Saturday, January 16, 2010

ALLAH adalah TUHANKU

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Nampak gayanya polemik isu penggunaan nama ALLAH oleh non muslim berterusan dan berselang-seli dengan keganasan samada membakar atau menyimbah cat gereja. Rumah ibadat Sikh dan pejabat peguam juga diprovokasi oleh golongan mangkuk yang sampai hari ini tidak dapat dikenalpasti. Apo nak jadi ni bai. Perbincangan di facebook den lihat sangat harmoni dengan masing-masing mengemukakan pendapat dan hujah dengan baik tanpa emosi. Den puji komuniti facebook berbanding NGO-NGO muslim yang terpekik terlolong berdemo selepas solat Jumaat. Hari ini, Jumaat 15 Jan 2010 tidak pula mereka meneruskan demo besar-besaran mereka. Nampak sangat hangat-hangat taik ayam. Jelas mereka dipergunakan. "Political motivated" kata orang kampung den.

Alan Bently

Click for enlarge. Bently berbeza pendapat dengan den

Den mula-mula ingat David Bently ni bekas pemain Arsenal. Sebelum dia makan gaji dengan Spurs, dia main dengan Blackburn Rovers. Ha Ha Ha. Den tersilap, rupanya Alan Bently. Perspektif orang yang revert kepada Islam berbeza dengan muslim baka yang menyokong penggunaan nama ALLAH oleh penganut agama lain. Alan Bently adalah SB. Saudara baru la bai. Alan Bently mempertahankan pendapat bahawa God iaitu tuhan jika mahu ditukarkan kepada bahasa Arab ialah ilah. Ilah adalah tuhan. ALLAH pula adalah kata nama khas. Masuk akal juga hujah dia. Den hormat pendapat dia. Hormat tak semestinya kita menerima pendapat dia. Kita boleh bersetuju untuk tidak bersetuju dengan Alan Bently.

Shah Kirit

Click for enlarge. Majalah Al-Islam Julai 2008 muka surat 24. Shah Kirit ni kalau kulit kaler putih mesti sejibik muko macam Khalid Samad. Seghoman bai

Den ingat Alan Bently ni berguru dengan Shah Kirit kot. Sebab mereka sependapat dalam isu ini. Shah Kirit telah lama menyatakan pendapat beliau sejak Julai 2008 lagi. Pendapat ini telah direkodkan oleh Majalah Al-Islam. God jika ditranslate secara harfiah ke dalam bahasa Arab mestilah ilah bukan ALLAH. Ilah adalah kata nama AM manakala ALLAH adalah kata nama Khusus atau kata nama Khas. Tapi Shah Kirit ada letak bom. Dia ada letak racun. Pasal dia ni power pasal Bible, dia cakap orang Katholik akan bermasalah dan keliru bila God ditukarkan menjadi ALLAH. Klik link ini untuk rujuk ayat-ayat Bible yang akan beri masalah kepada para penganut Kristian jika GOD ditukar kepada ALLAH.

Aik, yang kau nak defend orang Kristian apa hal pulak. Kita memang nak diorang bermasalah. dan keliru. Mangkuk betul la. Kita sebagai orang Islam akan tolong setelkan masalah dan kekeliruan mereka (Penganut Kristian). Itulah dakwah. Walaupun Shah Kirit dah lama jadi SB, tak semestinya dia ni maksum.

"Eh bai kau tak takut ko kono tangkap dengan SB"
"Den Ali la bukan lobai. SB tu saudara baru la mangkuk"



Kenkawan kono tengok youtube penerangan Shah Kirit di atas sampai habis. Kira fatwa terbaru dia la kot. Tak banyak beza dengan interview dia dengan Majalah Al-Islam tapi ada sedikit improvement dan den puji dia. Dalam youtube di atas Shah Kirit menyatakan kebimbangan dia bila Bible ditranslate ke dalam bahasa Melayu dan menggunakan nama ALLAH sebagai tuhan. Bagi den, translate je lah. Bukan ado masalah apo pun. Bahasa English ke bahasa Melayu tak banyak beza. Bila Shah Kirit kata orang Kristian Katholik bermasalah jika Bible English version ditukar GOD kepada ALLAH, tentulah bila Bible dibahasamelayukan akan menambah masalahkan kepada pendakwah Kristian.

Abdullah Munsyi

Sudah lebih seratus tahun Bible dibahasamelayukan di Sabah dan Sarawak. Bible bahasa Melayu mereka terang-terang menyebut nama/kalimah ALLAH. Dalam temubual antara Shah Kirit dengan Majalah Al-Islam, Shah Kirit menyatakan Bible bahasa Melayu diterbitkan pada tahun 1996. Salah tu bai. Dah ratus tahun. Sejak zaman Abdullah Munsyi lagi. Abdullah Munsyi adalah orang Melayu pertama translate Bible ke dalam bahasa Melayu. Malah dalam tulisan jawi. Abdullah Munsyi translate GOD ke dalam Bahasa Melayu sebagai ALLAH. Klik untuk baca catatan Hasmi Hashim.

Ramai tak Melayu zaman Abdullah Munsyi masuk Kristian ?? Jawapan ada pada anda.

Kenapa Shah Kirit & NGO Melayu Muslim bimbang ?

Memang diaorang ni ada point untuk bimbang. Kebimbangan mereka berasas. Paper mingguan The Herald Tribune yang mewakili penganut Kristian Katholik kat Malaysia ni sebenarnya melawan keputusan Katholik dunia yang berpusat di Vatican City (terletak dalam negara Itali). God is GOD. Tuhan adalah GOD. Itu pendirian Vatican City. Sila lihat u tube kat bawah ni sampai habis.



Bishop Katholik kat Belanda yang mahu GOD ditukarkan kepada ALLAH, Vatican City boo layan. Paderi Moore siap kondem penggunaan nama ALLAH dan mengaitkannya dengan aktiviti keganasan. Guna nama ALLAH dikaitkan dengan terrorist. Peh bermati-matian Sang paderi ni tak nak guna nama ALLAH sebagai ganti GOD.

"Li, apepasal Vatican taknak guna nama ALLAH"
"Selalu kau panggil den bai. Buang tebiat ko ??"
"Ala karang la ekau marah den. Bai soklan den kau tak jawab"
"Ha Ha Ha"

Dialog antara Aku & Jenny

Ado amoi ni selalu datang kodai famili den. Den suko berkawan dengan dia. Jenny namo diberi. Cantik dan baik orangnya. Dari nama pun kita tahu dia ni penganut Kristian. Persepsi bai. Dari nama kita dah boleh agak apa agama dia. Itu iklim di Malaysia. Bila gereja mula dibakar kat Lembah Klang, den dengan Jenny masih maintain good conversation. Bila Jenny datang kodai den, sikit pun den tak sentuh isu ni. Gereja ke-5 terbakar. Gereja ke-6 disimbah cat. Jenny dah kurang sikit berdialog dengan den. Alamak den raso tak sodap hati. Tiba-tiba gereja kat Seremban Dua belakang Jaya Jusco kono bakar. Jenny still datang kodai den. Kali ni dia bawak Bible. Tak pernah-pernah amoi ni bawak Bible, tiba arini dia bawak kek kodai den. Ado baco yasin ko malam ni ?? Ni baco yasin ala Kristian la kot. Orang Melayu ni suko buek apo yang nabi tak buek. Tak pernah lagi den baco hadis, Nabi, Abu Bakar, Umar, Ali dan sahabat-sahabat yang lain duduk reramai malam jumaat baca yasin secara berjemaah. Kalau ado hadis tu tolong bawakkan kek den. Yang sahih bai. Yang hadis palsu den tak pakai.

Ini bukan Jenny. Tapi muko dio seroman dengan gambar ni. Cantik tak?

Sambung balik pasal Jenny. Tetiba den mintak Bible kek tangan Jenny. Dialog ni memang benar-benar terjadi.

"Jenny.Itu Bible ke? Bagi jap"
"Mau bikin apa Ali?," sambil serah Bible kek den.
Den pun buek-buek baca."Eh Jenny, dia tulis God sebagai God la"
"Memangla," kata Jenny. Agak ea dalam hati mesti cakap den ni mangkuk.
"Ooo. Infact you panggil God sebagai God la"
"Tidak juga. Kami panggil God sebagai Jehovah"
"Hah," den terkejut. "You Katholik ke?"
"Bukan la. I dari Seventh-Day Adventist"
"Hape tuh"
"I bukan dari Katholik maa"
"Apa beza Katholik dengan seben ape tadi.."
"You panggil SDA atau Adventist je. Kami berbeza sebab tak makan babi. Just makan sayur. Ala you search kat internet la"
"Ok ok. Saya mau pinjam ini Bible. Hehehe. Boleh tak"
"Cannot. I want to read it tonite. Nanti habis I bagi you"
"Ini Bible version ape ?? King James ke"
"Bukan lah. NIV version"
"Uiks," apepasal malam ni den banyak kali terkejut.
"Ini New International Version"
"Ooo." Yang den tahu King James dengan Al-Muqaddas. Ha Ha Ha.
"Tapi tak unfair la diaorang bakar gereja"
"Betul kata you Jenny. I pun tak suka," alamak bai.
"Tengok you pun tak suka." Time ni mata Jenny berkaca. "Tak baikla you all buat minoriti macam ni." Jenny tak puas hati maa. Den dapat rasakan melalui mata dia.
"But we don't catch the culprit yet. Rite?" Den tetiba cakap orang kampung bolah omak den. Mata den berkaca sebab menahan malu sebab Jenny dah macam tuduh Melayu yang bakar Gereja. Den dahlah secara rasmi dilihat sebagai Melayu. Babi laa Melayu mana yang bakar gereja tu."Maybe Iluminati, maybe CIA or maybe Singaporean burn the church. It could be anyone." Peh berabuk den cakap omputih. Tah betul ke tidak. Kena cover maa. Belum tentu Melayu yang bakar gereja tu.
"Yeah rite. But important thing we live in harmony.Rite. Ok la Ali. I got to go. Bye"

Aik belah macam tu je. Tapi sebelum dia pergi dia bagi senyuman dia yang paling manis kek den. Biasala orang kacak ni pompuan suka senyum yang manis-manis je. Jangan jeles bai. Jenny tentu terguris dengan kejadian bakar gereja tu. Dah tentu kejadian tu menyebabkan penganut berbilang aliran Kristian walaupun berbeza mazhab antara satu sama lain, pasti terasa trauma dan benci terhadap orang Islam Malaysia. Sebab kejadian tu berlaku semasa isu nama ALLAH tengah hangat. Tentu diorang tuduh orang Melayu gak yang bakar tu. Tahniah la sape yang bakar tu. Anda telah berjaya membina tembok berapi antara den dengan Jenny. Sepatutnya kita semua yang mengaku muslim membina jambatan dengan penganut agama lain. Barulah senang nak dakwah. Bukan tembok. Macam mano den nak dakwah Jenny lepas ni ??

Senario Kristian di seluruh dunia

Den tak tahu secara detil. Kristian yang aliran Adventist pun baru malam tadi tahu. Jehovah sebagai nama tuhan ?? Itu pun first time den dongar. Selamo ni yang den tahu Kristian menyebut tuhan sebagai Elohim dan Yahweh. Kalau Yahweh ni banyak dipakai oleh Yahudi yang beragama Judaism. Ini den cite apo yang den tahu la. Kristian ni terbahagi kepada 3 mazhab yang besar. Tapi diaorang ado beratus-ratus aliran. Kita cerita 3 mazhab terbesar ni dahulu. Ia terdiri daripada Katholik, Orthodox dan Protestant. Apa-apa hal ia semua bermula dari Rom. 300 ratus tahun selepas nabi Isa diangkat naik ke langit, Council of Nicea baru sahaja melantik Isa sebagai tuhan. Oleh kerana Kristian di lihat sebagai Rom(Bangsa Itali) maka yang bukan bangsa Rom tak puas hati. Rom adalah Kristian. Kristian adalah Rom. Aik macam sama dengan falsafah Melayu adalah Islam dan Islam adalah Melayu. Lu pikir la sendiri. Lalu yang tak berpuas hati dengan Rom buat mazhab baru iaitu Orthodox . Empayar Rom yang besar itu telah berpecah 2. Rom barat(Orang Itali) dan Rom timur(Bukan berbangsa Itali). Rom timur yang dikenali sebagai Empayar Byzantine sekarang menganut Kristian Orthodox. Byzantine berpusat di Constantinople. Sekarang, Kota Constantinople telah menjadi Kota Istanbul yang terletak dalam negara Turki moden. Protestant pula juga adalah pecahan dari Katholik Rom dan bermula dari Eropah Barat lalu merebak berkembang hingga ke tanah besar Utara Amerika. Faktor utama perpecahan Protestant dengan Katholik kerana pencerahan atau 'Englightenment'. Mereka tidak sanggup diperbodohkan akal mereka yang sihat oleh Katholik. Itu cerita pada zaman gelap Eropah apabila gereja Katholik terlalu powerful dan korup. Itu kita cerita dalam episod yang lain.

Metod dakwah yang berbeza antara mazhab

Empayar Byzatine yang menganut Orthodox ni terdiri dari Greek, Turki, Utara Mesir, Timur Tengah dan kemudianya merebak ke Eropah Timur dan wilayah Russia moden. Orthodox ni jika nak diikutkan tidak punya banyak masalah dengan orang Islam sebab pendirian atau polisi mazhab mereka
ialah tidak wajib berdakwah kepada yang bukan Orthodox. Berbeza dengan Katholik, penganut mereka wajib berdakwah kepada yang bukan Katholik. Malah memaksa mereka yang bukan Katholik untuk terima Kristian Katholik dengan apa cara sekalipun. Tidak kisahlah dengan cara menipu, rasuah kekayaan kepada yang miskin, secara sihir, taqiyyah, memanupulasikan fakta, berdebat, berhujah dan bermacam-macam cara lagi. Pendek kata, dalam dakwah, Katholik membenarkan matlamat menghalalkan cara. Wajib maa. Penganut Katholik jika tidak berjaya mengkatholikkan yang bukan Katholik maka hukumnya di akhirat adalah bermastautin di neraka. Berat tu bagi penganut Katholik. Itu pasal mereka bersungguh menjalankan program kristianisasi di seluruh dunia termasuk di Malaysia. Contoh, hukum mendirikan solat bagi muslim adalah wajib. Begitulah Katholik mengkatholikkan bukan katholik. Hukumnya adalah wajib. Bagi penganut Protestant, dakwah kepada bukan Protestant hukumnya sunat kot. Raso den la.

Kristian di Tanah Arab

Orang Arab yang beragama Kristian di Timur Tengah majoritinya bukan Katholik. Jika di Mesir, orang Arab yang Kristian bermazhab dengan mazhab Koptik iaitu salah satu aliran dari Orthodox. Jika di Palestin terutama di Baitlehem yang terletak di Baitulmuqaddis orang Arab Kristian pula menganut mazhab Kristian Greek yang ori juga salah satu aliran Orthodox. Jadi orang Arab Kristian yang bermazhab Orthodox ni tidak menjadi musuh orang Islam di negara-negara Arab kerana Orthodox tidak melancarkan program kristianisasi. Mereka tak keluar berdakwah pun kepada orang Islam. Arab kristian tidak mempunyai agenda memurtadkan orang arab Islam. Jadi jika mereka menggunakan kalimah ALLAH sebagai tuhan, muslim arab tidak mencurigai mereka. Muslim Arab tidak prejudis dengan Arab Kristian. Kalau ikut logik, memang logik lah ulama'-ulama' Arab tidak pernah mengeluarkan larangan penggunaan kalimah ALLAH untuk Arab Kristian. Sebab Arab Kristian dipercayai tidak akan memanipulasikan kalimah ALLAH untuk mengelirukan muslim Arab.

Kalimah ALLAH di Wikipedia

The government of Malaysia in 2007 outlawed usage of the term Allah in any other but Muslim contexts, but the High Court in 2009 revoked the law, ruling that it was unconstitutional. While Allah had been used for the Christian God in Malay for more than four centuries, the contemporary controversy was triggered by usage of Allah by the Roman Catholic newspaper The Herald. The government has in turn appealed the court ruling, and the High Court has suspended implementation of its verdict until the appeal is heard. In the wake of this dispute, there were a number of attacks on three Christian churches in Kuala Lumpur, one in Penang, Malacca & Miri respectively in January 2010.[34]

Lihat, wikipedia cepat update perkembangan terkini isu kalimah ALLAH kat negara kita. Siap buat satu perenggan khas untuk isu itu. Nampaknya dunia luar mengambil isu ini sebagai case study. Sebab Malaysia ni kan unik. Malaysia boleh! Perkembangan Malaysia dipantau dengan rapi oleh masyarakat antarabangsa sekarang ni. [Klik link wikipedia tersebut]

Keadaan Eropah terkini

Eropah zaman Katholik berkuasa dengan Eropah zaman sekarang amat berbeza. Masyarakat Eropah adalah masyarakat membaca. Masyarakat yang maju. Masyarakat mereka tidak mudah ditipu. Misalnya, jika ada orang mengatakan Islam adalah pengganas maka masyarakat mereka tidak akan mudah mempercayainya dengan melulu. Mereka akan kaji dan membuat analisa sendiri. Lihat sahaja pada Yvonne Ridley dan Yusuf Islam (Nama asal Cat Stevens). Mereka mengkaji. Mereka mencari maklumat mengenai Islam. Mereka berdikari dalam usaha mencari kebenaran. Bila hidayah ditemui, mereka mengucap 2 kalimah syahadah. Sudah tentulah Katholik mengharamkan penggunaan nama ALLAH dalam Bible mereka di sana. Bak kata Shah Kirit tadi, ia akan bikin big problem bagi Kristian dan Katholik. Orang Eropah akan cepat menerima Islam jika GOD ditukar pada ALLAH. Lihat sahaja populasi muslim di Eropah dan Amerika Utara meningkat berkali-kali ganda selepas 911.

Keadaan Malaysia terkini

Masyarakat Melayu pemalas. Malas membaca. Malas mengkaji. Malas cari duit. Serba serbi malas. Orang yang malas mudah dimanupulasi. Orang malas bodoh dan mudah diperbodohkan. Mudah diperkotak-katikkan. Mudah dibeli. Mudah dibakar sentimennya. Tidak pandai berdikari. Mudah hilang jatidiri sendiri. Tidak menepati masa. Perangai seumpama lalang. Melayu Islam di Malaysia masih dalam kegelapan. Pencerahan itu ada. Tapi belum sehebat masyarakat Eropah moden yang ada sekarang. Dikhuatiri nanti orang Melayu Islam mudah terjebak dalam dakwah(Orang Melayu panggil 'Dakyah') Kristian Katholik lalu menjadi murtad. Jadi kebimbangan Shah Kirit, Harun Din, Abim, NGO-NGO Melayu muslim dan para mufti memang ada kewajarannya.

"Abis ko sokong mana ni Ali ?"
"Kau boleh diam tak mangkuk. Den belum habis cito lagi"

Pendirian den

Den mengutamakan kebenaran dari sentimen dan emosi. Semoga begitulah hendaknya sehingga habis nyawa di halkum. Insya allah. Kalau org lain den tak tahu. Den raso semuo org mengutamakan ilmu yang benar dan sahih sahaja. Den pernah bincangkan bahawa Nabi Isa menyebut tuhan dengan kalimah ALLAH dalam filem arahan Mel Gibson. [Klik untuk melihat artikel yang dimaksudkan] Jika yang lain mengupas ayat-ayat Al-Quran dan hadis, biarlah den dengan sejarah hidup Nabi. Abdullah adalah bapa nabi kita Muhammad. Yang bagi nama Abdullah dah tentulah Abdul Mutallib. Abdullah bermaksud hamba ALLAH. Apepasal Abdul Mutallib tak letak nama Abdul Ilah ?? Kenapa mesti Abdullah. Bak kata Shah Kirit sepatah, Ilah adalah gantinama tuhan dalam bahasa Arab. Ilah adalah gantinama Am bagi tuhan. Manakala ALLAH adalah gantinama Khas\Khusus.

Nama Bapa Baginda

Kenapa Abdul Mutallib masih guna nama ALLAH untuk menamakan anaknya ?? Untuk soalan lebih ekstrem apa agama yang dianuti oleh Abdul Mutallib dan Abdullah ?? Jika Islam, baik tak payah lantik Muhammad sebagai Nabi dan Rasul akhir zaman. Jika nama ALLAH haram digunakan oleh bukan muslim, kenapa Nabi kita Muhammad tidak menukar sendiri nama ayahandanya dari Abdullah kepada Abdul Ilah ?? Abdullah ayahanda Nabi tidak sempat pun bersyahadah seperti kita muslim bersyahadah pada hari ini. Semua orang tahu Nabi kita Muhammad adalah anak yatim piatu. Umur baginda mencecah 40 tahun baru dilantik ALLAH sebagai Rasul akhir zaman. Habis takkanlah kita nak tunjuk lebih pandai dari Nabi Muhammad. Benda yang Nabi kita tak haramkan janganlah pula kita memandai haramkan. Kata nak ikut Nabi.

Solusi

Orang Melayu Islam wajib faham Islam sebagaimana Nabi Muhammad dan para sahabat faham Islam. Yang terpekik terlolong berdemo membantah penggunaan kalimah ALLAH bagi Katholik Malaysia, disamping menjadi alat kepada UMNO secara automatik, mereka juga mahu mengekalkan atau maintain status quo sikap dan sifat umat Melayu Islam yang ada tanahair. Itu yang sikit-sikit guna kuasa. Itu yang sikit-sikit guna ISA. Para alim ulama' termasuk mereka yang berada di Jabatan Agama kerajaan Pusat dan Negeri dan para mufti tidak mahu gunakan hujah/dalil untuk berhujah dengan yang jahil. Mereka yang berilmu dan berjawatan ini pemalas. Liat untuk mereka ini keluar dari bilik Air-Cond pejabat mereka. Mereka tak mahu keluar dari daerah keselesaan mereka.

Agama bagi mereka sekadar office hour. Itu yang ada kes cina nak masuk Islam kena halau.

"Aloo Encik saya mahu masuk Islam"
"Sekarang dah pukul 5.15 petang. Awak datang esok pagi lah"
"Sekarang talak boleh ka Encik"
"Tak boleh. Saya dah nak balik ni. Esok jangan lupa datang waktu pejabat. Jangan nak menyusahkan saya datang di luar waktu pejabat"
"Haiyaa. Babi punya Melayu"

Membunyikan Al-Quran

Kalau cina tu mati sejam kemudian macam mana. Mangkuk. Mangkuk. Dan mangkuk. Para penjawat agama di Malaysia ni bila dah makan gaji dia jadi malas. Pemalas. Lupa lak mereka ni kan Melayu. Melayu kan pemalas. Sepatutnya pekara pertama yang dilakukan oleh para alim ulama' kita ialah mengubah paradigma mentaliti orang Melayu dari membunyikan Al-Quran kepada membaca Al-Quran. Entah ajaran sesat mana mengatakan bila anak Melayu khatam Al-Quran maka dah sempurna Islamnya. Eh bai, anak kau macam burung kakak tua. Hanya membunyikan Al-Quran tanpa memahami apa yang dibunyikan. Jika kita dalam mood membaca, kita faham apa yang kita baca.

Itu sebab kita tak hairan bila Aisyah Bukhari yang dikatakan hafal Surah Yasin masuk Kristian. Dia cuma hafal membunyikan Surah Yasin. Dia tak faham pun apa yang dia bunyikan dari dada hafalannya. Jika orang Melayu faham apa yang dia baca setiap malam Jumaat iaitu Surah Yasin, mereka sudahpun menjadi pendakwah yang hebat. Kalau faham la apa maksud tersurat dan tersirat Surah tu.

Imunisasi

Para alim ulama' dan juga mereka yang mempunyai kesedaran Islam perlu keluar berjuang berdakwah seperti mana Nabi Muhammad berdakwah. Nabi Muhammad berdakwah bukan ikut waktu pejabat bai. Para pendakwah dan ulama' mesti mengimunisasikan orang Melayu dengan ilmu agama yang benar. Bukan dimomok-momokkan. Misalnya kalau kau haramkan jugak penggunaan nama ALLAH di Malaysia. Orang Melayu masih boleh berjumpa dengan orang bukan Islam yang gunakan nama ALLAH samada dalam penulisan di internet atau pergi ke luar negeri. Macam mana kau nak halang ?? Takkan orang Melayu monggok begitu sahaja kat rumah. Dia tentu berjalan-jalan ke seluruh dunia. Orang Melayu juga manusia. Seperti bangsa lain orang Melayu pasti keluar dari tempurung mereka. Ooo kau rasa ekau ni ulama' yang hebat, kau nak sound Obama suruh menghentikan penggunaan kalimah ALLAH oleh non muslim seluruh dunia. Sapa lu ??

Senang nak faham, kita lihat bayi. Kita tidak mahu bayi itu diserang oleh penyakit di sekeliling environment bayi tersebut. Jadi bayi tersebut kita rutinkan dengan program imunisasi melalui beberapa siri suntikan agar badannya tahan melawan penyakit yang merbahaya. Itu pasal rakyat Malaysia ada tanda BCG di lengan masing-masing. Kira senang je nak kenal rakyat Malaysia ni. Tak payah pakai kad pengenalan. Penyakit-penyakit merbahaya kepada bayi itu adalah seumpama dadah, Ayah Pin, program Kristianisasi, cara hidup barat, hiburan melampau, seks bebas, pengaruh rakan sebaya, mat rempit dan lain-lain. Kiro gejala buruk yang menempah tiket awal ke neraka jahanam la. Siri suntikkan imunisasi itu pula adalah ilmu-ilmu Islam yang sahih yang berterusan diberikan kepada kita serta mengamalkannya dengan ikhlas kerana ALLAH. Bayi itu adalah kita umat Islam. Para ulama' dan NGO-NGO muslim yang membantah kalimah ALLAH digunakan oleh non muslim seumpama tidak mahu bayi itu disuntik sebab malas nak pegi klinik lalu bayi tersebut di letakkan di dalam rumah yang kedap udara. Bukankah udara adalah medium utama penyebaran penyakit-penyakit merbahaya?? Sekat udara diumpamakan sebagai sekatan atau undang-undang yang tak masuk dek akal, sobab nak mengekal cara hidup yang selesa yang selama ini dinikmati. Malas dan tak mahu keluar dari zon keselesaan adalah faktor utama. Apa akan jadi pada bayi yang hidup dalam rumah kedap udara tu ?? 2-3 hari je. Lepas tu, bayi dengan makbapak-makbapak dia sekali mati dalam rumah tu. Begitulah gambaran yang den cubo nak bawakkan kepada korang semua. Umat ini akan mati jika tidak segera diimunkan.

Ilmu agama mesti diajar sebagaimana Nabi Muhammad mengajar Islam kepada para sahabat. Oleh sebab kita gagal mengajar macam yang Nabi buat terhadap sahabat lah yang menghasilkan umat yang lemah ilmu dan jatidirinya. Jika kita mengajar dengan cara yang betul, kita dah imun umat dengan ilmu-ilmu agama yang patut, sudah tentu mereka menjadi pejuang dan pendakwah agama yang hebat seperti para sahabat Nabi. Ini sikit-sikit haram. Ini sikit-sikit ban.

Sekarang kat Selangor, non muslim tak boleh bagi salam kek den. Mangkuk betul la Hasan Ali ni. Khusrin tu agaknya dah memang halal kita baling kasut kek muko dio.

Dalam soal hubungan dengan non muslim, DYQ berfatwa bahawa kita dibolehkan menjawab salam dari non muslim. Meskipun ada khilaf dalam hal menjawab ucapan salam dari non muslim, namun beliau mentarjihkan pandangan yg membolehkan non muslim memberi salam dan menjawab salam mereka. Syeikh mengatakn tidak ada salahnya menjawab salam non muslim yg mana kita mngharapkan dengan jawapn tersebut ianya akan menjadi doa supaya mereka terpaut dgn Islam.

Ilmu agama Hasan Ali dengan Khusrin lagi hebat dari Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi kot. Al- Qaradhawi juga tidak mempunyai masalah jika non muslim menggunakan kalimah Allah dalam urusan ibadat mereka.

Bakar cara hidup yang tak patut

Selain itu, para agamawan juga perlu mengajar umat untuk membakar cara hidup hedonisma dan cara hidup barat yang bertentangan dengan norma-norma Islam. Hiburan memang melalaikan orang Melayu. Orang Melayu ni hebat, pemalas tapi rajin berhibur. Pendakwah dan para agamawan perlu genius berdakwah menjadikan orang Melayu ni terhibur dengan solat. Wahai sahabat-sahabatku, Nabi Muhammad dengan para sahabat rajin bersolat sunat kerana terasa terhibur menyembah ALLAH yang tidak beranak dan memperanakkan itu. Jika kita semua yang sudah mempunyai kesedaran ini pro-aktif, dah lama Melayu yang beragama Islam ini hebat.

Apa macam bai. Masih ado harapan ko ??

No comments: