Monday, February 8, 2010

Agensi Perisikan Rusia juga terbabit?

oleh ali :



Salam ... Dunia semakin ghairah mencipta manusia individualistik maa. Dalam individualistic society, kasih sayang antara 2 jiwa adalah palsu. Solekkan semata-mata. Sikap ke'aku'an ini sekarang sudah menebal. Kasih sayang tu cuma boneka nak dapatkan sesuatu untuk memuaskan nafsu sendiri. Lelaki atau perempuan, tiada bezanya dalam zaman ni.

Kemanusiaan

Tapi, masihkah ada apa yang dikatakan sebagai cinta? Ada kot. Mesti la ada. Cuma kena jujur dengan diri sendiri. Ini dengan Tuhan pun kau tak cinta, tiba-tiba harapkan cinta suci dari orang lain. Boleh blah la woi. Tak payah pergi jauh. Lihat sahaja orang-orang disekeliling anda. Adakah anda dikelilingi oleh orang yang bahagia kerana cinta? Lagu KGB ni den pernah dengar masa zaman dulu-dulu. Zaman Paleolitik marin. Lagu dan liriknya indah. Ada unsur manusiawi. Ado unsur kemanusian yang semakin hilang pada hari ini. Bukan senang nak dongar lagu dari Agensi Perisikan bekas Soviet Union ni bai. Empayar komunis Soviet Union runtuh, maka lenyap lah kumpulan KGB ni sekali. Walaupun dilatih oleh bangsa Rusia, Melayu maa. Hangat-hangat taik ayam. Ha Ha Ha.

Bahasa Melayu

Anyway, Bahasa Melayu sebagai Bahasa nombor satu di Malaysia memang indah. Lirik lagu ini telah terbukti indah kek den. Tapi den polik bilo orang Melayu mengagung-agungkan bahasa omputih. Belajar la bahasa omputih tu. Den tak marah dor. Tapi jangan merendah-rendahkan bahasa sendiri. Jangan pandang rendah pada orang Melayu yang tak reti cakap omputih. Yang den nampak, orang-orang Melayu yang pandai cakap omputih telah mencipta kelas masyarakat mereka sendiri. Dan kelas masyarakat ini pula memandang rendah kelas masyarakat Melayu yang tak cakap omputih sebagai paria. Padahal dulu kelas Melayu yang berbahasa omputih ini dihantar kerajaan belajar di luar negeri dengan wang rakyat. Rakyat yang tak reti cakap omputih ni punyo duit. Sekarang, sapo yang paria? Pandai lak marah tu bilo cakap dio bukan Melayu. Bukan bahasa menunjukkan kan bangso ko?

Kembali ke akar

Walaubagaimanopun, kelas masyarakat Melayu yang berbahasa omputih ni tak banyak. Tak majoriti pun. Itu sobab grup Butterfingers dan OAG yang pernah jobo dengan album berbahasa omputihnya telah convert balik ke alam Melayu. Grup ni terpaksa ikut market. Nak hidup maa. Sapo nak boli bai kalau album omputih padahal market berbahasa Melayu. Ha Ha Ha. Nyatalah selain kita kehilangan cinta manusiawi dari jiwa, kita juga hilang mencintai bahasa ibunda sendiri. Cintailah Bahasa Melayu sebagai Bahasa Malaysia!

Yang kurik itu kendi,
Yang merah itu saga,
Yang cantik itu budi,
Yang indah itu Bahasa!

No comments: