Friday, April 23, 2010

Data MENGERIKAN dari Dr. Abu/ Zentrum mengenai peluang PR di HS

oleh ali :

Salam Hulu Selangor. Den ingat den nak melawat fb Dr. Rozmey. Dio ni bukan la pelawak terkenal macam Nabil, tapi bilo tengok dio den raso lawak la. Ha Ha Ha. Last-last, dari den buang maso tengok Dr. Rozmey baik den masuk fb Dr. Abu Hasan Hasbullah. Ado gak faedah untuk negara. Peh. Data-data terbaru dari Dr. Abu dan team Zentrum amat mengerikan den. Dah tentu jugo mengerikan para penyokong dan petugas Pakatan Rakyat. Sebelum tu, den nak bagitahu Hassan Hayastani dimaksudkan adalah Dr. Abu Hasan Hasbullah. Sukati diolah nak menggelarkan diri dio sendiri sebagai apo-apo. Orang pandai memang macam tu. Ha Ha Ha. Mula-mula mari lihat gambar yang ini dahulu.

Gambar 1

Click for enlarge. BN : 60.3% PR : 39.7%

Ngeri bai. Den yakin sangat yang Dr. Abu punyo analisis dan data tidak mempunyai unsur bias kepada mana-mana pihak. Dr. Abu ini semuo orang kenal dan yakin adalah seorang profesional dan berintegriti. Orangnya pun hensem. Walaupun tak sehensem den. Ha Ha Ha.

Gambar 2

Click for enlarge. Data persepsi kepercayaan pengundi di Hulu Selangor bagi 3 hari berturut-turut

Nampak tak peningkatan mendadak peratusan kepercayaan pengundi kepada BN pada hari Rabu. Kenapa tiba-tiba naik mendadak? Korang tak risau ko.

Kenkawan

Mengikut maklumat dari kenkawan UMNO, peratusan untuk UMNO monang tu tinggi kalau pengundi-pengundi Hulu Selangor yang duduk kek luar kawasan seperti di Kuala Lumpur tidak balik mengundi. UMNO memang mengharapkan miracle pengundi-pengundi ini tidak balik mengundi pada hari Ahad ni nanti. Bagi UMNO, pengundi-pengundi yang tinggal di luar kawasan mempunyai akses kepada media baru seperti internet dan jikalau diorang balik mengundi, sudah tentulah mereka ini mengundi Pakatan. Orang celik IT tentulah tahu sangat kezaliman dan pembohongan yang dilakukan oleh Kerajaan UMNO/BN.

Den di Hulu Selangor

Data-data dari Team Dr. Abu Hasan Hasbullah tentunya dari pengundi-pengundi yang tinggal di dalam kawasan Hulu Selangor. Jika korang folo facebook Dr. Abu, beliau sekarang berkampung di Hulu Selangor dan bersiaran langsung dari sana. Jadi bagi den, data-data Dr. Abu akan lebih tepat jika ia merangkumi pengundi-pengundi Hulu Selangor yang tinggal di luar kawasan. Tapi baik korang tengok gambar yang seterusnya.

Gambar 3

Click for enlarge. UPU-UPU yang terlibat dalam analisis Dr. Abu

Walaupun data dan analisis dari gambar 3 tidak meliputi seluruh UPU-UPU dalam Parlimen Hulu Selangor, tetapi ia boleh dijadikan penanda aras KPI kepada petugas-petugas PR. Dari list yang disenaraikan, hanya Ampang Pecah dan Peretak yang PR monang. Batang Kali, Hulu Yam, Serendah, Sungai Tinggi, Hulu Bernam dan beberapa tempat lain menunjukkan PR takde harapan langsung untuk monang. Kalau dalam Boxing, tu kiro dah kono pukulan KO. Gilo bai. YB Fuziah perlu melipatgandakan usaha dan strategi khas di kawasan-kawasan tersebut.

Risalah menimbun di Bagan Pinang

Den yakin kalau kito dapek pastikan risalah-risalah kito sampai pada pengundi-pengundi di kawasan tersebut, hati mereka boleh berubah. Jika di Bagan Pinang, yang paling den raso sesal bona ialah risalah-risalah penerangan/propaganda Pakatan Rakyat menimbun di Markaz Utama dan tidak diedarkan. Maso tu yang den nampak, hanyo Ustaz Idris Ahmad yang ado inisiatif edarkan risalah-risalah tersebut. Dio sendiri bawak risalah-risalah tu masuk dalam kereta sendiri dan poie edarkan. Ini apo yang den nampak la. Mungkin yang lain amik inisiatif yang samo. Masalahnya, selepas keputusan diumumkan dan calon PAS kalah bosar, risalah-risalah itu masih membukit di Markaz Utama. Rugi bai.

Carpet Bombing

Di sini den puji para petugas UMNO di Bagan Pinang. Diaorang gunakan strategi Perang Dunia ke-2. Taktik Tentera Berikat menyerang Jerman diaplikasikan oleh UMNO di Bagan Pinang. Semasa kemuncak Perang Dunio keduo, siang tentera udara Amerika akan menyerang lokasi strategik Jerman bagi melemahkan tentera Nazi, bilo malam tentera Britain bikin 'carpet bombing' bagi melumpuhkan terus negara Jerman. Taktik ini menyebabkan Jerman kalah teruk dan Adolf Hitler bunuh diri.

Semasa kemuncak kempen di Bagan Pinang, UMNO menggunakan metod/kaedah yang samo seperti tentera berikat. Setiap buah rumah akan dipastikan mendapat 3 risalah setiap hari. Risalah akan diedarkan pada waktu pagi, petang dan malam. Dan ia dilakukan dengan konsisten bermula pada hari khamis hinggalah pada hari mengundi. Pagi-pagi hari mengundi di Bagan Pinang, sebelum subuh setiap buah rumah masih mendapat risalah propaganda UMNO.

PAS jadi anjing DAP

Hari-hari terakhir di Bagan Pinang, risalah hanya menekankan bahawa PAS adalah anjing DAP. Itu sahaja kempen UMNO di Bagan Pinang pada saat-saat terakhir. Itu sobab PAS kalah bosar selain dari faktor-faktor yang maleh den nak bincangkan. PAS kalah sobab risalah-risalah penerangan menimbun di markaz-markaz dan tidak diedarkan. Kat Hulu Selangor, UMNO tak guno taktik PAS adalah anjing DAP. Mungkin sobab PKR yang bertanding. UMNO cerdik bai, jiko dio cakap PAS adalah anjing DAP di Hulu Selangor, kito akan serang dio sebagai anjing Hindu atau anjing MIC kerana calonkan calon hindu dikawasan majoriti Melayu/Islam. Jadi jiko ado risalah-risalah yang menimbun di pos-pos kawalan Pakatan Rakyat, cepat-cepat edarkan dengan segera kepado pengundi-pengundi.

Mari meniru

Den raso tak salah meniru taktik 'carpet bombing' yang UMNO lakukan di Bagan Pinang oleh Pakatan rakyat di Hulu Selangor. Bagi den 'carpet bombing' hanya sesuai dilakukan pado saat-saat akhir sebelum hari pembuangan undi. Jumaat, Sabtu dan subuh hari Ahad tu memang sesuai bona nak buat 'carpet bombing'. Nak buat 'carpet bombing' perlukan petugas-petugas yang ramai. Kontijen-kontijen besar PAS dari pelusuk negara yang mulo sampai pado hari ini boleh digunokan untuk misi ini. Kalau nak monang, Pakatan Rakyat harus tiru taktik ini.

Gambar 4

Click for enlarge. Data untuk hari Jumaat tapi den ingat untuk hari Khamis. Dr. Abu maybe tersilap letak tarikh kot

Yang data dari gambar 4 ni den ado raso sedikit hepi. Jurang peratusan semakin mengecil antara BN dan PR. Adakah kedatangan TG Nik Aziz membantu kempen pada hari Jumaat dan Sabtu di Hulu Selangor akan mengakibatkan swing pertambahan undi berlaku kepada PR?

Kempen TG Nik Aziz

Di Bagan Pinang pun begitu juga. TG Nik Aziz turun kempen pada hari Jumaat dan Sabtu. Tetapi swing yang diharapkan tak berlaku di Bagan Pinang. Ceramah TG Nik Aziz ribuan yang hadir. Tetapi malang. Ribuan yang hadir adalah bukan pengundi Bagan Pinang. Melayu Bagan Pinang rilex tengok Astro maso ceramah TG Nik Aziz diadakan berdekatan di kampung-kampung mereka. Adakah situasi yang samo berlaku di Hulu Selangor?

Pembolehubah tak samo

Bagi den, situasi yang dihadapi di Bagan Pinang tidak akan berlaku di Hulu Selangor. Bagan Pinang tu lain bai. Memang UMNO selalu monang kek situ. Tak ponah kalah pun. Itu memang kawasan famili dan kroni ISA SAMAD. Di Hulu Selangor, kito mempertahankan kemenangan PR yang berlaku dalam Pru 2008 yang lalu. Jadi peratus nak monang tu ado. Lagi pun BN terdesak sampaikan Najib turun berkempen di Hulu Selangor semato-mato nak cito pasal kaler spendar Anwar. Bingai punyo mangkuk. Perawi cito tu pulak Najib dapek dari Zulkifli Nordin dan Zahrain. Hancur bai hancur.

Tun Mahathir

Tak cukup dengan itu, Tun Mahathir digunokan sebagai pekakas Najib untuk menyaingi pengaruh TG Nik Aziz di Hulu Selangor. Tun Mahathir terpakso jilat ludah sendiri bai. Mulo-mulo Tun taknak tolong kempen sobab pentadbiran Najib tunduk pada Amerika walhal zaman Tun, pentadbiran Tun garang lawan Amerika dan Yahudi. Malaysia tunduk pada Amerika dalam isu Iran membuatkan Tun mengamuk. Tak pecayo? Baca sendiri blog Tun Mahathir. Pasal MIC kalung selipar tu Mahathir tak amik kisah sangat sebenarnya. Tetapi Tun Mahathir turun gak kempen bantu Najib. Mesti ado 'deal' golap antara Tun Mahathir dengan Najib ni bai. Mahathir yang den kenal, jarang jilat ludah sendiri.

Kesimpulan?

Den tak tahu nak simpul apo bai. Kesimpulan dio mudah. Monang atau kalah. Itu sahaja. Kalau nak monang, PR kono melipatgandakan usaha. Keselarasan antara para petugas PR penting. Jangan ado redundant. Jiko ado kito dah rugi sumber tenaga manusio yang amat diperlukan. Ceramah penting. Tetapi berjumpo dan menyampaikan setiap risalah pado semuo pengundi bagi den lagi penting. Yang poie ceramah tu biasonya orang-orang kito jugak. Yang poie ceramah tu jugak adalah penyokong-penyokong PR dari luar kawasan Prk. Bukan pengundi-pengundi pun. Kalau ceramah-ceramah kelompok den setuju diperbanyakkan. Sobab kito direct dengan para pengundi setempat.

Nak monang kito perlukan semua undi. Ini termasuklah undi ahli-ahli UMNO dan para penyokongnya. Jadi di sini penting kita menyantuni mereka dan berusaha mengetuk setiap rumah ahli UMNO di Hulu Selangor. Kalau boleh den syorkan gunokanlah taktik 'carpet bombing' macam yang den citokan tadi. Tak rugi bai.

Bilo den lihat Hulu Selangor dari planet Zuhal, pilihanraya kecil kali ini di Hulu Selangor adalah perlawanan antara Kerajaan Selangor lawan Kerajaan Pusat. Macam Chelsea lawan Negeri Sembilan. Ha Ha Ha. Hanya keajaiban, tak pemaleh dan taktik luar biaso yang boleh bikin Zaid Ibrahim dinobatkan sebagai ahli Parlimen P 094 di Hulu Selangor pada malam Ahad nanti.

No comments: