Tuesday, January 26, 2010

Maksud tersurat di sebalik kata-kata AdukaTaruna

oleh ali :

Salam kepada semua. Bagus jugak ada facebook ni. Yahudi tak yahudi. Itu terpulang pada pendapat masing-masing. Manusia tu yang patut dipersalahkan jika menyalahgunakan teknologi. Lihat Perdana Menteri 1Malaysia pandai menggunakan teknologi baru. PM kita siap ada facebook lagi macam den. So, ada satu komen menarik dari facebook den yang nak dikongsikan kepada anda semua. Ini komen yang den nak kongsikan.

Sebenarnya jika dibaca betul-betul apa yang tersurat dari tulisan AT tu dengan diabaikan kekasaran bahasanya, ada point yang cuba AT sampaikan. Tapi dek kerana terlalu kasar bahasanya, mesej yang baik itu hilang. Semua nampak yang buruk semata. Sayang sangat.

Pada pendapat saya, apa yang saya dapat saring dari bahasa AT yang kasar itu, ia adalah satu kekesalan kerana jenazah Almarhum Sultan tidak dikebumikan dengan segera sedangkan ia dituntut dalam Islam. Kenapa disimpan lama tanpa sebab-sebab yang munasabah. Itu sahaja.

Sebab tu bahasa itu melambangkan akal dan budi kita. Beginilah jadinya bila emosi. Semoga Allah permudahkan urusan AT. Dia sudah pohon maaf dan sudah pun menyerah diri. Tidak pula memberi alasan macam-macam seperti sesetengah ahli politik atau blogger yang lain. Dah buat salah tapi tak mahu mengaku. Putar belit, malah ada yang buat-buat tak tau, masih mahu pegang jawatan lagi. Ada hikmah di sebalik setiap apa yang berlaku, InsyaAllah.

No comments: