Sunday, December 27, 2009

Susuibu, Turki & Hafiz Quran

oleh ali :

Salam satu Dunia. Sebenarnya penulis nak minta tolong kepada sahabat-sahabat yang membaca web ini untuk memsahihkan suatu kisah dari Turki. Penulis pun dah lupa dari mana penulis merawikan kisah ni. Kisah ini terjadi dalam zaman Turki Moden. Penulis sangsi akan kisah ini. Benar atau tidak bergantung kepada anda di luar sana untuk mensahihkan dengan membawakan link, gambar atau apa sahaja. Pliss help me. Ok kita terus pada cerita.

Kursan Karnu

Kisah ini bermula di sebuah pekan di dalam wilayah Turki moden. Ada seorang ibu tua tinggal di pekan tersebut. Ada beberapa orang anak. Yang pastinya penulis lagi kacak lah dari bebudak tu. Itu sudah pasti. Nak dijadikan cerita dihadapan rumah ibu tua tu ada sekolah tahfiz quran. Kalau kat Turki nama sekolah hafal quran dikenali sebagai Kursan Karnu. Nak tahu lebih lanjut pasal Kursan Karnu tanya Subky Latif. Hampir kesemua anak kepada ibu tua bersekolah di sekolah tahfiz itu. Dah dopan rumah, rugi la tak poie. Semuanya lulus hafal quran. Nak dijadikan cerita, ado sekor anak lelaki kepada ibu tua ni sekolah kat tempat lain. Anak bongsu. Puaslah si ibu tua ni memujuk dia ni pegi bersekolah tahfiz kek dopan rumah tu.

Ugutan sang Ibu

Budak ni pemaleh. Patut kono lompang. Puas lah si ibu tua ni memujuk budak sekor ni. Nak dilompang kudrat dah takdo. Last-last si ibu tua ni cakap, "Kalau tak kerana air tetek den ni, takkan membosa kau dor. Ekau nak den halal atau haramkan air tetek den ni kek ekau atau tidak?!" gertak si ibu tua. Dia claim balik susu badan dia pada budak pemaleh ni. Buruk siku punya omak. Ha Ha Ha. "Yolah, yolah, esok den poie tukar sekolah," sahut anak lelaki ni. Budak ni takut makan haram. Tau dia takut. Dialog tu dalam bahasa Turki bai. Den translate dalam bahasa N9. Jangan lak lepas ni ado yang mengobarkan bahasa kebangsaan Turki adalah bahasa N9. Memang patut kono tempeleng.

Keazaman

Ringkas cite, budak ni pun daftar masuk sekolah tahfiz tu. Walaupun sekolah tu cuma kat dopan rumah, setiap pelajar diwajibkan duduk kat hostel. Dan hanya dibenarkan pulang setelah habis hafal 30 juzuk Al-Quran. Bapak ganaz sekolah tu. Kalau cuti pun hanya bercuti bila tiba pada hari kematian Mustafa Kamal Ataturk. Bukan Mustafa Ali bai. Itu yang budak sekor tu taknak sekolah tahfiz. Sobab takdo cuti. Dah lah hobi dia main PS2. Tiap-tiap hari mesti tak miss main Winning Eleven. Lepas daftar je budak tu terus amik Quran dan mula menghafal Juz pertama. Oh lupa lak den nak bagitahu, namo budak sekor ni, Ali. Time rehat si Ali ni tak rehat. Datanglah si ustaz Turki ni tegur Ali.

"Eh bai, ekau taknak malam pizza ko kat kantin," kata ustaz tu dengan gaya kerek.
"Den poso la"
"Puasa apo"
"Poso sunat. Ustaz boleh jangan kacau den tak"
"Ok ok"
"Mangkuk betul la ostad ni. Dahla tak hensem" kata Ali perlahan.

Malam tu si Ali habis menghafal juz satu. Apa-apa hal Ali kena sahkan yang dia ni dah hafal juz pertama dengan pegawai tauliah kat sekolah tu. Sebelum tidur Ali pegi mengadap pegawai tauliah tersebut.

"Laa ostad mangkuk ni lagi"
"Ekau nak apo bai tengah malam buto ni. Pizza dah habis. Tunggu tahun dopan"
"Ustaz den dah hafal juz pertama"
"Ekau sahlah buat lawak. Baru pagi tadi kau mendaftar. Jangan buang maso den lah"
"Ustaz, dongar den baco dulu"
"Ekau tahu tak malam ni malam apo. Malam jumaat. Bini den tongah tunggu kat rumah. Hah copek baca !!!"
Lepas baca fatihah."Aliff lamm minn......," Ali baca sampai habis juz pertama Quran tanpa melihat mushaf Quran.
"Umak aii. Jang ekau main download ayat Quran ni dalam kepalo otak ekau ko? Den bagi tauliah ekau dah hafal juz satu. Esok ekau boleh claim den pizza hut," kata ustaz tu dengan penuh bangga.

Esok, Ali tak claim pun pizza tu. Dia teruskan dengan menghafal juz kedua Al-Quran. Malam tu...
"Ekau lagi. Pizza hut dah abis. Padan muko kau. Sapo suruh tak datang amik"
"Ustaz, den hafal juz kedua"
"Ekau biar betul jang. Ok. Ekau baco dari juz pertama sampai abis juz keduo"
"No sweat la Ustaz"
"Huh kemain cakap omputih. Copek baco !!!"
Ali berjaya habis baca juz pertama dan kedua dari dadanya.
"Wow !!!," Ustaz tu terkezut. "Ese ado duo anak betino. Ekau nak yang mano satu"
"Peduli apo den," Ali berkata dalam hati. "Ustaz, setiap malam den akan ke sini untuk mendapat tauliah dari Ustaz. Tiap-tiap malam den akan berjaya hafal satu juz. Itu janji den. Supaya hari ke 31 den berjaya main PS2"
"Hape kebende PS2 tu jang"
"Laa orang tuo ni," cakap Ali dalam hati. "PS tu Proton Saga"
"Ooo Proton Saga tu. Tahu la den kereta Malaysia tu.Den baru jual bulan lepas.Mangkuk punya kereta"
"Aii ustaz, ustaz pun pandai cakap mangkuk"
"Apo ingat ekau sorang yor yang tahu"

Berjaya menjadi Tahfiz

Begitulah setiap malam. Ali akan berjaya menghafal satu juz dari Quran. Ini mula menjadi kegemparan pekan itu. Ibu Ali belum tahu tentang keajaiban anaknya. Memang benar pada malam ke-30 Ali berjaya menghafal kesemua juz dalam Al-Quran. Ali sudah berjaya menjadi seorang hafiz Al-Quran dalam masa 30 hari sahaja. Hari ke-31, Ali sedang syok main PS2.

"Gollllll !!!," Ali menjerit sebab berjaya jaring gol dalam game Winning Eleven.
"Astaga. Bertuah punyo budak, Ali!!! Ekau kono buang sekolah ko ?!!!," jerit si ibu tua.
"Eh mana ado.Ali dah berjaya menjadi al-hafiz lah"
"Ekau jangan nak menipu.Pantang keturunan kito kono buang sekolah"
"Nah tengok sijil ni. Siap ada cop ibu jari kaki Reccap Tayyib Erdogan lagi"
"Ekau jangan buat lawak", sambil memegang sijil yg diberikan Ali.
"Eh !!! Biar boto. Oh anakku Ali. Ekau lah kebanggaan hati den," Si ibu tua itu memeluk Ali.
"Topila bu. Den tengah main bola hah"
"Copek ekau nak makan apo arini"
"Apo-apo jelah"
"Ok. Den poie orda pizza"
"Balik-balik pizza.Balik-balik pizza. Kat sekolah pizza, kat umah pun pizza. Dah takdo bondo lain ko," getus Ali dalam hati.

Si ibu tua ni dengan langkah bangga nak keluar pergi membeli pizza. Pintu rumah pun dibuka. Cap ! Cup! Cap ! Cap ! Bunyi banyak kamera. Ramai jurukamera sedang amik gambar si ibu tua nih.

"Makcik, tahniah kerana anak makcik berjaya memecah rekod Turki dalam menghafal Quran," tanya wartawan tv Ankara.
"Tengakla sapo omak ey" kata sang ibu tua bangga. "Sakitlah mato den engkorang amik gambar. Den pakai rayban jap"
"Makcik, apa rahsianya"
"Rahsia apo nih. Sapo bunuh Altantunya ko? Ekau poie interview PM Malaysia lah. Ha Ha Ha." Ibu tua tu buat lawak.
"Bukan itu. Apa rahsia yang buat Ali anak makcik boleh hafal Quran dalam masa 30 hari"
"Sobab dia nak main PS2 lah. Topilah den nak poie orda pizza hut," kata ibu tua itu sambil meninggalkan para wartawan Turki yang terpinga-pinga.
"Makcik ni buat loyar buruk campur jobo daa" kata salah seorang wartawan.

Rahsia singkat menjadi Tahfiz Al-Quran

Kejadian Ali berjaya menghafal Quran dalam masa 30 hari telah menggemparkan Turki. Berita-berita tv di Turki telah membuat liputan besar-besaran tentang kejayaan Ali. Ali telah diberikan bermacam-macam hadiah dan anugerah. Dah ramai makwe-makwe dari seluruh dunia yang add facebook Ali. Termasuklah makwe dari negara Gabon. Negara ape tu ?? Hampir seminggu wartawan-wartawan Turki berkampung di rumah ibu Ali. Semuanya nak tahu apa rahsia Ali berjaya menghafal Quran dalam masa yang singkat. Apabila ditanya wartawan, ibu Ali akan memberi jawapan yang sama iaitu sobab Ali nak main PlayStation kat rumah. Kesemua wartawan tak mempercayai jawapan itu hatta Presiden Turki, Abdullah Gul pun meragui jawapannya.

Setelah berhari-hari cuba mendapatkan jawapan dari ibu Ali, ramai wartawan dah fed up dan pulang ke tempat asal mereka kecuali seorang iaitu seorang lelaki dari Majalah Oznannanuk. Persis majalah Mastika kat Malaysia. Member ni siap berkhemah kat depan rumah Ali. Bila ibu Ali keluar je, dia akan tanya soalan yang sama iaitu apa rahsia Ali. Ibu Ali akan bagi jawapan yang sama gak iaitu main PS2. Tak boleh jadi ni. Esoknya wartawan ni tukar taktik.

Rahsia terbongkar

"Good morning makcik"
"Laa ekau laie. Tak reti bagi salam ko ?? Ekau takdo life ko??"
"Wow cantik rayban makcik"
"Baru perasan. Ni rayban arwah abah Ali"
"Patutlah bergaya. Untung makcik dapat suami yang pandai bergaya.Tentu dia seorang yang kacak."
"Eh mestilah.Tengok kesemua anak-anak den, semuanya kacak-kacak belaka"
"Makcik tak ingat ke apa amalan makcik bila membesarkan Ali dan abang-abangnya"
"Mmm. Semua den bagi minum air tetek den. Den wajibkan 2 tahun diorng minum susu badan den"
"Eh kenapa pulak makcik"
"Kalau anak-anak den koncing kat dalam rumah, den cumo main renjis-renjis air je. Kan sonang"
"Oh begitu. Main renjis-renjis je. Bersih ke ??"
"Mangkuk joluk betul la kau ni. Ekau tak tahu hukum fekah ko?"
"Oh ok-ok. Abang-abang Ali hafal Quran dalam masa 2 tahun standard macam orang lain. Kenapa Ali berbeza ??"
"Hmm. Den tak tahulah, tapi dengan Ali ni dulu, masa dio menetek dengan den, den pastikan ado wuduk. Datang bulan pun den mesti ado wuduk. Dengan abang-abang Ali tak dapek dor. Bapak ey suko main kojar-kojar dengan den. Ha Ha Ha"
"Yes itu lah rahsia nya"
"Rahsia apo ni bai. Ekau jangan nak tulih den main kojar-kojar lak dengan suami den. Tak memasal kono tempeleng dengan den"
"Eh tak-tak. Saya balik dululah makcik. Terima kasih banyak makcik"

Jadi balik lah si wartawan ni. Maka kesimpulan yang dibuat oleh wartawan Majalah Ozonnanuk ialah Ali diberi hanya minum susu badan selama 2 tahun dan sebelum diberi minum susu badan, ibunya mempunyai wuduk. Dua perkara itu dirumuskan sebagai rahsia mengapa Ali boleh hafal Quran dalam masa 30 hari. Bukan disobabkan main PlayStation bai. Itulah citenya. Betulkah cite ini ?? Sobab penulis membaca kisah ini di internet pada tahun 2005 atau 2006 (jika tidak silap). Harap kenkawan boleh tolong penulis akan kesahihan cerita ini.

Suruhan Tuhan kepada kaum-kaum Ibu

Memang terdapat ayat-ayat Quran yang menyuruh para ibu menyusukan anak selama 2 tahun.

Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya, dan (jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya; dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut (jika si bapa tiada). kemudian jika keduanya (suami isteri mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya). Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan- Surah Al-Baqarah(2) ayat ke-223

Dan juga ayat Quran ini.

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)- Surah Luqman(31) ayat ke-14

Penulis pulangkan kepada publik untuk membuat penilaian sendiri.

Susuibu.com

Di sini penulis nak berkongsi dengan publik tentang kewujudan satu NGO yang membantu para ibu untuk menyusu badan. Penulis sudah pun kat pusat NGO ini. Memang best. NGO Susuibu.com memang friendly. Pergilah ke sana. Insya allah anda akan dibantu. Kat sana ada dijual pakaian khas untuk para ibu yang bekerjaya untuk menyusukan bayi mereka di tempat kerja seperti gambar dibawah ini. Anda dapat menyusu tanpa menampakkan aurat anda dan dapat bekerja dengan selesa. Itu yang istimewanya. Jika tidak silap penulis, pakaian itu hanya dijual di sana.


Anda tidak akan rugi ke sana insya allah. Ahli-ahlinya amat peramah. Semuanya orang-orang yang hebat dari segi latar belakang pendidikan.

Susuibu.com juga bertindak sebagai support group untuk memberi keyakinan kepada anda untuk menyusu badan. Khidmat nasihat akan diberikan oleh pakar-pakar dan doktor-doktor yang bernaung di bawah NGO ini. Mereka semua adalah hero penulis. Mereka berkhidmat untuk anda bukan kerana nak dapat title Dato' tetapi kerana nak berkongsi tentang kejayaan mereka membesarkan anak dengan air susu badan mereka. Dengarkan keajaiban susu badan anda sendiri. Anak-anak anda akan menjadi manusia hebat insya allah dengan susu badan anda. Lawati lah mereka di alamat ini :

1 comment:

tottet said...

Thumb up penulis! Well written & I enjoy reading it! Den pon menyokong penyusuan ibu sobab omak den pon bagi den minum susu ibu sampai umur 2 tahun 8 bulan....