Friday, April 23, 2010

Apa itu 'Carpet Bombing'?

oleh ali :

Salam Hulu Selangor. Inbox facebook den didatangi soalan macam tajuk entri ni. Alamak tak paham lagi ko? Macam mano den nak bagi faham kek korang semuo? Takpola den cubo bagi paham lagi.

Kalau maso perang dunio ke-2, 'carpet bombing' ialah British mengebom Jerman tanpa belas kasihan. Pengeboman 'carpet bombing' ni memang kejam bai. Ia mengebom tanpa mengenal orang awam atau askar. Objektif 'carpet bombing' ialah kemusnahan total di pihak musuh. British ado alasan buek 'carpet bombing' kek Jerman. Alasan dio ialah "Sapo suruh kau bom rumah den dulu'. Bagi den tanpa 'carpet bombing', Adolf Hitler akan jadi pemimpin zalim satu Eropah lebih lama dari catatan buku Sejarah SPM kito.

Ini bukan panggil kapal terbang pengebom B-29 Fortress milik tentera berikat mengebom Hulu Selangor. Abih mati semuo bai. Nanti sapo pulak nak poie mengundi. Ha Ha Ha.

Tabur risalah

'Carpet Bombing' di Bagan Pinang ialah mengebom setiap rumah pengundi dengan risalah propaganda UMNO sebanyak mungkin di setiap buah rumah. Taburkan risalah seberapa banyak yang mungkin semasa kemuncak kempen Prk. Bagi risalah yang isi kandungannya sama tetapi diubahsuai konsep persembahan bagi mengelirukan para pengundi.

Macam kat Bagan Pinang, UMNO mainkan isu PAS adalah anjing DAP. Setiap risalah sebenarnya menyampaikan isi yang sama iaitu 'PAS adalah anjing DAP'. Pagi dia hantar risalah kaler merah, petang karang dia hantar risalah kaler kuning. Dalam risalah kaler kuning sebenarnya samo dengan risalah kaler merah cumo diubah ayat dan gambar. Maksudnya tetap samo iaitu 'PAS adalah anjing DAP'. Malam karang dio bagi risalah kaler hijau. Kali ini dengan gambar Nizar, ex-MB Perak, maksud risalah tu totap samo macam risalah pagi dan potang tadi iaitu 'PAS adalah anjing DAP'. Dan ini dilakukan setiap hari pado hari-hari terakhir kempen Prk di Bagan Pinang.

Tebaboo! Tebaboo! 1000 kali

Doktrin

Begitulah yang UMNO Bagan Pinang bikin pado hari-hari terakhir Prk sebelum buang undi. Target 'carpet bombing' ialah pengundi Melayu yang tinggal di dalam daerah kawasan mengundi. Tak dayo dor nak buat 'carpet bombing' sampai ke Soromban. Kejayaan Isa Samad monang bosar di Bagan Pinang ialah kerana taktik 'carpet bombing' ni lah. Undi Pos askar dan pengundi hantu tu korang tolak tepi bagi entri ni. 'Carpet bombing' telah berjaya mengalih isu Isa Samad adalah calon perasuah dan calon bukan pilihan Tun Mahathir kepada isu PAS adalah anjing DAP. Para pengundi Bagan Pinang terutama yang Melayu telah berjaya didoktrinkan begitu. Dalam berpuluh-puluh risalah yang sampai kat rumah, takkan satu pun ekau tak baco. Mustahil bai. Pengundi atas pagar mesti termakan jugak racun propaganda UMNO.

Dead man walking

Risalah-risalah ni bilo diberikan setiap hari menyebabkan minda separuh sedar para pengundi didoktrin bahawa 'PAS adalah anjing DAP'. Para pengundi berjaya diberi gambaran sebegitu. Gambaran itu walaupun salah, tetapi ia tetap dianggap benar oleh para pengundi yang telah didoktrinkan dengan 'carpet bombing'. Masa hari membuang undi, payah pengundi-pengundi ni nak ubah undi mereka. Pengundi-pengundi ni dah berjaya di'zombie'kan oleh UMNO. Korang cakap apo pun pasal Isa Samad, takkan dipedulikan oleh pengundi-pengundi Bagan Pinang. Dalam kepala para pengundi Bagan Pinang bilo keluar rumah pado hari mengundi hanya terngiang-ngiang dengan kata-kata PAS adalah anjing DAP, PAS adalah anjing DAP, PAS adalah anjing DAP hingga mereka memangkah UMNO di tempat pembuangan undi. Eh, korang tak ponah tengok filem Zombie Kampung Pisang ko?

UMNO Bagan Pinang terlalu kuat sehinggakan kontijen-kontijen UMNO dari negeri lain datang ke Bagan Pinang hanya sebagai pelancong. Team Muhyidin berkempen dan berkampung di Bagan Pinang hanya sebagai menunjukkan semangat setiakawan dalam parti. Team Muhyidin tak masuk campur dengan Team Isa Samad. Dalam hal cara berkempen, den respek dengan panglima-panglima Isa Samad. Salah satunya ialah taktik 'carpet bombing' ni la.

Tiru je

Nasihat den kepado petugas-petugas PR di Hulu Selangor, buatlah 'carpet bombing' terutama di felda-felda, estet-estet dan di kampung-kampung Melayu. Kono buek jugak risalah-risalah bagi menjawab tuduhan Zaid sebagai pemabuk dan kaki judi lumbo kudo. Di Bagan Pinang, 'carpet bombing' berkesan sambil dibantu media massa yang memang berpihak kepado UMNO. Tak mungkin la TV3 dan Utusan akan berpihak kepado PR. Gilo bai. Kalau nak buek 'carpet bombing' baik buek sekarang. Now or never. Tidak salah meniru perkara yang baik dari UMNO Bagan Pinang. Ha Ha Ha. Mari kito semuo doakan kemenangan Pakatan Rakyat di Hulu Selangor. Insya Allah dimakbulkan bersamo dengan usaho yang tidak ponah padam dari kito semuo.

No comments: