Saturday, January 23, 2010

Stand UP and Speak OUT

oleh ali :

Salam kampus. Hari ini jiwa den berbunga-bunga. Mahasiswa telah tunjuk taring. Cayalah. 9 telah dilokap. Sebab tak puas hati dengan e-voting. Teruskan perjuangan anda. Baca laporan di sini dan di sini. Den pernah buat laporan tentang mahasiswa anti e-voting ni maso den bertugas di Bagan Pinang tahun lepas.

Peh femes budak ni. Lepas ni sure banyak makwe. Bai, den lagi kacak dari ekau.

Tapi bukan itu den nak highlight. Selepas TG Nik Aziz habis berdoa bagi mengakhiri majlis penerangan Pakatan Rakyat, tetiba bangun seorang pemuda disebelah lautan orang ramai. Pemuda itu dengan selamba berucap dengan pembesar suara. "Saya berucap mewakili mahasiswa datang ke Bagan Pinang atas maksud....". Wow !!! amazing. Orang ramai yang bergerak kerana nak balik sebab dah pukul 11.30 terpaku sambil mendengar ucapan anak muda itu yang hanya pakai pembesar suara je. Berani budak ini memposisikan dirinya. Cayalah. Mana ada slot untuk mahasiswa berucap. Sejak hari selasa lagi den cuba melobi supaya ada satu slot khas untuk GMI (Gerakan Mansuhkan ISA) berucap dalam majlis penerangan Pakatan Rakyat dalam kempen di Bagan Pinang. Tapi boo layan. Maybe janggut Pak Samad (A. Samad Said) lebih panjang dari janggut YB Saari Sungip. Hahaha.

Ucapan anak muda itu bersemangat. Berapi-api ucapannya dalam menerangkan apa itu e-voting yang sedang berlaku dikampus-kampus Universiti pada waktu ini. Darah muda den naik. Den dulu pernah jadi mahasiswa masa zaman reformasi. Inilah gaya ucapan mahasiswa pada zaman reformasi dulu. Meremang bulu roma den dek teringat jatuh bangun mahasiswa masa zaman reformasi dulu. Walaupun ucapan anak muda ini berakhir dalam 6 minit, tapi itu sudah cukup. Audiens rata-ratanya kagum. Syabas buat anak muda ini. Berani dan ada talent dalam pidatonya. Buat anak muda itu dan para pejuang, meh sini den kongsikan sajak Allahyarham WS Rendra diblog ini. Dengar dan hayati.


Ayuh wahai mahasiswaku. Anda hero kami. Hero rakyat. Gunakan akalmu. Jangan persia-siakan otakmu. Luaskan bacaanmu. Percayalah pada hati nuranimu. Bukan setakat e-voting, perjuanganmu wajib mencakupi jerit payah rakyat marhean. Dengarkan lagi sajak WS Rendra ini dan hayatinya dengan jiwa yang tunduk.


No comments: