Thursday, October 29, 2009

Taklimat Idris dengan wartawan Harakah

oleh ali :

Taklimat khas wartawan harakah pada 12 tengahari tadi dihadiri oleh Ust Idris Ahmad, S/U Politik Presiden PAS Dr. Samsuri dan Presiden PAS sendiri iaitu TG Haji Hadi.

Ust Idris Ahmad iaitu ketua Penerangan Pas adalah orang pertama memulakan bual bicaranya. Seperti biasa dia yang terkenal sebagai keras, kuku besi, tidak diplomatik dan kurang bijaksana memulakan sesi penerangannya dengan mengumpat bloggers(baca: bloggers Pro Pakatan Rakyat)

Idris Ahmad memerintahkan wartawan harakah supaya tidak menjadi ajinamoto dan kicap yang dimasak oleh para bloggers untuk menghentam PAS. Hey mangkuk !!! Bloggers yang kau maki inilah yang bagi kemenangan besar kepada PAS dalam PRU-12 lalu. Dasar tak kenang budi.Pecat lah si derih ni cepat. Sebagai ketua Penerangan PAS, derih perlu ada bahasa diplomasi dan hikmah. Derih perlu menerangkan sesuatu isu dengan hikmah, bukan menyerang dengan tak tentu pasal. Baca komen bekas Mufti Perlis Dr. Maza ini.

Sebagai contoh yang terkini, lihatlah jawapan Ketua Penerangan PAS Pusat terhadap pandangan seorang tokoh akademik yang terkenal cenderung kepada PR, Prof Dr Aziz Bari. Dalam menjawab kritikan kekalahan PAS di Bagan Pinang, Ketua Penerangan PAS itu menulis:

“Sebagai seorang Prof dan ahli akademik janganlah mengambil data di tepi jalan yang tidak ada kesahihan. Biarlah tuduhan ini dibuat oleh mereka yang tidak bergelar Prof. Memanglah menjadi ahli akademik senang membuat hipotesis daripada bilik berhawa dingin.Tetapi menjadi ahli politik pembangkang berat lagi mata memandang maka berat lagi bahu memikul. Kita janganlah menjadi penganalisa politik yang tidak terjun medan, waktu kalah semua hendak menuding jari. Sewaktu menang di tujuh PRK tidak ada pula komen mengatakan pimpinan Pas cerdik, apabila kalah semua buat tuduhan. Prof Aziz tahu atau tidak keadaan demografi Bagan Pinang. Beliau pergi atau tidak ke kawasan pilihanraya tersebut. Berjumpa atau tidak dengan masyarakat pengundi Bagan Pinang. Tahu atau tidak berapa ahli cawangan Pas dan dan ahli umno di kawasan itu. Keadaan di Bagan Pinang kalau Prof Aziz Bari bertanding pun akan kalah..”.

Inilah layanan terhadap kritikan yang saya kira jujur dari Prof Dr. Aziz Bari. Saya tidak menyatakan saya setuju atau tidak dengan pandangan Dr. Aziz Bari, tetapi saya hairan melihat bahasa sindir dan kutuk yang digunakan, padahal Dr Aziz Bari boleh dikatagorikan sebagai rakan mereka. Jika pun kita tidak bersetuju, gunakanlah uslub atau gaya bahasa yang lebih terhormat.

Bikin malu organisasi simpan orang seperti derih ni. Sudahlah begitu, derih terkenal sebagai orang yang tidak tahu bersangka baik dan kasar orangnya. Lihat komen derih terhadap rakan beliau iaitu Menteri Dijabatan Perdana Menteri Jamil Khir. Klik sini. Mana pergi budi bahasa si derih ni. Inikah pelajaran yang dia belajar selama menjadi ahli PAS. Walaupun si Jamil Khir itu UMNO sekalipun, bersangka baik lah dahulu. Jamil baru sahaja dilantik sudah dimaki teruk oleh Ketua Penerangan PAS. Uslub dakwah apa yang digunakan oleh si derih ni ??

Derih selalu juga maki Mufti-mufti dalam Malaysia. Semua negeri takde mufti yang tidak pernah dimaki oleh derih kecuali negeri Pulau Pinang. Aik , apepasal tak maki mufti Pulau Pinang ?? Mufti Pulau Pinang adalah abang kandung kepada derih ni. Tahu pulak bersangka baik dengan abang sendiri. Sedangkan arak, maksiat, kedai judi magnum dan lain-lain maksiat yang ada di negeri lain juga terdapat di negeri Pulau Pinang. Apepasal hang tak maki abang hang sendiri macam hang maki Jamil Khir. Biasalah inilah dinamakan sebagai keadilan oleh derih(baca: nepotisma). Inilah sikap 'double standard' Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad.

Sambung balik cerita pasal taklimat khas tadi. Derih menafikan perjumpaan kali ni sebab meeting malam ini. Sudahlah. Walhal, selepas itu dia menyuruh semua wartawan PAS taksub hanya kepada PAS. Mana pergi prinsip kebebasan berakhbar ?? Mana pergi prinsip demokrasi ?? Bunyi dah sama macam UMNO. Derih juga merancang untuk buat tamrin ala-ala brainwash selepas ini. Dipercayai tamrin ini dirancang supaya wartawan PAS akan mudah menerima agenda 'Task Force 2010' nanti.

Selepas derih, TG Haji Hadi pula meneruskan sesi tengah hari tersebut. Hanya bual bicara biasa dari beliau. Nothing new. Cuma beliau ada memerli harakah kerana sekarang kerap cerita pasal 'Unity Government". Terasa ke ??

No comments: