Friday, October 30, 2009

Blogger Ciplak - Big Brader Mat Saman Kati

Ramai orang kata, Najib adalah tukang ciplak professional. Kerja dia jadi tukang ciplak idea orang lain, kemudian dengan bangganya dia mengatakan itu idea dia. Sapa nak jadi macam Najib?

Ramai yang nak jadi macam Najib. walaupun ramai orang Pakatan Rakyat yang mengutuk Najib dan budaya mencuri dalam Umno, tapi semakin ramai orang Pakatan yang sudah terikut-ikut dengan budaya Umno ini. Kalau dulu, bila orang PKR buat perangai macam Umno, orang Pas akan kata PKR memang macam tu sebab depa serpihan Umno, sekarang orang Pas pun dah mula ikut perangai Umno.

Aku bukan nak cakap pasai Hasan Ali atau Mustafa Ali…tapi pasi blogger-blogger Pakatan Rakyat yang gila glamer.

Semasa PRK Bagan Pinang, memang patut kalah sebab ramai blogger yang membantu Pas dah terikut perangai Umno. Kerja mereka menciplak kerja orang lain, kemudian mengaku itu hasil mereka. Tak bagi kredit kat orang yang buat kerja.

Blogger Baganutama dah buat post-mortem dan teguran yang cukup panjang. Aku ingat selepas itu ramai yang akan sedar. Rupanya tidak.

Hari Isnin… Sya, Anaz dan aku ke Pulau Pinang. Kena buat kerja untuk cari makan. Aku buat kerja aku…Sya dan Anaz buat kerja depa. Aku balik awal. Pukul 11 malam dah sampai rumah. Pukul 12.30 malam, aku dapat maklumat tentang kejadian jambatan runtuh di Kuala Dipang.

Bila aku call Anaz, depa baru sampai Ipoh. Dan bila aku bagi tau tentang kejadian tersebut, Anaz, Sya dan F3M terus ketempat kejadian. Melalui mereka, aku dapat membuat laporan dan mengemaskini blog dengan berita-berita terkini yang disiarkan disini. Pukul 3.15 pagi, Sya dan Anaz terpaksa balik keIpoh kerana kamera Sya kehabisan bateri.

Pukul 6 pagi, mereka kembali kelokasi untuk mendapatkan maklumat selanjutnya. Dan dari jam 3 pagi hingga 6 pagi, Sya sempat mengemaskini laporan dan disiarkan disini.

Bukan setakat berita, malah diselitkan juga gambar-gambar. Walaupun Sya menghantar gambar-gambar kepada aku, tapi aku tak sempat nak upload didalam Perakexpress, tetapi gambar-gambar tersebut boleh didapati diblog peribadinya disini.

Tulisan-tulisan dan gambar-gambar, baik di Perakexpress atau di blog Sya, sapa-sapa pun boleh salin dan tampal. Tetapi sebagai etika berblog…apa salahnya memberi kredit kepada orang yang buat kerja?

Sya dan Anaz berada dilokasi dari pukul 6 pagi sampai 9 malam (Selasa). Berapa jam mereka tidur? Sapa tanggung makan minum depa? Sapa bayar duit minyak depa? Semua depa tanggung sendiri. Dan apa yang dihasilkan adalah untuk munafaat semua pengunjung blog ini.

Tapi ada juga blogger yang nyenyak tidur ketika orang lain berjaga mendapatkan maklumat. Bila bangun pagi…bancuh kopi…buka laptop dan surf blog orang lain. Mana-mana maklumat yang boleh dikira hits, depa sapu. Ambil sana sikit, ambil sini sikit…buat artikel dan mengaku depa punya. Langsung tak bagi kredit kepada orang yang buat kerja.

Dari malam sampai siang, dikalangan blog, hanya Perakexpress yang membuat liputan tentang kejadian tersebut. Tapi bila siang, dah banyak blog-blog yang membuat posting tentang tragedi Jambatan Runtuh. Tapi bila aku tengok blog-blog member…tak ada yang bagi kredit kepada Perakexpress ataupun Syareformis..walaupun gambar dan beritanya mereka ambil. Disinidisini….disini…..disini

Sebaliknya semuanya memberikan kredit kepada blog Ajijoi. (Disini)

Aku ingatkan…Ajijoi lagi terror dari kami, tapi bila baca laporan dan gambar yang disiarkan…rupanya diciplak bulat-bulat dari Perakex.

Cuma perenggan atas yang bukan milik Perakex, tetapi gambar banner dan gambar orangramai ditepi sungai, berserta artikel yang ditulis, diciplak sepenuhnya oleh Ajijoi. Artikel asal di Perakex ada disini.

Langsung tidak ada kredit diberikan kepada Perakex atau Syareformis. Malulah sikit kepada blogger perempuan ini. Walaupun artikel tersebut aku yang edit, Sya cuma bagi maklumat…maklum la dah pukul tiga pagi, tapi aku tetap bagi kredit pada dia. Aku tulis nama dia sebagai pelapor kerana aku sendiri tak boleh buat apa yang dia boleh buat.

Tapi ada blogger lain…buat sadin saja menciplak karya orang lain.

Maka berduyun-duyun la pengunjung meminta kebenaran daripada tuan punya blog untuk mengambil artikel tersebut dan memberikan kredit kepada tuan punya blog.

Blog otai macam AlHusseyn dan Cenangau pun bagi kredit kat Ajijoi. Mula-mula aku bersangka baik…mungkin Ajijoi terlupa nak membuat link kepada Perakex.

Tapi bila dia sendiri menjawab dalam blognya…

Azizul Nizam said…

Kesemua berita dan cerita didalam blog saya ini dibenarkan untuk dibuat sebagai bahan sebaran diblog anda sekalian kerana ilmu/info yang bermanfaat eloklah dikongsi bersama.

aku cuma boleh kata…Pirrrrraaahhh!! [link]

No comments: