Monday, March 8, 2010

Kartika TIDAK patut disebat

oleh ali :

Salam satu Dunia. Apo yang den nak bagitahu ni bukanlah satu kezutan lagi. Den cumo nak bagi hard evidence je. Ha Ha Ha. Den alert isu ni sobab diperingatkan oleh kenkawan kat komuniti facebook. Sapo cakap facebook ni haram? Pengguna facebook tu yang haram kalau salahgunokan facebook. Facebook ni cumo alat sahaja. Kalau laptop digunokan untuk membalun kepalo Polis, sapo yang salah? Dah tentulah Polis tu yang salah sobab dio yang mulokan provokasi. Laptop sikit pun tak bersalah. Laptop hanya sekadar alat untuk membalun kepalo seorang anggota Polis. Yang kono masuk lokap dan mahkamah bukan laptop tapi tuan punya laptop tu. Bingai lah menjadikan laptop sebagai pesalah. Ini contoh bai. Begitulah juo facebook. Facebook hanya sekadar alat. Meh kita cek gambar ni.

Click for enlarge. Peh, sapo punyo botol arak tu? Strong beer maa [link]

Mak ai. Gambar selepas ni adalah bukti bahawa ada satu mamat dari Malaysia telah berjaya menjadi Board of Directors kompeni arak terbesar dari Filipina. Tahniah den ucapkan. Bukan sonang bai anak Melayu nak menjawat BOD kompeni antarabangsa.

Click for enlarge. Lihat nama yang telah dibulatmerahkan itu [link]

Den tak tahulah nama Mirzan Mahathir tu anak Tun Mahathir. Mungkin ya mungkin tidak. Malu-malu kucing lak nak bubuh title 'Tun' kat webpage tu. Ha Ha Ha.

Di mana keadilan?

Kalau lah si Mirzan ni memang boto anak Mahathir, maka dio mesti dikenakan hukuman lagi berat dari Kartika. Kartika hanya peminum arak. Mirzan ada saham dalam pembikinan arak. Kilang arak Filipina tu bukan setakat buat arak malah mengedarkannya ke seluruh dunia.

Dadah & Arak

Peminum arak ni serupo dengan penghisap dadah. Kedua-dua praktis ini akan mengkhayalkan manusia. Manusia akan menjadi ketagih dengan benda khayal ni. Arak dan dadah berjaya membawa manusia khayal dan keluar dari dunia realiti.

Orang yang ketagih dadah, masyarakat labelkan sebagai penagih dadah. Orang yang ketagih arak, publik gelarkan sebagai penagih arak.

Dadah dianggap najis kat Malaysia. Buku teks sekolah den banyak diconteng dengan perkataan-perkataan negatif tentang dadah. Pada hal pil Panadol adalah dadah. Dadah itu adalah ubat sebenarnya. Ia menjadi najis bila kita menyalahgunakan ubat tadi. Kadang-kadang den serba salah nak gunakan term drugs dalam perubatan sebab persepsi yang sebegitu negatif terhadap dadah. Arak? Iklan Arak berleluasa di pawagam-pawagam Malaysia. Walhal majoriti yang masuk pawagam adalah orang Melayu yang beragama Islam. Tak kira lah movie apa pun, cito omputih,cito cino hatta cito tamil pun Melayu tetap majoriti dalam panggung wayang tu. Hebat tak orang Melayu? Dio boleh layan semuo cito. Iklan arak wajib ditayangkan 5 minit sebelum filem yang tertulis kat tiket ditayangkan. Den kaki wayang, den tahulah. Iklan arak tu sebenarnya untuk orang Melayu sebab orang Melayu majoriti dalam Malaysia. Nak untung kono jual pada majoriti. Nak rugi jual pado minoriti.

Keburukkan dadah & arak

Arak ada dijual dikedai-kedai serbaneka 24 jam seperti Seven-elevan. Dadah dijual dipasaran gelap. Tetapi ramai bersetuju, keburukan ketagihan terhadap arak sama je dengan ketagihan dadah. Kedua-duanya menjadikan kehidupan manusia hancur. Rumahtangga berantakkan. Manusia hilang akal, hilang jatidiri, hilang maruah dan hilang keluarga disebabkan dadah dan arak.

Dadah jika tidak disalahgunakan boleh dijadikan ubat. Arak, ekau pakai sikit ko, banyak ko, ia tetap haram dan memabukkan.

Mari menghukum

Di Malaysia, pengedar dadah jika didapati bersalah akan dihukum gantung. Den bersetuju dengan hukuman tu. Majoriti bersetuju dengan den. Penyalahgunaan dadah mengakibatkan kehidupan manusia hancur. Penagih dadah kita hantar ke Pusat Serenti untuk pemulihan.

Di Malaysia, pengedar-pengedar Arak adalah orang-orang terhormat. VVIP. Orang yang disanjung dan dipuja masyarakat. Penagih arak seperti Kartika pulak disebat.

Rumusan?

Dadah tidak diiklankan. Arak diiklankan. Pengedar dadah dihukum gantung sampai mati. Pengedar Arak disanjung publik dan kaya-raya. Penagih dadah hanya sekadar dihantar ke Pusat Serenti bagi tujuan pemulihan sehingga pulih. Penagih arak pula disebat. Did I miss something? I think you all can smell something funny here. Kan dah. Den dah tercakap omputih. Mustahil korang tak dapat menghidu hanky-panky situasi ni.

Jadi dimanakah keadilan? Apo nak jadi ni bai.

No comments: