Saturday, December 5, 2009

GST - Part 3

Previously on Part 1 & Part 2

oleh xenan :

1. Kerajaan Najib menjanjikan GST utk barangan asas seperti beras, gula dan lain2 mungkin akan dilepaskan.Sedih betul wa PM kita ni ckp mcm org bodo. Process perniagaan dan pembekalan penuh dengan indirect cost.Mcm mana die nak clarify cost2 nih dgn GST dia??

2. Ambik contoh beras la.Ni ikut pekiraan wa yg ngong.Kalau salah betulkan lah sbb takat nih wa tak jumpa news tentang confirmation jenis2 barangan atau perkhidmatan yg dikenakan GST.

Petani
|
Kilang Beras(Ada GST?)
|
Pembungkusan/pembekal pembungkusan(Ada GST?)
|
Perkhidmatan Penghantaran lori pd pengedar(Ada GST?)
|
Pengedar kepada peruncit(Ada GST?)
|
Peruncit pada Pembeli(baru mungkin tiada GST)

3. Mengatakan beras tidak naik harga adalah sgt tak logik di bawah GST.Ini kerana terlampau banyak indirect cost yg mungkin juga akan dikenakan GST.

4. Sgt lah susah untuk memantau segala barangan ni pada setiap peringkat perniagaan.Cthnya perkhidmatan lori tak mungkin hanya mengangkat beras sahaja pada satu masa.Adakah perkhidmatan nya itu dikenakan GST atau tidak?

5. Tambahan lagi kos yg ditangong oleh syarikat2 untuk meguruskan akaun GST diorg.Lu ingat kat sapa yg akan dibebankan dgn kos tambahan ni?? kompon le kat kita semua sbg pembeli.

6. Dengan kadar pendapatan di malaysia yg rendah berbanding dgn harga barang..serius berbaloi kalau kita turun demo sama2 menentang GST!

*Demo ?? Den sokong 200%. Mari turun demo demi rakyat !!!

No comments: