Sunday, November 8, 2009

Abu Bakar Chik tidak layak digelar tokoh PASTI

oleh ali :



Den tak tahulah apepasal paper Harakah yang baru melaporkan AJK PAS Pusat Abu Bakar Chik(ABC) sebagai Tokoh PASTI yang baru. Den betul-betul muskil. Sewaktu ABC pegang Lajnah Pendidikan PAS, sepatah haram kerja tak buat. Tiada cadangan yang dibuat oleh ABC.

Mari kita lihat sejarah dulu. Pada tahun 1987, ABC lah yang paling kuat menentang cadangan penubuhan Pusat Asuhan Kanak-Kanak Islam atau nama glamer dia PASTI. ABC enggan berubah dan mahu anak-anak orang PAS masuk Taman Asuhan Kanak-Kanak Islam atau TASKI yang di bawah penyeliaan ABIM(Angkatan Belia Islam). Perlu diingat, ABC adalah Ketua Pemuda PAS dari tahun 1987 hingga 1997. Dan cadangan PASTI ini adalah datang dari AJK Dewan Pemuda PAS Pusat sendiri. Tengok, sepatutnya respeklah sikit cadangan AJK sendiri. Ini tidak, marah tak tentu pasal.

Cadangan AJK beliau amat baik sekali. Dimana PAS berdikari menubuhkan tadika mereka sendiri dan melaksanakan sistem indoktrinisasi dan idea mereka sendiri dalam mendidik anak-anak orang PAS. ABC berkeras jugak dengan menyatakan cukuplah dengan TASKI. Tetapi beliau tidak diendahkan oleh AJK Pemuda PAS Pusat. Lalu PASTI digerakkan ke seluruh Semenanjung dan tumbuh bagaikan cendawan kecuali di negeri Terangganu.



2 tahun ABC bertegang urat mengatakan AJK Pemuda dibawah beliau terpesong. Terpesong apekebendenya. AJK beliau amat cemerlang sekali dalam mempromosi PASTI ke setiap cawangan PAS di Semenanjung. Ia patut diberi pujian. Ia memberi alternatif kepada Tadika yang sedia ada iaitu Tadika Kemas, Taski dan tadika-tadika swasta yang lain kepada rakyat Malaysia.

Setelah dinasihatkan oleh sahabat-sahabat baik ABC, barulah dia berubah lalu mengarahkan PAS Terangganu menubuhkan PASTI. Terangganu adalah negeri yang terakhir dalam menubuhkan tadika PASTI.

Itu yang den pelik macam mana ABC mendapat anugerah Tokoh PASTI, walhal ABC lah manusia yang paling lantang menentang penubuhan PASTI semasa tahun-tahun ia diasaskan. Mangkuk punya PAS !!!

No comments: