Thursday, January 28, 2010

Rakyat Malaysia PEMAAF

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Semalam iaitu Selasa 26 Januari 2010, Ntv7 ada bikin satu poll kepada rakyat Malaysia. Jutaan terima kasih kami ucapkan kepada Ntv7 kerana sudi membuat poll ini. Sms poll dia bertajuk "Should bloggers who insult rulers escape punishment??" Jawapannya samada YES atau No. Sudah tentulah poll ini dibuat kerana AdukaTaruna. Bilik Berita Ntv7 buat survey khas ini untuk mengetahui isi hati nurani rakyat Malaysia.

Ekau jangan sms sekarang bai. Undian sudah pun tamat.

Rakyat Malaysia memang best

Jawapannya memeranjatkan den. 80% rakyat Malaysia menghantar sms mengatakan YES. 80% rakyat Malaysia meluahkan isi hati bahawa AdukaTaruna tidak patut dihukum. Rakyat Malaysia telah sudi memaafkan Aduka dengan rela hati tanpa sebarang unsur paksaan. Amazing !!! 80% tu bai. Lebih besar dari 2/3 two third majority. Rasionalnya mudah kerana AdukaTaruna telah pun menarik artikel yang kontroversi itu dan memohon maaf atas ketelanjurannya. Tapi yang penting sekali, Aduka rela menyerah diri kepada pihak berkuasa untuk diadili. Itu baru anak jantan. Aksi sebegini hanya terdapat di Jepun dan di negara-negara Eropah sahaja. Hendak lihat ahli politik Malaysia memohon maaf atas ketelanjuran mereka ?? Macam tunggu anak Melayu bermain bolasepak mewakili Manchester United. AdukaTaruna menjadi fenomena kekaguman publik. Kalau individu lain, sudah pasti ia tidak mengaku salah serta tidak memohon ampun atas kesalahanya lalu lari.

Haa nampak tak carta pai tu. Bosar-bosar dio tulih 80%. Cantik tak amoi tu. Macam Laoshi Bahasa Mandarin den lah.

Datuk Seri Hishamuddin

Tetapi kenapa Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammudin Tun hussein keras dalam kenyataannya terhadap Aduka ??. Datuk Seri Dr. Rais Yatim sendiri berlembut menyatakan kerajaan tidak berhasrat mengambil tindakan terhadap Aduka kerana dia sudah pun memohon maaf secara terbuka. Adakah Datuk Seri Hishamudin berucap begitu kerana sentimen kenegerian ?? Anak Johor sendiri sudi memaafkan Aduka dan mahu ia dibebaskan segera. Hasmi Hashim anak jati Pontian telah menyatakan isi hatinya [link]. Poll Ntv7 itu kita semua percaya ia sebagai lambang mewakili suara majoriti rakyat Malaysia. Adakah Hishamudin mahu menafikan suara rakyat ?? Datuk Seri, the PUBLIC has spoken !!!

Ini Ntv7 negara mano la pulak ni. Sapo tiru sapo ni bai ??

No comments: