Thursday, October 29, 2009

Surat tanpa tandatangan Presiden PAS timbulkan tanda tanya ?

oleh ali :

Click for enlarge.

Surat di atas adalah surat Presiden PAS kepada media yang baru lalu. Ada 2 isi penting surat itu.Pertama, arahan Presiden supaya Pimpinan PAS tidak menggunakan media baru iaitu internet dan blog dalam menyelesaikan isu-isu berbangkit pada waktu ini (Jelas Hasan Ali, Nasarudin Mat Isa dan Roslan SMS telah melanggar arahan ini). Kedua, urgent call untuk meeting yang sedang berlangsung sekarang ini.

Yang menjadi keraguan ialah surat ini tidak mempunyai tandatangan atau signature Presiden PAS. Surat-surat penting PAS wajib ada signature/tandatangan dalam menjamin kesahihan surat terbabit. Gambar di atas adalah gambar ori. Bukan salinan dari mesin fotokopi.

Pertama, dipercayai surat tanpa tandatangan ini dibuat S/U Politik Presiden PAS iaitu Dr. Samsuri atas arahan Mustafa Ali. Mustafa Ali adalah penasihat "tidak rasmi" kepada Presiden PAS. Dalam sidang media Mustafa Ali kata dia terima arahan dari Presiden untuk buat meeting dan dia cadangkan tarikh meeting. Padahal, Mustafa Ali yang buat semua arahan itu tanpa pengetahuan Presiden. TG Haji Hadi cuma patuh pada Mustafa Ali.

Kedua, kemungkinan besar TG Hadi terlupa tandatangan sebab letih. Letih kerana terlalu banyak urusan yang perlu selesaikan. TG Hadi terlalu banyak pegang jawatan. Menyebabkan beliau disoriented dan mengalami vertigo. Ini menyebabkan beliau mudah dimanupulasi oleh keadaan.

Kenyataan pertama lebih dipercayai kerana selepas meeting malam ini, Press Confrence secara rasmi tidak dibenarkan oleh Mustafa Ali. Itu sebab dia memilih meeting pada waktu malam. Sengaja juga dia memilih tarikh yang boleh menyebabkan ramai AJK PAS Pusat tidak hadir kerana keletihan disebabkan berlangsungnya sidang Parlimen, DUN Perak dan DUN Kelantan. Walaupun tiada Press Confrence selepas meeting, wartawan sudah pun berpus-pusu dihadapan pejabat agung PAS ini. Memang benar kata orang wartawan dan bloggers adalah HERO rakyat.

No comments: