Friday, October 2, 2009

[Isu Nasional] SELCAT dan Kepentingan Rakyat - Tawaran Kerajaan Pakatan Rakyat

Isu mengenai SELCAT atau Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan mungkin hanya sinonim dengan Kerajaan Negeri Selangor dan apa yang berlaku di Selangor. Namun sebenarnya ianya adalah satu badan yang amat baik yang ditubuhkan oleh kerajaan Negeri Selangor di bawah Dewan Undangan Negeri.

Ianya membuka mata masyarakat dan mendedahkan kepada masyarakat tentang apa yang berlaku di sebalik tabir sebuah pemerintahan negeri terutama dalam hal berkaitan kewangan dan harta yang patutnya sampai dan disalurkan kepada rakyat setempat.

Dari isu ini juga membuka mata kita untuk lebih bijak dan berfikir dengan waras dan bukannya membuat tuli mengikut arahan pemimpin. Seterusnya membuatkan kita lebih yakin akan siapakah yang patut kita pilih untuk menjadi pemimpin kita. Seorang yang benar-benar mementingkan rakyat dan mendahulukan rakyat dan bukannya hanya untuk mengenyangkan perut sendiri semata.

Oleh itu saya kira amat bersesuaian untuk dikongsikan di ruangan ini.

Saya kongsikan di sini wawancara yang telah dimuatkan di dalam akhbar SELANGOR KINI terbitan September 2009 bertajuk "Apa pandangan orang awam tentang SELCAT"

1. Apa pandangan Puan Nashita terhadap fungsi Selcat kepada orang awam?

Jika dilihat kepada makna kepada SELCAT sahaja iaitu Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat), saya rasa ianya sukar untuk difahami dengan jelas akan fungnsinya. Namun dengan usaha sulong kerajaan negeri mengenengahkan isu yang berkaitan dengan BALKIS ianya membuka mata saya khususnya mengenai fungsinya yang sebenar.

Bagi orang awam termasuk juga diri saya, ianya memberi peluang keemasan dan terbuka untuk mendengar dan melihat perjalanan satu sidang yang membongkarkan tentang segala amalan urustadbir sebuah kerajaan negeri yang telah menyalahgunakan kuasa mereka ketika berkuasa.

Sebelum ini kita hanya mendengar dan membaca tentang segala penyelewengan tersebut melalui media massa alternatif seperti SUARA KEADILAN, Harakah dan melalui internet. Maka dengan peranan yang dimainkan oleh SELCAT yang berupaya membawa saksi-saksi penting dengan bukti-bukti melalui transaksi, maka orang awam dapat menilai sendiri akan segala berita yang pernah didengari.

Sebelum SELCAT, setelah dirujuk kepada Sidang Dewan Undangan Negeri membuat keputusan, orang awam yang mendengar dan mengikuti sudah boleh menilai akan kebenarannya.

SELCAT adalah satu JK yang amat baik, yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri bukan sahaja untuk menilai dan menyelidik segala penyelewengan dan salahguna kuasa oleh badan-badan yang berkaitan kerajaan negeri Selangor, malah ianya membuka mata kita tentang bagaimana harta dan wang yang sepatutnya disalurkan kepada rakyat dengan mudah disalahgunakan oleh pemimpin dan kuncu-kuncu mereka ketika mereka berkuasa.


2. Perasaan Puan bila mengetahui berbagai info sebaik mengikuti pendengaran awam itu?

Seperti yang disebutkan sebelum ini, kita sudah mendengar sedikit sebanyak maklumat salahguna kuasa ini melalui media alternative, namun melalui sesi SELCAT ianya mendedahkan lebih banyak lagi dan segala bentuk penyelewengan yang telah berlaku. Sudah tentu sebagai orang awam dan rakyat yang bermastautin di Selangor saya merasa amat terkejut dan sukar dipercayai bagaimana seorang yang bernama Khir Toyo yang asalnya bukanlah sesiapapun, hanya seorang rakyat biasa juga, seorang doktor gigi , sanggup bertindak sehingga ke tahap yang sukar dipercayai, dalam menggunakan wang rakyat dan wang kerajaan negeri untuk kepentingan diri sendiri dan keluarganya.

Walaupun dia cuba menafikan dengan jawap balas tanpa hadir ke sesi SELCAT namun bagi kita yang mendengar sendiri dari mulut saksi yang hadir terutamanya dari Datin Khairiah Pengerusi (Perbadanan Negeri Selangor Berhad) PNSB, jelas menunjukkan seperti kata-kata panel SELCAT seolah 2 badan penting dalam syarikat milik kerajaan negeri ini telah menjadi petty cash kepada kepentingan sendiri.

Memang sesungguhnya sebagai seorang rakyat Selangor dan orang awam merasa begitu sedih dan kecewa tentang perlakuan ini. Saya juga hairan bagaimanakah penjawat awam seperti mereka yang hadir menjadi saksi sanggup membabitkan diri dalam hal ini, hingga bila mereka perlu menjawab di hadapan SELCAT mereka seolah masih mahu membela dan menegakkan benang yang basah. Mereka sepatutnya mengakui sahaja sekiranya benar merasakan apa yang telah dilakukan adalah satu penyelewengan, kecualilah sekiranya mereka juga menikmati sebahagian dari habuan tersebut.

Rakyat sewajarnya merasa kecewa dan sedih kerana pemimpin dapat hidup mewah dengan wang rakyat dan negeri, tetapi rakyat terpaksa berhempas pulas untuk membiayai kos kehidupan yang semakin tinggi.

3. Pandangan Puan terhadap perjalanan Selcat selama 7 hari itu?

SELCAT adalah satu JK yang amat baik yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri bukan sahaja untuk menilai dan menyelidik segala penyelewengan dan salahguna kuasa oleh badan-badan yang berkaitan kerajaan negeri Selangor, malah melalui perjalanan SELCAT selama 7 hari itu, ianya membuka mata kita tentang bagaimana harta dan wang yang sepatutnya disalurkan kepada rakyat dengan mudah disalahgunakan oleh pemimpin dan kuncu-kuncu mereka ketika mereka berkuasa.


Dengan ruang dan peluang yang diberikan kepada orang awam untuk hadir mendengar juga lebih membuktikan ketelusan tersebut.

4. Apa komen Puan terhadap panel Selcat dan cara mereka menjalankan tugas..

Alhamdulillah, saya berpuashati dengan panel SELCAT pada sidang yang telah berlansung. Kesemua ahli SELCAT dari Pakatan Rakyat yang telah dilantik telah hadir dengan sepenuhnya dan menjalankan tanggungjawab masing-masing. Soalan yang ditanyakan kepada saksi-saksi juga adalah baik tanpa sebarang kekerasan mahupun ugutan.

Malangnya bagi 2 orang panel SELCAT yang dilantik dari BN mereka telah gagal untuk hadir dan menjalankan tanggungjawab mereka.

Saya bangga dengan kesemua panel dari SELCAT dari Pakatan Rakyat yang telah dilantik oleh rakyat. Semoga mereka juga sendiri beroleh pengajaran dari penyelewengan yang dilakukan oleh pemimpin yang terdahulu. Semoga mereka menjauhi diri mereka dari melakukan perkara yang sama.

Dalam apa jua hal...rakyat perlu didahulukan...

5. Mengapa orang ramai perlu mengikuti pendengaran Selcat?
Rakyat perlu mengambil peluang keemasan ini. Satu sidang yang dijalankan secara terbuka. Peluang untuk mendengar dan menyaksikan sendiri. Peluang untuk menilai sendiri, bukan hanya menilai dari jawaban dan penerangan dari saksi, malah menilai sendiri prestasi dan cara ahli panel SELCAT menunaikan tanggungjawab mereka.

Rakyat boleh juga menilai apakah sesi SELCAT hanya untuk mendedahkan keaiban pemimpin yang terdahulu atau lebih kepada memastikan rakyat didedahkan kepada fakta yang sebenar di sebalik salahlaku pemimpin yang terdahulu.

Di salah satu hari pada sidang SELCAT saya dan suami tidak dapat menghadiri sendiri, kami hanya menonton dan mendengar secara live dari internet, namun kami tidak berpuashati, lalu terus meluangkan masa untuk pergi sendiri ke SUK.

Beberapa siri sidang tersebut boleh di baca di sini.

No comments: