Friday, December 4, 2009

GST : Hadiah Najib Untuk Rakyat 1Malaysia

oleh xenan :

1. Sempena beberapa hari lagi menjelang 2010, wa suke nak mengingatkan tentang hadiah tahun baru najib pada kita.

2. Bermula 2011, GST(Good & services tax) insyallah akan dijalankan di Malaysia.Wa tak bape fimiliar dgn GST ni..cuma selalu ecounter dgn istilah ni bila berurusan dgn customer UK jek.Wa paham sikit2 jer la.


Beza dgn service tax sekarang yang wujud sekarang ni, GST dikenakan di setiap peringkat perniagaan.

3. Berita Baik Kepada Kerajaan - Kerajaan dpt mengenakan tax dgn lebih effective dan tanpa lopong2.

4. Berita Buruk Pada Rakyat - Mcm mana pusing2 pon..kita akan mendapati tax ini akan mendorong kepada kenaikan harga pada semua barang.

5. Duit ini mungkin(?) dapat mencover kehilangan wang kerajaan dlm projek2 yg gagal ie: PKFZ dgn andaian tiada juga penyelewangan berlaku dlm perlaksanaan GST.Kita juga akan mendapati GST berkemungkinan melencong..seperti yg biasa berlaku pada setiap xtvt kerajaan setakat ini.

6. Kerajaan boleh memilih utk lebih telus dlm semua transaksi kerajaan untuk mengelak kan kehilangan wang.Malangnya, seperti biasa, rakyat yg dibebankan.Sgt horror bila memikirkan kita dipaksa membayar lebih utk projek2 yg gagal.

7. Nak sentuh tentang service tax dok ada sekarang ni, setahu saya masa makan kat restoran (nilai tahunan lebih RM 3juta), kenalah bayar service tax 5%. Tapi hak barang yang dibeli untuk running restoran tu kalau kena cukai (macam beli pinggan mangkuk)pengusaha restoran kena tanggung sendiri. Tapi melalui bacaan saya, bawah GST karang, depa pun ada nilai tahunan....(tapi tak tahu berapa kerajaan nak letak) dan cukai yang kena kat pinggan mangkuk tu boleh dituntut balik dari kerajaan. Kalau macam tu,you think cost makanan akan turun ke? Dan restoran yang kena caj GST pun pada kadar 4% berbanding 5% sekarang.Patutlah seluruh dunia dah adopt lama dah! * Tak seluruh dunia adopt la. Kat asean ni singapore jek buat.

8. Prob disini nilai gaji n wang kita dikatakan tak setimpal dgn harga product n services.Dikhuatiri berlaku inflasi lah.

9. Kerajaan boleh mencuba channel lain seperti had kan AP, Open tender dan sbg nya utk kurangkan ketirisan wang. Malang kenapa rakyat yg menjadi target untuk meningkatkan revenue?

10. Terima kasih kepada pengundi UMNO di atas jasa baik anda menyusahkan hidup kita semua. * Terima kasih tidak terhingga juga kepada Hasan Ali, Harun Taib, Mustafa Ali, Nasa Mat Isa dan kesemua Team Kerajaan Perpaduang dalam Parti PAS.

No comments: