Thursday, December 24, 2009

Forum Pemikiran Politik & Dakwah TG Nik Aziz pada Sabtu lepas di Bangi. Ada apa-apa yang istimewa ke ?

oleh ali :

Den amik gambar banner pakai kamera adik den. Tarikh dan masa adalah benar seperti yang tertera. Kemalangan yang berlaku di Bagan sudah diteladani. Ha Ha Ha. Boleh klik kat semua gambar yang ada kat entry ni untuk super duper besar. Entry lain pun boleh.

Salam satu Malaysia. Sepatutnya penulis menghadiri Konvokesyen PR, tiba-tiba diingatkan tentang forum ni. Disebabkan rumah penulis dekat dengan Bangi, maka ke Bangi la kito. Nabi pun ada ajar, kalau nak amik lauk, amik yang paling hampir dengan mu. So, penulis pergi yang paling dekatlah. Lauk tu bai. Ha Ha Ha. Di mana rumah penulis ?? Di Area Fifty One la.

Panelis dan pengganti panelis

Kalau lihat banner, tak payah diajar, tentulah yang hadir ialah bakal Perdana Menteri Malaysia ke-8, Prof. Madya Dr. Abu Hasan Hasbullah, paling dibenci oleh Nik Amalina, Yb Hussam Musa dan Ust. Riduan Md. Noor, pentaksub tegar TG Hadi. Alih-alih ...


Woi den salah tompek ko ni. Ado 2 mangkuk tak datang. Tapi diganti dengan cawan. Husam sakit lalu diganti oleh orang yang paling dibenci Ariffahmi, Annual Bakri Haron yang juga dikenali sebagai "pembantu-pembantu sesat ayahanda" oleh Nik Abduh. Mamat ni bikin Salam Kamunting takdo sorang pun pertikai. Den buat salam satu Malaysia, satu Malaysia kritik den. Sobab dio pakai kupiah putih anak tok guru korang double standard dengan den, kamon la. Manakala Ust. Riduan Md. Nor diganti oleh Prof. Madya Badlihisham M. Nasir. Anak M.Nasir tu bai. Ha Ha Ha. Kalau Dr. Abu pun diganti orang memang den claim duit minyak kat penganjur. Minyak mahal woi. Dari Area 51 ke Bangi abih 5 liter minyak pegi balik. Itu tak termasuk duit tol(Tahan Orang Lalu).

Den pujilah usaha-usaha yang orang Bangi buat bagi menjadikan Bangi sebagai Bandar Ilmu. Ini adalah forum ke-4. Yang datang pun ramai. Makwe-makwe dari UKM pun banyak yang hadir. Diaorang tak reti malu ko, asyik kenyit mato kek den. Macam tu ke diaorang respek orang tampan. Tak patut. Sepatutnya "Bang, bila saya boleh masuk meminang ni. Tak sabar la dengan abang". Tak sabar apo tu bai.

Keunikkan TGNA yang tidak terdapat pada insan lain

Forum ni bagus. Selain memuji TG Nik Aziz, banyak ilmu-ilmu baru den dapat. Annual Bakri Haron mendedahkan bahawa TG Nik Aziz(TGNA) tidak pernah pakai dompet. TGNA hanya pakai sampul surat sebagai dompet. Wow, sesuatu yang baru bagi orang lain tetapi tidak bagi den. Cumo den tak pakai sampul suratla. Beliau juga mendedahkan bahawa TGNA tidak pernah lupa solat dhuha 2+2 rakaat. TGNA bagi beliau seorang yang direct dan simple. TGNA suka tanya soalan-soalan yang simple tetapi menikam. Contoh, baru-baru ini selepas sesi usrah bersama TGNA, TGNA telah mengadakan survey dikalangan ahli usrah. Soalan ditulis dikertas. Berapa kali anda membuat solat tahajud, setiap hari, kadang-kadang atau tak pernah langsung. Lalu kertas diedarkan kepada anak usrah. Soalan seringkas itu pun susah bagi sesetengah orang nak menjawabnya.

Survey Dr. Abu Hasan Hasbullah

Jikalau Mawi dikenali sebagai Raja SMS, Dr. Abu pula den gelarkan sebagai Raja Survey. Rupanya dia buat survey lagi. Ingatkan abis seminar khas dah takde survey. Ado lagi bai. Kali ni survey pasal Kelantan dan populariti TGNA dikalangan remaja Melayu yang bekerja dikilang. Kalau survey pasal Kelantan, Dr. Abu mendedahkan bahawa pembelanjaan isi rumah orang Kelantan amat tinggi. Ringkas cite, orang Kelantan ni kaya raya. Beliau juga mendedahkan semasa Hari Raya Aidilfitri yang lalu, buat pertama kalinya TESCO Kelantan kehabisan barang dan stock. Siap buat pengumuman oleh TESCO, "Pliss la, barang kami dah abis bai. Tolong boli kek tompek lain. Stock untuk bulan dopan pun korang dah sapu." Tidak pernah dalam sejarah super market kat Malaysia buat pengumuman barang dah abis. Huiyoo. Bapak kaya orang Kelantan nih.


Bila Dr. Abu dah bukak laptop, faham-faham la korang. Dia tengah baca carta pai la tu. Agak hati den la. Dalam surveynya tentang populariti TGNA, beliau mendedahkan bahawa, dikalangan pekerja kilang remaja Melayu, hampir 70% sokong dan suka TGNA. Bila tang TG Hadi, survey tu terbalik. Kira 30% sokong Hadi. Ini kalau TG Hadi tak paham, den tak tahu nak kato apo lagi bai. Patutlah Ust. Riduan Md. Nor tak datang. Takut kena tibai kot. Ha Ha Ha. Dr. Abu membuat remarks, bahawa PAS bertahan selama ini kerana sosok TGNA dan bukan kerana kepimpinan Ulamak. Anak M.Nasir bantah. Sukati ko la bai. Dr. Abu bawak fact and figure, anak M.Nasir bawak air liur. Lepas tu buat muka cam bagus. Bonci lak den. Takpe-takpe. Ini demokrasi. Kita layan. Ha Ha Ha.

TGNA pandai berpublisiti

Dr. Abu mengakui kebijaksanaan TGNA mendapatkan liputan media arus perdana. Mana mungkin media arus perdana membuat liputan atau publisiti percuma kepada PAS. Tetapi TGNA pandai bikin publisiti untuk dirinya dan PAS lalu disiarkan oleh media mainstream. Contoh, bila TGNA kata "Tuhan Samseng". Berhari-hari media(Di kaca tv dan di dada-dada akhbar) memberikan publisiti percuma kepada TGNA dan PAS. Lalu publik tidak akan lupa kepada PAS. Isu tajaan pergi haji misalnya, ia diperkatakan oleh media selama 17 hari. Bagi media baru, sebanyak 25 ribu blog berbicara isu yang sama. Pandai tak TGNA tackle media ?? Pandai la bai. Dr. Abu mendedahkan bahawa crisis is business . TGNA pandai dalam bab ni. Tang point ni den teruja kojap. Selamo ni orang kapitalis je yang pandai buat duit bila datang krisis. "Ooo orang politik pun boleh sobab nak dapatkan publisiti sobab market dia pengundi," kato hati den. Orang Jemapoh kena ulas sikit bondo ni. TGNA pakar dalam bab nak dapatkan publisiti dari media yang tak pernah berpihak kepada beliau.

Pengaplikasian ilmu-ilmu Islam

Selain dari itu, Dr. Abu membuat satu lagi bold remark iaitu TGNA ini adalah satu-satunya ulamak yang mempunyai wilayah pemerintahannya sendiri selepas jatuhnya Empayar Islam terakhir iaitu Ottomon atau Othmaniyyah oleh Sultan Abdul Hamid II. Cuba namakan ulamak-ulamak yang anda kenal, Hasan Al-Banna, Abu Ala Al Mawdudi, Al-Qardhawi, Fathi Yakan dll kesemuanya tidak mempunyai wilayah untuk mempraktikkan ilmu yang ada di dada. Ia habis di medan ceramah dan di dalam kuliah-kuliah pengajian. Tetapi tidak bagi TGNA. Ia mempunyai wilayah untuk mengimplimentasikan ilmu-ilmu yang ada di dadanya. Adalah Dr. Abu sebut tentang sejarah Melayu lama di Pagoh. Den tak berapa nak tangkap sobab perut den dah lapar. Dari potang semalam sampai pagi hari ni den bolem jamah papo. Ok kita terus pada sesi soalan.

Pengalaman Dr. Abu sendiri

Tapi sebelum tu, dulu den ingat(persepsi la ni) Dr. Abu power bab future studies dan kurang ambil berat tentang sejarah. Tetapi persepsi itu diruntuhkan bila melihat beliau beraksi di Astro Awani 7-8 bulan lepas. Den dah lupo Astro Awani tu diskusi bab apo. Sebelum sesi soalan, Dr. Abu telah mendedahkan beliau juga telah menggunakan polisi crisis is business kepada dirinya sendiri. Beliau telah bikin panas bila mengkritik habis-habisan filem Sepet dalam paper. Disebabkan itu Rais Yatim yang ketika itu Menteri Penerangan telah melantik beliau sebagai ahli(Lembaga kot) Finas. "Rais Yatim kenal mana saya ni jika tidak dek kerana kritikan saya pada filem Sepet," kata Dr. Abu sambil poyo. Hoii dah lapar ni, terus pada sesi soalan.


Sesi soalan


Sesi soalan panas sikit la walaupun duduk dalam air-cond. Panas untuk Annual Bakri la sebab dia Setiausaha Politik TGNA. "Anta kah yang dikatakan sebagai pembantu sesat TGNA yang memberikan pendapat yang salah kepada Tok Guru". Haa ambik kau. Boleh tahan gak soalan orang Bangi ni. Sapa suruh jadi S/U. Ha Ha Ha. Tapi Annual Bakri ni jawab relax je. Annual Bakri kata TGNA ni a very good listener person. TGNA dengar pendapat semua orang. Dengar pendapat dia dan para S/U yang lain, dengar pendapat kesemua ahli exco dan juga dengar pendapat ahli dewan harian PAS Kelantan. TGNA gaul semua pendapat itu, kemudian baru dia keluarkan pendapat dia. Si Annual Bakri ni pun poyo gak. Kejap cakap engrish, kejap cakap klate. Kejap slow, kejap pitching dia tinggi. Boleh tahan gak mamat ni bila berbicara. Dialah yang banyak buat lawak jenaka pagi tu. "Bakpo la hino rambut krinting ambo nih," kata Annual Bakri poyo.

Ariffahmi & Kelantan

"Boleh saudara terangkan tentang isu Ariffahmi," tanya penanya. Bula mato semua orang pada Annual Bakri. Orang Bangi jangan buat memain bai. Semua celik IT. Tapi Annual Bakri tenang menjawab soalan tu. Dia pun terangkan yang perlantikkan dibuat on merit. Dia ada Ir. Dia ada pengalaman. Kira si Annual Bakri ni puji si Ariffahmi bagi mempertahankan TGNA. Lepas tu Annual Bakri kaitkan dengan Saidina Abu Bakar sebagai bapa mertua Nabi yang juga Khalifah Islam pertama. Saidina Uthman adalah menantu Nabi dan juga Khalifah Islam ketiga. Audien terpesona dengan cerita Annual Bakri. Walhal den sonang je nak patahkan hujah Annual Bakri, baginda wafat tak tinggalkan wasiat nak lantik siapa jadi Khalifah. Semua lantikkan dibuat selepas nabi wafat. Tapi kira okla si Anual Bakri ni menipu. Kira dia banyak belajar dari Mustafa Ali. Kira menipu untuk mempertahankan maruah TGNA dan Ariffahmi. Padahal Ariffahmi banyak memfitnah Annual Bakri melalui blogger yang diupah olehnya. Sila klik link ini. Jika Sheikh Azidi dikatakan budak Husam, Ariffahmi mempunyai barisan blogger bagi mempertahankan dia. Lebih dari sorang tu bai. Power tak power si Arif ni. Terbaru yang masuk sebagai barisan blogger Ariffahmi ialah Nik Amalina iaitu isterinya sendiri. Dayus betul menggunakan isteri sebagai perisai. KJ takde pun nak gunakan Nori. Takde suruh bukak blog pun. KJ lebih lelaki dari Ariffahmi. Kombang hidung den kojap. Bangga sebagai anak N9. Apa pun den puji Annual Bakri kerana tidak menggunakan medan yang terbentang luas kepadanya untuk mengkritik balik Ariffahmi malah memujinya lagi. Dalam hati siapa yang tahu.

Soalan khas untuk Dr. Abu

Soalan khas untuk Dr.Abu hanya ada satu. Itu pun den yang tanya. Ha Ha Ha. Nak letak kat facebook ke ?? Karang Dr. Abu kenal sapa Ali Baganutama. Payah pulak. Soalan den ringkas je. Hukum hudud sesuai atau tidak dilaksanakan di Malaysia. Soalan den ringkas tapi jawapan dia panjang. Bermula di pergunungan Austria pada tahun 1223(kot?), para paderi berbincang dan bla bla bla. Secular berasal dari ajaran Kristian, agama dijaga oleh para paderi bla bla bla. Tapi bab gunung tu den ado raso lucu. Jauh betul para paderi ni berdiskusi. Atas gunung tu bai. Paderi ni suko main salji kek atas gunung tu ko ?? Punyalah panjang last-last jawapan beliau ialah kena laksana sebab ia adalah perintah dalam Quran. Sangat kontradik dengan surat den kepada Suhaizan Kayat. Klik untuk lihat surat. Atau Dr. Abu tidak boleh memberi jawapan sebenar kerana berada di rumah yang salah ?? Tak kisah lah tu. Malam karang den tanyo kek Dr. Yusuf Qardhawi. Selama ni baco buku Qardhawi, den nak tanya face to face dengan Qardhawi. Kok dapekla. Maso den abih tanya soalan kek Dr. Abu semua orang bula mata pandang den. Tadi diaorang bula mato pandang Annual Bakri, sekarang bula mato pandang den. Biasalah nak glamer kena cipta krisis. Ha Ha Ha.

Artikulasi & Makan

Akhirnya, Dr. Abu sebagai tambahan berkata, TGNA sepanjang dia hidup tidak pernah berkata tentang sesuatu perkara atau isu dengan dimulakan dengan perkataan atau ayat "Saya percaya...", "Saya rasa...", "Saya akan kaji...," dan sama waktu dengannya. Statement Dr.Abu ini diiyakan oleh Annual Bakri. Jawapan TGNA kepada wartawan atau kepada orang lain adalah solid dan menyakinkan. Tiada keraguan dalam ayatnya. Ini menunjukkan TGNA berpengetahuan luas dan yakin terhadap jawapannya sendiri. Dr. Abu mengatakan bahawa dalam PAS jarang ada pemimpin PAS yang pandai berartikulasi(pandai bercakap-cakap atau petah berkata-kata) seperti TGNA. Majlis selesai tepat pada pukul 1 tengahari. Den ingat ado makan-makan. Adoihai. Takdo makan bai. Surau ni lagi bosar dari masjid tompek den, takkan takdo makan. Huhuhu. Lapar perut den maso solat zuhur. Apapun tahniah kepada Surau An-Nur(lebih dikenali sebagai surau harun din) Bandar Baru Bangi kerana menganjur forum sebegini. Nak ramai kono ado makan. Mesti ramai punya.

No comments: