Thursday, November 26, 2009

Pemimpin PAS gila KUASA !!!

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Penulis tidak tahulah kenapa dalam Parti PAS ramai sangat nak pegang lebih dari satu jawatan. Berat dah jawatan tu. Kenapa mahu disandang lagi. Engkaulah ADUN, engkaulah EXCO dan engkaulah segala-galanya. Itu belum kira jawatan dalam parti. Itu belum kira nak urus anak bini lagi. Itu yang selalu anak bini tak terurus. Time management bai. Mana pengkhususan kalian. Itu pasal semua kerja orang PAS yang berjawatan tinggi lebih kurang je. Tidak profesional. Tidak bermutu. Bila tidak profesional, maka reputasi kalian akan menjunam jatuh.

Takiyuddin Hassan

Reputasi zero maka prestasi anda akan dipersoalkan rakyat. Penulis tidak tahu lah apa alasan PAS melantik si Takiyuddin sebagai penolong Mustafa Ali kat PAS Pusat. Kalau betul jawatan itu diperlukan Parti, sepatutnya lantik orang muda yang tidak punya apa-apa jawatan dalam PAS dan kerajaan. Setakat bagi jawatan sebab nak jaga hati baik tak payah bai. Buang karen je. Sepatutnya jawatan itu diberi kepada ali Baganutama atau kepada Suhaizan Kayat.

UG masih belum berakhir ??

Kita faham Mustafa Ali dah tua dan prestasinya dipertikaikan orang. Malah persepsi rakyat terhadap beliau sangat buruk dan teruk kerana beliau penjana UG. Jadi pilihlah orang yang berwibawa. Jangan tangkap muat je. Mangkuk betullah PAS ni. Si Takiyuddin ni dikatakan ada masalah jugak. Klik link ni. MPKB berada dalam portfolio beliau. Jika benar isu itu berlaku, maka dia kena selesaikan dan bertanggungjawab. Bukan bagi dia satu lagi jawatan. Dalam 1 juta ahli PAS dalam Malaysia ni takkan lah takde langsung yang layak nak pegang jawatan penolong S/U Agong PAS ?? Den nak kobarkan mangkuk karang marah. Atau si Takiyudin ni pro UG ?? Sonang Mustafa Ali nak rangka strategi nak jatuhkan Husam ??

Dalam politik, semuanya serba kemungkinan. Yang kita sedih bila parti tu dah melabelkan diri sendiri sebagai parti Islam. Itu yang kita sedih sangat. Sudahlah tidak profesional, bertambah buruk bila ada sifat tikam menikam sesama sendiri. Woi !!! lu orang memang mangkuk. Bila pemimpin-pemimpin PAS ni busy tikam menikam sesama sendiri, mana diaorang nak pedulikan rakyat. Itu yang pekerja yang kerja overtime kat MPKB tak dapat gaji. Sial !!!

Lihat contoh luar negara sebagai penanda aras

Den bising ni bukan sekadar bising sebab memang terbukti pemimpin yang pegang terlalu banyak jawatan akan menjadi tidak efisyen.

Kita nak pemegang jawatan lebih fokus dan dapat menjalankan tugas dengan lebih efisyen. Jika banyak jawatan dalam parti dan kerajaan, penumpuan individu yang memegang banyak jawatan itu akan terjejas.

Cuba kita lihat contoh yang telah dilakukan oleh Parti Keadilan Sejahtera, PKS di Indonesia. Bila Presiden pertama PKS iaitu Ir. Dr. Nurmahmudi dilantik jadi menteri dalam kabinet Indonesia, beliau letak jawatan dalam parti iaitu sebagai Presiden PKS.

Bila penggantinya iaitu Hidayat Nur Wahid dilantik menjadi Speaker MPR(serupa seperti Speaker Dewan Rakyat kat Malaysia), beliau juga letak jawatan sebagai Presiden PKS. HAMAS juga membuat polisi yang sama.

Yang cantiknya Bapak Hidayat Nur Wahid menyerahkan kuasa kepada orang muda iaitu Ir. Tiffatul Sembiring. Yang menariknya, Tiffatul Sembiring tidak mempunyai latar pendidikan agama. Sedangkan PKS bagaikan cawangan Ikhwan Muslimim di Indonesia. PKS mementingkan kualiti kepimpinan.

Bila mereka terlantik dalam jawatan kerajaan, mereka dengan rela hati lepaskan segala jawatan dalam parti hatta sebagai Presiden parti. Sebab jawatan kerajaan lebih besar dan lebih sulit dari jawatan parti. Jawatan kerajaan anda berkhidmat dengan seluruh rakyat tanpa mengira parti, bangsa dan agama. Jawatan parti anda hanya berkhidmat dengan ahli parti sahaja. Itu contoh diluar negara. Ado label Islam tak kat dahi orang PKS ?? Takdo bai. Siapa yang lebih Islamik jika dibandingkan PAS dan PKS ?? Tolong cermin muko jiko ado yang kato PAS. Tak memasal ado yang muntah dopan laptop.

Mana lebih berat, Penjawat Awam atau Penjawat Parti ??

Kerja-kerja dalam penjawat awam atau kerajaan lebih berat sebab usaha-usaha dakwah kalian lebih menyeluruh kepada rakyat. Jika dalam parti, contoh PAS, selalunya yang jadi ahli bawahan ni kira dah memang baik dah. Kira ahli syurga lah kata orang. Ada yang sesat sorang dua tu sebab nak cari perempuan solehah nak dijadikan isteri. Ni den cerita ahli bawahan yang baik dan selalu kena tipu dengan ahli atasan. Apa boleh buat. Wala' je la.

So apa point nak sedarkan atau dakwahkan ahli parti sendiri. Betul tarbiyyah tu terus berjalan. Tapi ekau jangan tamak jawatan parti bila menang jadi wakil rakyat samada ADUN atau MP. Letak jawatan dalam parti dan bagi orang lain uruskan parti. Biar diorang setelkan masalah parti dan engkau setelkan problem rakyat. Baru profesional dan terurus. Ini bukan keluar parti dan masuk UMNO bai. Karang tertalak 3 isteri lu.

Ingat, lu orang dah bai'ah. Mano nak cari cina buto. Eden juga engkorang carik jadi cino buto. Takdo RM5 juta tak sanggup den. Dahlah bini memasing montel semacam. Yelah dah suami boroi, isteri pun nak bersaing sama. Sonang ekau butokan lah mato Chua Soi Lek. Ala pakaikan dengan rayban RM10. Dah dapat kita sorang saudara baru. Dakwah bai.

MCA sebagai sempadan

Lihat apa yang terjadi dalam MCA. Ong Tee Keat dan Liow Tiong Lai masing-masing ada jawatan dalam parti dan kerajaan. Dan 2 mangkuk ni mana dah peduli dengan jawatan mereka dalam penjawat awam. 2 ekor ni memberi tumpuan yang lebih dalam menyelesaikan kemelut dalaman Parti MCA dari menjadi Menteri untuk semua rakyat Malaysia.

Cuba tanya 2 ekor ni, pukul berapa diorang masuk pejabat kementerian masing-masing ?? Dalam seminggu berapa kali 2 mangkuk ni cuba nak selesaikan masalah rakyat di kementerian masing-masing?? Siapa yang rugi ?? Rakyatlah yang rugi sebab masa 2 mangkuk ini banyak dihabiskan untuk MCA untuk selesaikan kemelut dalaman parti mereka. Chua Soi Lek hanya memegang jawatan dalam Parti maka dia tiada beban dengan rakyat Malaysia. Chua Soi Lek tidak berhutang apa-apa dengan rakyat.

Padan muko, sapo suruh undi MCA aritu bai.

Rombongan Cik Kiah melawat Putrajaya

Oklah mari kita melihat masa yang sudah berlalu. Semasa PKS menang besar di Indonesia semasa PEMILU tahun 2004, pemimpin PAS Pusat dan Dewan Pemuda PAS ada bikin lawatan sambil belajar ke Indonesia konon kerana kagum dengan kemenangan besar PKS di sana. Pergilah diorang jumpa dengan otai-otai PKS kat sana. Otai-otai kat sana muda remaja macam den bukan baya arwah atuk den. Jadi apa yang PAS belajar dari PKS ?? Contoh yang 2 orang Presiden PKS letak jawatan sebagai presiden parti selepas menjawat jawatan awam tidak dicontohi oleh PAS. Jadi apa yang rombongan PAS belajar semasa "lawatan sambil" belajar di Indonesia ?? Dah tentu duit rombongan ini disponsor oleh duit kutipan ceramah penceramah PAS memaki hamum UMNO.

Siapa pula yang selalu dengar ceramah maki hamum penceramah PAS ?? Sudah tentulah ahli-ahli PAS dan para penyokongnya. Wala' tu bagus tapi duit yang didermakan anda tidak dimanafaatkan semaksimum yang mungkin. Jika rombongan PAS ke Indonesia tidak belajar sesuatu yang berharga dari PKS, sudah tentulah mereka enjoy sakan dengan duit derma anda. Tak gitu.

PAS tidak belajar apa-apa pun dari PKS. Bukti terbaru adalah pelantikan Takiyuddin sebagai Deputy S/U Agong PAS. Dan ditambahparahkan bila terdengar si Takiyuddin ini juga dilantik sebagai CEO baru PMBK bagi menggantikan Ariffahmi. Betul tidak berita ni wallah hu'alam. Kalau betul memang parahlah. Selesaikan isu ini dahulu. Jangan fikir nak tambah jawatan bai.

Mari fikirkan isu 'satu kepala' pegang banyak jawatan dengan serius. Rakyat yang merasa pedih, menderita dan terseksa bila pemimpin menjadi korup bila pegang lebih dari satu jawatan. Rakyat wajib tolak polisi 'satu kepala' pegang banyak jawatan. Apa yang rakyat mahukan ialah polisi 'satu kepala' pegang hanya satu jawatan. Rakyat adalah tuan !!! Pemimpin adalah hamba suruhan rakyat. Kita adalah tuan kerana pemimpin di atas menagih undi kita rakyat. Sekali lagi. Rakyat adalah TUAN !!! Hidup ketuanan RAKYAT !!!

No comments: