika seorang blogger PAS? Di mana etika seorang blogger muslim? Kalau blogger muda, kita rasa kita faham. Mereka cepat buat salah. Tetapi dengan kesalahan tersebut jika diperbaikki, mereka cepat matang. Tetapi ni dah tuo. Jobo lak tu. Agak-agak la bai. Rumah kata pergi, kubur kata mari Wak.

Ingatan dan nasihat di entry ni den tujukan kepada diri den dulu. Kemudian kepada yang sudi. Sapo la den nak memaksa hati yang tak sudi. Tetapi mano-mano blogger yang dah cop kat dahi memasing sebagai blogger PAS atau Islam, hati-hati la sikit. Jangan kerana dek kebodohan sendiri, namo Islam terpalit samo. Peh, dosa bosar tu bai. Jadi bertaubatlah, sebelum anda terus dimangkukkan oleh publik.

No comments: