Monday, October 5, 2009

Isa dan ISA ni masih relevan ke?


Pada tahun 2005, saya dan rombongan GMI telah pergi ke Seremban bertemu Dato Mufti dalam usaha memahamkan mufti mengenai akta tahan tanpa bicara ISA dan dimasa yang sama berharap sangat supaya satu fatwa ditentukan samada ISA ini haram atau halal dari pandangan Islam.

Ketika berhenti rehat disebuah gerai, salah seorang petugas digerai itu bertanya mengenai lencana "Malaysia bebas dari ISA" yang kami pakai itu. "Sekarang Isa Samad dah tak jadi MB lagi kerana dia ada banyak kes rasuah.UMNO pun dah pecat dia jadi ahli.Lencana yang encik semua pakai ni tanda sokongan pada pemecatan Isa Samad tu ke?" tanya pelayan kedai itu panjang lebar.kami yang sedang menguk minuman, tersedak mendengar soalan itu. Tiada jawapan diberikan.Setakat senyum je la.....

Kini.... pada tahun 2009, tiba-tiba nama Isa muncul kembali.Tak sangka, UMNO mencalunkan beliau bertanding semula.Saya yakin Isa dah tentunya dah berjanji takkan buat rasuah lagi selepas dibicarakan oleh lembaga disiplin UMNO dulu.Namun satu persolanan yang timbul, DAH TAK ADA CALUN LAIN ke yang lebih cantik dan bersih dari Isa Samad ni????

Walau apapun , orang Bagan Pinang kena buka mata sikit. Kalau dari UMNO yang ada ISA didalamnya, jangan mimpi lah akan ada seseorang yang benar-benar boleh dipanggil sebagai manusia kerana sistem UMNO itu sendiri yang memang dah korup dan tidak Islamik, dengan automatik akan melahirkan mereka-mereka yang perangai dan etika hidupnya sama saja dengan Isa Samad!!!!UMNO masih wujud kerana ada ISA, yang didalamnya dipernuhi pelbagai tindakan buruk , hasad dengki dan sikap tanpa perikemanusiaan menteri dan SB2nya.

Kalau orang Bagan Pinang ingin seorang wakil yang boleh memberi keberkatan dan kebaikan pada mereka, JANGAN la pilih calun dari lambang dacing tu.Dah tak sesuai langsung!!!!!!

No comments: