Wednesday, December 16, 2009

Kesarjanaan, ILmiah, Kualiti buku & Hadi

oleh Cucu Cicit Bani Adam :

Previously on Jualan 'Biografi TG Hadi' & 'Buku Tulisan TG Hadi'

Saya memang tak suka baca buku TGHH. Buku dia tidak melambangkan kesarjanaannya yang tinggi. Kebanyakkkan buku tulisannya mungkin sesuai untuk pelajar sekolah rendah. Atau bak kata orang 'for beginner'.

Jangan bandingkan TGHH dengan Dr Yusuf Qardhawi. Dr Yusuf , ulamak bertahap mujtahidin. Ulamak Melayu kebanyakkannya dari dulu sampai kini, standard sama dari segi pemikiran dan pendekatan.

Prof. Dr. Yusuf Qardhawi, Mujtahid Alaf ini

TGNA , Dr Harun Din dan beberapa orang ulamak gerakan Islam Malaysia yang dilihat sebagai ulamak besar gagal dari sudut menulis buku berbentuk ilmiah, boleh dicop sebagai hancur lebur.

Saya teringat draf perlembagaan Negara Islam Pas yang dicetak, kalau tak silap tahun 1999 atau 2004, terlalu simplistik. Kononnya dikaji sekian lama, sebelum dicetak. Kalau setakat perlembagaan Islam yang macam itu tak perlu ulama yang drafkan, beri kepada Aduka Taruna pun , dia boleh tolong buatkan.

Tukang rasmi Draf Negara Islam pada tahun 2004

Bila TGHH, cuba ketengahkan gagasan UG, lagilah khalayak umum tak berapa suka membaca buku beliau. Gagasan beliau tidak dicanai secara baik tapi merapu dan tiada hujung pangkalnya. Itu sebab buku-buku beliau terbitan PTS merudum.

Dari segi ceramah TGHH, semakin hancus. Tak seperti dizaman waktu mudanya yang mungkin disebabkan permulaan kebangkitan Islam di Malaysia sekitar tahun akhir 70an dan awal 80an. Kaset ceramah beliau laku dimana-mana masa itu. Dalam hal ini sumbangan beliau kepada kebangkitan islam di Malaysia, saya akui dia telah beri sumbangan yang besar.

TG Hadi Awang

Dari segi daya dan gaya kepimpinan, TGHH, beliau gagal untuk belajar menjadi pemimpin yang ada visi, misi serta effektif . Oleh kerana itu dia terpaksa bergantung kepada Cikgu Pa dan sekutunya yang telah ketinggalan keretapi.

"Sesungguhnya saya semakin cemas dengan kepimpinan Pas yang ada pada hari ini"

No comments: